Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Vi vill inte sätta nån press på barnen så pottan finns här och de får sitta där när de vill. Vår äldsta (2 år o 8 mån) kissade första gången på pottan när hon var 2 år och 1 mån. En vecka senare var hon blöjfri.
Min yngsta (15 mån) har gått på pottan ett par ggr, hon känner när det är dags och pekar vilket håll det kommer ifrån och säger "bajs"... Vi kommer uppmuntra henne i sommar att gå på pottan men inte sätta krav. Just nu går jag på övertid mednr 3 så krångla på och av med blöjor för potträning är inte aktuellt då jag knappt tar mig upp från golvet.
För år del gick det galant på förskolan. Personalen trodde oss inte först, men såg ju på inskolningen att vi talade sanning. De var mycket fascinerade och frågade massor. Vår son knatade helt enkelt bort till pottan och satte sig när det var dags. Han hade ju inte blöjor så det var inte så svårt att ta av sig. Vi valde också mjukisbyxor utan knappar så att det gick lätt.
Den enda gången det blev knas som jag kan komma på var en gång när sonen visade att han ville gå på toaletten precis när vi var på ett flyg som skulle landa. Då var han 8 månader. Då fick vi såklart inte gå utan fick sitta fastspända i en typ en kvart tills vi landat klart. Sen rusade jag inte på Arlanda och satte honom på toaletten.
Med första dottern började vi sitta lite på pottan sporadiskt just före 1 år. Hemma var vi ibland utan blöja då och då, gick bra, men slutade helt med blöja dagtid under förra sommaren (dotter var då 2 år 2 mån-4 mån) och gick tillbaka till dagis blöjfri utan problem. Nattblöjan slutade vi med kring 2,5 år. Vår andra dotter som idag är 1 år 3 mån har vi nu börjat introducera pottan för. Känns som en lagom ålder och tycker inte vi varit sena, snarare tidigare än många jämnåriga som vissa än idag har nattblöja 3+ år.