Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Jag blir lite nyfiken. Med första barnet har det känts rätt att vänta. Jag har aldrig märkt att han har signalerat, knappt när han är bajsnödig. Helt plötsligt står han och bajsar och eftersom han lider av trög mage så har jag inte i den stunden velat avbryta honom med riks för att förvärra problemen. Han har just börjat signalera när han har bajs i blöjan men kissiga blöjor bryr han sig inte om än. Snart är det dock dags för barn nummer två och kanske skulle det passa bättre på det barnet att potträna tidigt. Ska absolut läsa på om det.
Vi är väl lata antar jag då vi har känt att det har räckt att vara snabba med att tyda deras andra signaler. Samtidigt finns inget direkt intresse hos någon av oss. Ingen bra kombination med andra ord. Har gått bra ändå dock och vi har haft det väldigt lätt med att få barnen blöjfria natt och dag.
Dr Mupp, ja men iom att man oftast märker att han behöver bajsa först när han satt igång så vill jag inte avbryta honom och öka risken att han håller sig och därmed förvärra problemen.
Åh guuuuud.. VARFÖR bry sig om vad andra gör med sina barn hela tiden? Så trött på folk som tror de är störst, bäst och vackrast.. *suck*
Jag började "sent" (13 mån) för att jag inte visste bättre. Vi halkade in på att gå på pottan av en slump, eller det var nog att sonen började säga till vid bajs. Sen blev det liksom rutin att han skulle bajsa direkt på morgonen, och då kom det kiss också. Efter ett tag blev det att vi satte honom efter mat och efter vila och innan vi gick ut. Vid 18 mån var han helt torr på dagen. Behövde dock fortfarande instrueras att gå och kissa fram till 2-3 år, fast hände sällan att det blev olyckor då han har värsta "partyblåsan". Dock är han fortfarande inte nattorr (6år).