• Anonym (påhoppad)

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med.
    Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!
    Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader.

Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt.
    Ja jo, han e si å så gammal...
    Jo ögonfransarna är ju väldigt långa...

Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?!

Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?
  • Anonym (ful)
    Respekt skrev 2013-06-28 11:05:43 följande:

Vissa barn har ett utseende som bara deras mammor kan gilla
    Jo, det VET jag. Men jag VET också att mitt barn inte har några konstiga drag utan är snarare lik ett barn på blöjpaketen och då borde han väl vara ganska fin. Folk säger att han är fin men inte främlingar.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 12:11:17 följande:
    att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.
    Va? Och vem är inte söt då?
  • TaSe

Min bebis drar också till sig komplimanger på ett (för mig) onormalt sätt. Han är fjärde bebisen i familjen och jag kan inte minnas att de andra (trots att de också har varit söta) drog till sig sådan uppmärksamhet. Men eftersom bebisen nu är så himla söt så är det många som tar för givet att han är flicka. Kanske är det så att flickbebisar får mer uppmärksamhet? Skulle inte förvåna mig..

• Anonym (mamman)

Får alltid höra hur söt vår son är. Och såååå mycket hår han har! "Är han alltid såhär lätt och glad?" från kända som okända. 
    Aldrig reflekterat så mycket över det ytliga egentligen, tycker de flesta bebisar är söta själv så... men på senaste tiden har vi funderat på om han verkligen är så mycket gladare, snällare och mer social än andra bebisar?! 

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 12:13:49 följande:
    Va? Och vem är inte söt då?
    hur menar du nu?

• h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 12:18:16 följande:
    hur menar du nu?

Du påstår ju att barnen lär sig att det är dåligt att inte vara söt. Men vilka är inte söta då? Går barn omkring och känner sig fula?
  • äppelskrutt01

Jag tror aldrig jag har varit ute med min son när han var bebis utan att någon kommenterat hur otroligt söt han är.

Ta emot det och bli glad att dom tycker ditt barn är sött! Alla bebisar är inte så söta anser jag...... men de flesta är det. 

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 12:48:46 följande:
    Du påstår ju att barnen lär sig att det är dåligt att inte vara söt. Men vilka är inte söta då? Går barn omkring och känner sig fula?
    självklart finns det barn som går runt och känner sig fula, det finns tydliga normer i samhället för vad som anses "fint", "fult" "normalt" osvosv.
    Barn är inte dumma, självklart förstår de, självklart påverkas de, ju tidigare de utsätts desto tidigare börjar det.

• h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 12:51:47 följande:
    självklart finns det barn som går runt och känner sig fula, det finns tydliga normer i samhället för vad som anses "fint", "fult" "normalt" osvosv.
    Barn är inte dumma, självklart förstår de, självklart påverkas de, ju tidigare de utsätts desto tidigare börjar det.

Gör det? Nu pratar vi ju om småbarn i tråden. Jag har väldigt svårt att tro att det finns småbarn som känner sig fula.

Barn är inte dumma för det. Men bara för att man får höra att man är söt så brukar de flesta inte gå omkring och tro att de är Gud. Söt är en egenskap, och det finns hur många andra bra egenskaper som helst som de förmodligen får höra desto oftare, speciellt av sina nära och kära.
  • Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:10:50 följande:
    Gör det? Nu pratar vi ju om småbarn i tråden. Jag har väldigt svårt att tro att det finns småbarn som känner sig fula.

Barn är inte dumma för det. Men bara för att man får höra att man är söt så brukar de flesta inte gå omkring och tro att de är Gud. Söt är en egenskap, och det finns hur många andra bra egenskaper som helst som de förmodligen får höra desto oftare, speciellt av sina nära och kära.
    det här är ju ingenting som bara förekommer gällande barn så små att de inte förstår vad folk säger.
    och att vara söt är ju inte direkt en prestation, för mig är det en väldigt underlig sak att ge komplimanger för.
Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?