Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Sömnträning, potträning, gränssättning osv handlar för mig alltid om samspel med sitt barn. Som mogen förälder och själv bra föräldrad har man inbyggt i sig hur det skall gå till och det kommer helt naturligt, utan att sngla på hur andra gör eller inte gör!
Sen kan jag tycka att TS är ganska provocerande - hur kan man tycka att det är SENT efter 1 år ??
Jag har många vänner och släktingar med barn - och INGEN har börjat före 1 års ålder. Väljer man att börja träna INNAN 1 års ålder så är det väl OK, men då är det TIDIGT, inget annat.
Jag tycker det är så fruktansvärt äckligt med bajs i pottor (ja äckligare än i blöjor) så jag vill att de ska vara stora nog att sitta på toaletten. Försökte med yngsta (1 år) nu när jag märkte att han skulle bajsa när jag precis satt på ny blöja och tänkte jag kunde slippa en bajsblöja men snoppen pekade för mycket framåt så det lär dröja ett år till.
Jag funderade på EC ett tag när jag tyckte att jag tydligt kunde läsa av min bebis signaler (kring ca 2-3 månaders ålder), men valde att inte göra detta. Jag ville inte att hon skulle börja förskolan, vara helt ovan vid blöjor utan tro att någon skall kunna läsa av hennes signaler, och inte ha möjlighet att med ord kommunicera sina behov. Jag ville inte att hon skulle stå där och "signalera toabesök nödvändigt nu", medan ena förskolepedagogen tröstar ett ledset barn, och den andra befinner sig på andra sidan gården. Och ingen förstår henne.
Sedan har jag av och till planer på att köpa en potta för att introducera den för henne (hon är 13 månader nu), men vi har rätt långt till affärer där dessa säljs och jag vill helst inte beställa på nätet. Lite lathet där kanske.
Jag tror det löser sig alldeles utmärkt så småningom.
Ellie nämner nåt som jag faktiskt blir lite nyfiken på.
Ni som tränat era barn så de är blöjfria tidigt (innan barnet pratar) hur har det gått på förskolan? Som förälder lär man sig ju sitt barns signaler men hur förstår pedagogerna det? Eller lör sig barnet gå till toaletten och försöker få en pedagog att följa med dit?
Första barnen väntade vi till 6-månader eftersom vi inte visste att man kunde börja tidigt. Ren och skär okunskap alltså. Men så fick vi tips och började med potta och reste på utlandssemester med 1-åring utan att behöva packa med oss blöjor.
Svaret på TS fråga gissar jag för det mesta är okunskap. Man gör inget val utan kör på som alla andra utan att veta om att det finns andra sätt.