Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Jag tycker det är stor skillnad på att EC:a och potträna. Helt blöjfri (pottränad) är inget barn som inte klarar av att ta sig till/gå på pottan på egen hand eller förmedla via muntligt språk eller tecken (inte signaler) att de behöver gå på toa så att andra än de som kan "läsa barnets signaler" förstår.
Jag är helt enkelt inte intresserad av att ägna tid och energi åt EC.
Sent?
Jag tycker inte att det är sent. Vi började potträna vår son när han var 2,5 år och det var helt lagom.
Svaret på frågan är alltså för att vi tycker 1 år är alldeles för tidigt. Därför väntade vi tills barnet var redo.
En motfråga - varför måste man börja så tidigt?? Snålhet??
Vad spelar det för roll hur andra gör?? Man gör väl som det passar bäst för ens eget barn och situation?
Alltså, jag har inte startat tråden för att moralisera på något sätt, utan är bara nyfiken. Ide flesta andra länder börjar man ju betydligt tidigare.