• Anonym (påhoppad)

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med.
    Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!
    Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader.

Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt.
    Ja jo, han e si å så gammal...
    Jo ögonfransarna är ju väldigt långa...

Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?!

Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?
  • Litet My

Ja, speciellt dottern som har stooora bruna ögon och föddes med lite längre hår (korkskruvslockar idag).

• h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:14:28 följande:
    det här är ju ingenting som bara förekommer gällande barn så små att de inte förstår vad folk säger.
    och att vara söt är ju inte direkt en prestation, för mig är det en väldigt underlig sak att ge komplimanger för.
    Fast tråden handlar om små barn som jag förstår det. Men utseende är viktigt för många. Det kan du väl inte förneka? Det är inte mer underligt att ge en komplimang för ett barns långa ögonfransar än vad det är att ge en komplimang över en leksak eller ett klädesplagg. Människor blir ofta glada av andras uppskattning. Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. Allt är inte svart eller vitt.

• vampyria2
    Eerie skrev 2013-06-28 11:07:43 följande:
    nej jag ser inte ner på "fula" människor, förklara grna hur du kom fram till att jag skulle göra det.
    Efter som du tycker att det är så hemskt att man erkänner att det finns folk som ser bra ut så måste allternativet vara att människor som inte är lika söta som normen är mindre värda, varför skulle det annars spela någon roll om de inte är söta?
  • SvenGlen
    Anonym (påhoppad) skrev 2013-06-27 22:04:22 följande:
    Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med. Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag! Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader. Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt. Ja jo, han e si å så gammal... Jo ögonfransarna är ju väldigt långa... Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?! Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.
    Sånt där tror sig varenda förälder höra.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Eerie
    "Men utseende är viktigt för många. Det kan du väl inte förneka? "

ja utseende är viktigt för många, det har jag inte sagt emot, det jag sa var att jag tycker det är ett problem.

"Det är inte mer underligt att ge en komplimang för ett barns långa ögonfransar än vad det är att ge en komplimang över en leksak eller ett klädesplagg"

bra jämförelse där, det sätter litegranna fingret på ett av problemen, man gör den man ger en komplimang till ett objekt, en sak att titta på och beundra.

"Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

och det har jag heller inte påstått.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:34:27 följande:
    "Men utseende är viktigt för många. Det kan du väl inte förneka? "

ja utseende är viktigt för många, det har jag inte sagt emot, det jag sa var att jag tycker det är ett problem.

"Det är inte mer underligt att ge en komplimang för ett barns långa ögonfransar än vad det är att ge en komplimang över en leksak eller ett klädesplagg"

bra jämförelse där, det sätter litegranna fingret på ett av problemen, man gör den man ger en komplimang till ett objekt, en sak att titta på och beundra.

"Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

och det har jag heller inte påstått.
    Varför är det ett problem för dig?

Ja? Blommor är också vackra, spindelnät som glittrar i solen efter regn är fantastiskt fina. Tavlor och gardiner är snygga. Ja, bi bryr oss om objekt. Är det ett problem? Det är ju inte det enda man bryr sig om.

Det påstod du väl i denna kommentar:
    att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.
  • Eerie
    vampyria2 skrev 2013-06-28 13:31:43 följande:
    Efter som du tycker att det är så hemskt att man erkänner att det finns folk som ser bra ut så måste allternativet vara att människor som inte är lika söta som normen är mindre värda, varför skulle det annars spela någon roll om de inte är söta?
    nu försöker du vrida på det jag säger till att samhällets normer är mina personliga åsikter, jag uppskattar inte den formen av halmgubbande, det är en sjukt oschysst diskussionsteknik.

det är inte jag som säger att man är mindre värd, mindre bra och mer "fel" man inte lever upp till de strukturella normer och krav som finns i samhället, däremot så är det ju vad man signalerar när man ständigt belyser och uppmuntrar det som enligt dessa normer är "rätt", om det är där man lägger fokus.

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:38:01 följande:
    Varför är det ett problem för dig?

Ja? Blommor är också vackra, spindelnät som glittrar i solen efter regn är fantastiskt fina. Tavlor och gardiner är snygga. Ja, bi bryr oss om objekt. Är det ett problem? Det är ju inte det enda man bryr sig om.

Det påstod du väl i denna kommentar:
    att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.
    jag känner att det är lite poänglöst att försöka förklara vad min poäng här är, du förstår ju inte vad det är jag säger.
  • Eerie

du behöver absolut inte hålla med mig men det blir lite poänglöst att fortsätta detta när du inte alls verkar förstå hur jag menar.

• h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:42:35 följande:
    du behöver absolut inte hålla med mig men det blir lite poänglöst att fortsätta detta när du inte alls verkar förstå hur jag menar.
    Jag förstår absolut vad du skriver. Men menar du inte det du skriver så blir det naturligtvis meningslöst att fortsätta diskussionen.
Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?