• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • k girl

Jag tycker det är stor skillnad på att EC:a och potträna. Helt blöjfri (pottränad) är inget barn som inte klarar av att ta sig till/gå på pottan på egen hand eller förmedla via muntligt språk eller tecken (inte signaler) att de behöver gå på toa så att andra än de som kan "läsa barnets signaler" förstår.

Jag är helt enkelt inte intresserad av att ägna tid och energi åt EC.

• hannis

Sent?

Jag tycker inte att det är sent. Vi började potträna vår son när han var 2,5 år och det var helt lagom.

Svaret på frågan är alltså för att vi tycker 1 år är alldeles för tidigt. Därför väntade vi tills barnet var redo.

• Dixie
    Niju skrev 2013-06-23 19:35:34 följande:
    Inte redo? Innan engångsblöjan kom var de flesta barnen blöjfria innan de var ett år! Så har nog inget med att vara redo att göra, utan man tar det bekväma och väntar...

då kanske man heller inte lämnade gården under ens livstid.....
  • Tettan

En motfråga - varför måste man börja så tidigt?? Snålhet??

Vad spelar det för roll hur andra gör?? Man gör väl som det passar bäst för ens eget barn och situation?  

• Dixie
    kaffeamanda skrev 2013-06-23 19:38:40 följande:

Alltså, jag har inte startat tråden för att moralisera på något sätt, utan är bara nyfiken. Ide flesta andra länder börjar man ju betydligt tidigare.

fast om det inte var av moraliska själ kanske du skulle skippar antagandet i TS att det beror på lathet.....

vilka andra länder börjar man mycket tidigare?   
  • Rocket Mania
    Tettan skrev 2013-06-23 20:27:35 följande:

Vad spelar det för roll hur andra gör?? Man gör väl som det passar bäst för ens eget barn och situation?  
    Jag kan bara svara för mig själv men vi var glada över att slippa byta äckliga bajsblöjor. Inte en enda vidrig bajsblöja, det var värt en hel del!
  • Kall katt
    Dixie skrev 2013-06-23 20:27:01 följande:

då kanske man heller inte lämnade gården under ens livstid.....
  • kaffeamanda

Mer ekonomisk kan jag tycka, och miljövänlig då jag är för bekväm av mig för att använda tygblöjor.

Är nyfiken bara om det är för att det är bekvämt att använda blöjor eller om det finns nån annan anledning.  
  • Tettan
    Rocket Mania skrev 2013-06-23 20:29:21 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv men vi var glada över att slippa byta äckliga bajsblöjor. Inte en enda vidrig bajsblöja, det var värt en hel del!

Själv hade jag tre blöjbarn samtidigt ett tag - men tycker det var äckligare att ta reda på nerbajsade/kissade byxor än själva blöjan... Att ha tre småbarn kräver mer än bara blöjbyte - det var matning, nattning, leka etc - då fick pott-träningen vänta.

Sen löste det sig av sig självt - de blev helt plötsligt intresserade av att gå på toaletten, inget jobbigt nötande alls.
    Och tänka sig - ingen av dem kissar på sig vare sig i sängen eller byxorna numera

• Dr Mupp

Jag har gjort det för att mina barn ska slippa ha på sig blöjor. När de börjat gå så har det nästan alltid varit helt blöjfria hemma. Men så har vi aldrig behövt smörja en enda röd rumpa. 

Och visst det är väldigt skönt att slippa köpa och byta blöjor. Mycket billigare att köpa blöjor i 1,5-2 år  än 3-5 år. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?