• Anonym (påhoppad)

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med.
    Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!
    Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader.

Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt.
    Ja jo, han e si å så gammal...
    Jo ögonfransarna är ju väldigt långa...

Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?!

Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?
  • Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:45:06 följande:
    Jag förstår absolut vad du skriver. Men menar du inte det du skriver så blir det naturligtvis meningslöst att fortsätta diskussionen.
    nu förstår jag inte, varför skulle jag inte mena vad jag skriver?
  • Fånga dagen
    Respekt skrev 2013-06-28 06:58:35 följande:

Hemma hos mig kommer okända människor o ringer på dörren för de har hört att mina barn är de vackraste barnen som finns.
    Börjar bli så jobbigt att jag funderar på att flytta. Men tar inte lång tid innan ryktet sprider sig på nya orten. Varför kan man inte ha fula barn ?
    Skrattande
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:50:25 följande:
    nu förstår jag inte, varför skulle jag inte mena vad jag skriver?
    Du skrev att man lär barnen att utseende är viktigt. Och att det därför är viktigt att vara fin. Och därmed lär man visst, enligt dig, att det är dåligt att inte vara söt.

Jag skrev: "Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

Du skrev: "och det har jag heller inte påstått."

Vad är det du påstår då? Om man inte är söt så är man alltså dålig? Varför kopplar du ihop utseende med hur man är som person? För så tolkar jag det när du påstår att det skulle vara något dåligt att inte vara söt.

Alla kan inte vara söta för alla. Men alla är söta för någon! Jag ser inget problem i att barn får höra att de är söta.
  • Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:59:16 följande:
    Du skrev att man lär barnen att utseende är viktigt. Och att det därför är viktigt att vara fin. Och därmed lär man visst, enligt dig, att det är dåligt att inte vara söt.

Jag skrev: "Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

Du skrev: "och det har jag heller inte påstått."

Vad är det du påstår då? Om man inte är söt så är man alltså dålig? Varför kopplar du ihop utseende med hur man är som person? För så tolkar jag det när du påstår att det skulle vara något dåligt att inte vara söt.

Alla kan inte vara söta för alla. Men alla är söta för någon! Jag ser inget problem i att barn får höra att de är söta.
    jag påstår inte att man är ful för att man inte "ständigt får höra att man är sötast i stan"
    jag säger att man genom att tidigt börja lägga fokus på barns utseende och eventuella söthet präntar in i dem att söthet är något viktigt, något att sträva efter, och det är ju att indirekt säga att motsatsen är något dåligt man vill undvika.
    det är inte samma sak som att jag påstår att man är ful för att man inte får komplimanger, förstår du verkligen inte det?

och hur får du något av det jag sagt till att utseende skulle vara kopplat till hur man är som person?

du har självklart rätt att tycka vad som helst, lika mycket som jag har all rätt att inte hålla med, jag tycker det är problematiskt att tidigt börja recensera barns yttre.
  • Anonym (vanligt)

Ja, oh ja. Det där är supervanligt. Det var likadant för oss. Ni är inte unika på något sätt. Bebisar ÄR söta, och alla vill gärna påpeka det.

• Mandel

Minsta sonen som fyller 6 år nu i sommar gör till och med äldre barn lyriska. Både äldre killar och tjejer i skolan vill krama honom för han är ju SÅÅÅ söt.
    Han själv charmar alla tjejer i sin omgivning. Han kan stå och sucka över kassörskan på Ica och han kan bli helt lyrisk över någon offentlig tillställning med mycket folk för det är ju så många snygga tjejer där och han blir kär i alla!
    Sist lyckades han bli bjuden på glass och godis av några äldre tjejer på en camping och han fick även pussa dem på kinden. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 14:04:41 följande:
    jag påstår inte att man är ful för att man inte "ständigt får höra att man är sötast i stan"
    jag säger att man genom att tidigt börja lägga fokus på barns utseende och eventuella söthet präntar in i dem att söthet är något viktigt, något att sträva efter, och det är ju att indirekt säga att motsatsen är något dåligt man vill undvika.
    det är inte samma sak som att jag påstår att man är ful för att man inte får komplimanger, förstår du verkligen inte det?

och hur får du något av det jag sagt till att utseende skulle vara kopplat till hur man är som person?

du har självklart rätt att tycka vad som helst, lika mycket som jag har all rätt att inte hålla med, jag tycker det är problematiskt att tidigt börja recensera barns yttre.
    Fast varför är söt något negativt? Man kan vara söt på olika sätt också. Ett barn som gör något kan se söt ut när hon gör det, utan att ha ett sött utseende i övrigt. Och nej, Varför ska barn tro att de är motsatsen till söt = något dåligt, bara för att de inte får höra att de är söta? Det beror väl på vad man som förälder lär sina barn.

Nej, vissa barn är, precis som vissa vuxna, söta. Det är väl inget problem?

Jag kan inte se vad det ska kunna ge för problem om föräldrarna hanterar det rätt.
  • Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 15:49:13 följande:
    Fast varför är söt något negativt? Man kan vara söt på olika sätt också. Ett barn som gör något kan se söt ut när hon gör det, utan att ha ett sött utseende i övrigt. Och nej, Varför ska barn tro att de är motsatsen till söt = något dåligt, bara för att de inte får höra att de är söta? Det beror väl på vad man som förälder lär sina barn.

Nej, vissa barn är, precis som vissa vuxna, söta. Det är väl inget problem?

Jag kan inte se vad det ska kunna ge för problem om föräldrarna hanterar det rätt.
    jag har fortfarande inte sagt ett ord om barn som inte får höra att de är söta, det är något du om och om igen drar in.

Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?