Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Jag har flera barn och aldrig ägt en potta, tycker det är rätt äckligt att pyssla med så vi har använt Baby Björns toaring.
Jag har inte stressat dem heller, jag vill ej pyssla med nedkissade byxor eller nedkissade golv som min väninna tampades massor med.
Vi har lika gamla barn men jag valde att vänta till barnet/barnen ville gå på toa själv, hon valde att låta barnet gå utan blöja hemma och även hos oss. Vi satt och fikade en dag då hennes dotter valde att bajsa under bordet...
Ett av hennes barn kissade ned sig ända upp till nio-års ålder.
Nåväl, så gott som alla blir väl blöjfria förr eller senare.
Mina barn har blivit det vid 2,5 års ålder, en var "sen", två år och 10 månader.
Nu antar jag att TS menar "normala" barn men döm inte så hårt, min 3åring har fft blöja, men du kan inte veta varför, vad hon och vi har varit med om som gör att hon måste fft ha blöja.
Jag ska svara bättre på din fråga, med barn nr 1 så trodde jag att alla hade blöja tills de var 3-4 sen var de redo. Vi hade tygblöjor på henne och lät henne gå naken ofta, ligga naken på filten osv. När hon var runt 1 år och 9 mån så var det sommar och hon fick gå ännu mer utan blöja och på hennes 2 års dag så kissade hon och bajsade på toan och var utan blöja dag som natt därefter. Barn 2 hade vi oxå tygisar till och lät gå naken, livet har dock inte varit schysst mot henne och hon har fft blöja, ibland kommer det i toan, gräset men hon vill gärna ha blöja när hon ska bajsa. Barn 3 som nu är 16 mån, berättar när kisset kommer och hon går naken mkt, försöker potta/toa henne tillsammans med 3 åringen men det får komma när det vill. Vad jag menar med min kommentar ovan är att 3åringen kanske kommer att ha blöja längre och då är jag rädd att folk dömer oss/henne hårt, "kolla på den där lata familjen/den där dumma ungen som fft har blöja" för vissa handikapp syns inte alltid utåt.
Jag fick tipset av en Barnmorska och fembarnsmor att så fort barnet kan sitta utan stöd så kan man potträna. Det är oftast lättare att se när de ska bajsa än kissa. Hon tyckte de va bra att låta de bajsa färdigt i pottan (dock hann de börja i blöjan) för det är oftast det svåraste och därför ska man börja tidigare med det. När de kan sitta utan stöd kan de oftast inte "rymma" så lätt från pottan heller :)
Jag tänker börja med min son så fort han kan sitta ordentligt utan stöd sen får han den tid han behöver för att bli helt blöjtorr.
Jag har faktiskt funderat på motsatsen, varför börja potträna så tidigt? Jag har en granne som satt sina barn på pottan från att dom kan sitta typ. Massor med olyckor hela tiden och hennes barn har ändå inte blivit torra på "riktigt" snabbare än min son som slutade vid ca 2,5. Och kanske 3,5 natt. Min dotter fyller 2 i september och hon är inte särskilt intresserad än. Men vi försöker lite lugnt nu i sommar. Och fungerar det inte blir det väll först nästa sommar. Vilket är helt ok. Jag är kanske lat, men ser ingen poäng i en massa kiss och bajs olyckor i flera månader eller flera års tid när man lika gärna kan vänta tills barnet förstår bättre och skippa allt bök och kladd?
Har faktiskt inte känt behov av att försöka potträna när barnen har varit väldigt små. Ser ingen prestige i ett blöjfritt barn, men tycker såklart inte heller att det är fel att börja tidigt om man känner att det är vad man vill. Det har känts enklare och smidigare för oss med blöja, och de har aldrig haft något större problem med röda rumpor eller annat (i sådana fall hade vi kanske gjort annorlunda). Äldsta försökte vi ta bort blöjan på när hon var nyss fyllda två, men hon tyckte inte alls om varken potta eller toa då, så vi tyckte det var bättre att fortsätta med blöja så hon inte skulle få negativa upplevelser av att kissa och bajsa. Ett halvår senare slutade hon över en natt på eget bevåg.
Yngsta är två nu, och vi ska se hur det går att göra oss av med blöjan när hennes pappa får semester. Känns som en bra tid att ta det på sommaren, och i samband med att hon är hemma från förskola en lite längre tid.
Håller med ts, vi började vid 8 mån och tog det lugnt efter fyllde ett slapp vi byta blöjor vid två tog vi helt bort blöjan ( hade nog gått betydligt fortare om inte förskolan tyckte att blöja för dem var en bekvämlighetsgrej de hade inte tid att gå när hon behövde) många hade synpunkter och tyckte vi var lite fåniga Nu när deras barn liksom dottern är tre och fortfarande använder blöja och är helt ointresserade av annat har många sagt att de skulle göra som oss om de får chansen igen. Bra för miljön, plånboken och ryggen!
Slapp vi bajsblöja skulle det stå
För att min dotter inte var redo. Enkelt svar. Hon är nu 3,5 och har precis slutat med blöja. Hon bajsar dock fortfarande på sig nästan varje dag så dagis sätter på henne blöja när hon ska ut på promenad så dom slipper gå tillbaka med henne. Hon har haft problem med tarmarna (dom har inte utvecklats som dom ska enligt läkaren) så nu när hon är normal i magen pga specialkost vet hon helt enkelt inte hur det ska kännas när man behöver bajsa utan hon bara bajsar. Jag önskar att jag hade kunnat börja tidigare men med tanke på att hon haft sån svår diarré som hon haft har det inte gått helt enkelt. Sen får man hemskt gärna tycka att det är lathet om man vill...