• Anonym (påhoppad)

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med.
    Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!
    Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader.

Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt.
    Ja jo, han e si å så gammal...
    Jo ögonfransarna är ju väldigt långa...

Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?!

Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 10:23:39 följande:
    så äckligt hur folk börjar bedöma ens utseende direkt från det att man föds, säger en del om världen vi lever i...
    Fast det är ungefär som att prata om vädret. Lägg inte för mycket värderingar i att någon säger något positivt om bebisens utseende. Jag tror att det är många känslor som väcks till liv, hos många, när man ser en liten, helt oförstörd bebis. Det är lite magiskt med spädbarn tycker jag.
  • Anonym (ful)

och min son blir ofta gullad med men sällan att folk ger honom komplimanger. Är han ful då eller?

(Nej, även om han inte var min så hade jag tyckt att han var s öt)

• Respekt
    så äckligt hur folk börjar bedöma ens utseende direkt från det att man föds, säger en del om världen vi lever i...

Välkommen till verkligheten. Du gör samma sak, dvs bedömmer folk du inte känner efter utseendet
  • vampyria2
    Varför tycker du det? Ser du ner på fula människor eller?  Jag tycker inte att det är något konstigt med att vi alla är olika snygga och att olika personer tycker att olika saker ser bra ut.
    Klart att det finns folk som ser bättre ut än normen och varför skulle det vara fel att påpeka det? Det betyder inte att de är mer värda än nån annan och inte heller att nån annan inte kan ha saker som de är mer framåt på, när man lägger vikt på att utseendet är något som man måste hålla undan och aldrig kommentera det tycker jag är att göra för stor sak av utseendet.
  • Respekt
    Anonym (ful) skrev 2013-06-28 10:43:46 följande:
    och min son blir ofta gullad med men sällan att folk ger honom komplimanger. Är han ful då eller?

(Nej, även om han inte var min så hade jag tyckt att han var s öt)

Vissa barn har ett utseende som bara deras mammor kan gilla
  • Kissekatt
    h8him skrev 2013-06-28 10:22:21 följande:
    Jag tror mer att de flesta blir såna för att det är en bebis, inte för att bebisen är onormalt vacker. Världen är tuff och nog kan det säkert vara jobbigt för ett storasyskon att få uppleva att lillebror får mer uppmärksamhet än henne. Men det går över. Det är knappast så att den bebisen kommer ihåg hur folk gullade med honom, när han blir äldre, så blir han odräglig så beror det snarare på föräldrarna än omgivningens gullande.
    nu är han ju fem.....och syrran är åtta...... Och tro mig. Det beror INTE på föräldrarna alltid, utan på allt fokus som läggs på hur någon ser ut, snarare än på hur någon är. Det är bara korkat att tro att folks kommentarer om ett utseende inte mycket tidigt lär barn att det är hur man ser ut som är viktigt, inte hur man är. 
  • Eerie
    vampyria2 skrev 2013-06-28 11:01:46 följande:
    Varför tycker du det? Ser du ner på fula människor eller?  Jag tycker inte att det är något konstigt med att vi alla är olika snygga och att olika personer tycker att olika saker ser bra ut.
    Klart att det finns folk som ser bättre ut än normen och varför skulle det vara fel att påpeka det? Det betyder inte att de är mer värda än nån annan och inte heller att nån annan inte kan ha saker som de är mer framåt på, när man lägger vikt på att utseendet är något som man måste hålla undan och aldrig kommentera det tycker jag är att göra för stor sak av utseendet.
    nej jag ser inte ner på "fula" människor, förklara grna hur du kom fram till att jag skulle göra det.
  • Eerie
    Kissekatt skrev 2013-06-28 10:10:26 följande:
    Jag AVSKYR verkligen när människor påpekar barns utseende. Barn ska aldrig någonsin behöva bry sig på sådant. Dessutom har jag gång på gång fått uppleva hur min yngsta son alltid drar till sig uppmärksamheten överallt. Alltid blir beundrad, alltid får allt fokus. Bredvid står storasyster, världens finaste människa och är osynlig för världen. Hur tror ni det känns? Resultatet blir en liten odräglig skitunge som tror att han kan charma sig till allt här i världen och att själva universum rör sig runt honom och de flesta missar det djup och den fantastiska personligheten hos den som står bredvid. Så fy fan för alla som gullar ett utseende!!
    qft
  • h8him
    Kissekatt skrev 2013-06-28 11:07:36 följande:
    nu är han ju fem.....och syrran är åtta...... Och tro mig. Det beror INTE på föräldrarna alltid, utan på allt fokus som läggs på hur någon ser ut, snarare än på hur någon är. Det är bara korkat att tro att folks kommentarer om ett utseende inte mycket tidigt lär barn att det är hur man ser ut som är viktigt, inte hur man är. 
    Men hur ska folk veta hur din dotter är som person? Det är ju inte så att man umgås i kön på ICA... Att kommentera utseende är enkelt. Sen, barn i lågstadieåldern har inte sin snyggaste ålder enligt mig. (Om du förstår vad jag menar.) Men det brukar bli bättre igen när de blir äldre.

Självklart är det viktigt att vara en bra människa, men hur tänker du att jag ska veta hur dina barn egentligen är som personer och kunna berömma din dotter för att hon har så fin personlighet?
  • Eerie

att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.

Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?