• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • Tettan
    Dr Mupp skrev 2013-06-23 20:34:11 följande:
    Jag har gjort det för att mina barn ska slippa ha på sig blöjor. När de börjat gå så har det nästan alltid varit helt blöjfria hemma. Men så har vi aldrig behövt smörja en enda röd rumpa. 

Och visst det är väldigt skönt att slippa köpa och byta blöjor. Mycket billigare att köpa blöjor i 1,5-2 år  än 3-5 år. 

Mina barn som slutat i 3,5 till 5-årsåldern har inte heller haft röda rumpor... Man får byta i tid...
  • en glad

Sömnträning, potträning, gränssättning osv handlar för mig alltid om samspel med sitt barn. Som mogen förälder och själv bra föräldrad har man inbyggt i sig hur det skall gå till och det kommer helt naturligt, utan att sngla på hur andra gör eller inte gör!

• Tettan

Sen kan jag tycka att TS är ganska provocerande - hur kan man tycka att det är SENT efter 1 år ??

Jag har många vänner och släktingar med barn - och INGEN har börjat före 1 års ålder. Väljer man att börja träna INNAN 1 års ålder så är det väl OK, men då är det TIDIGT, inget annat.  

• Vinterankan

Jag tycker det är så fruktansvärt äckligt med bajs i pottor (ja äckligare än i blöjor) så jag vill att de ska vara stora nog att sitta på toaletten. Försökte med yngsta (1 år) nu när jag märkte att han skulle bajsa när jag precis satt på ny blöja och tänkte jag kunde slippa en bajsblöja men snoppen pekade för mycket framåt så det lär dröja ett år till.

• kaffeamanda
    en glad skrev 2013-06-23 20:36:46 följande:
    Sömnträning, potträning, gränssättning osv handlar för mig alltid om samspel med sitt barn. Som mogen förälder och själv bra föräldrad har man inbyggt i sig hur det skall gå till och det kommer helt naturligt, utan att sngla på hur andra gör eller inte gör!

Jamen då behövs ju inte en enda tråd ang. barn här på familjeliv då
  • Ellie

Jag funderade på EC ett tag när jag tyckte att jag tydligt kunde läsa av min bebis signaler (kring ca 2-3 månaders ålder), men valde att inte göra detta. Jag ville inte att hon skulle börja förskolan, vara helt ovan vid blöjor utan tro att någon skall kunna läsa av hennes signaler, och inte ha möjlighet att med ord kommunicera sina behov. Jag ville inte att hon skulle stå där och "signalera toabesök nödvändigt nu", medan ena förskolepedagogen tröstar ett ledset barn, och den andra befinner sig på andra sidan gården. Och ingen förstår henne.

Sedan har jag av och till planer på att köpa en potta för att introducera den för henne (hon är 13 månader nu), men vi har rätt långt till affärer där dessa säljs och jag vill helst inte beställa på nätet. Lite lathet där kanske.

Jag tror det löser sig alldeles utmärkt så småningom.

• kaffeamanda
    Tettan skrev 2013-06-23 20:39:54 följande:
    Sen kan jag tycka att TS är ganska provocerande - hur kan man tycka att det är SENT efter 1 år ??

Jag har många vänner och släktingar med barn - och INGEN har börjat före 1 års ålder. Väljer man att börja träna INNAN 1 års ålder så är det väl OK, men då är det TIDIGT, inget annat.  

OK, ja det kan hända att 1 år är tidigt. Jag har min familj som referenspunkt då det är mest dem jag pratar sånt med. Min mamma blev blöjfri före ett års ålder, vi syskon strax efter, min dotter strax efter, mina närmsta vänners barn likaså. Så i min värld så är det sent att börja efter ett år
  • Rocket Mania
    Dixie skrev 2013-06-23 20:28:25 följande:
    fast om det inte var av moraliska själ kanske du skulle skippar antagandet i TS att det beror på lathet.....

vilka andra länder börjar man mycket tidigare?   
    Jag skulle säga i de allra flesta u-länder. Men även Indonesien, Indien, Thailand osv
  • KLAJSHUH

Ellie nämner nåt som jag faktiskt blir lite nyfiken på.

Ni som tränat era barn så de är blöjfria tidigt (innan barnet pratar) hur har det gått på förskolan? Som förälder lär man sig ju sitt barns signaler men hur förstår pedagogerna det? Eller lör sig barnet gå till toaletten och försöker få en pedagog att följa med dit?

• Japp

Första barnen väntade vi till 6-månader eftersom vi inte visste att man kunde börja tidigt. Ren och skär okunskap alltså. Men så fick vi tips och började med potta och reste på utlandssemester med 1-åring utan att behöva packa med oss blöjor.

Svaret på TS fråga gissar jag för det mesta är okunskap. Man gör inget val utan kör på som alla andra utan att veta om att det finns andra sätt. 

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?