• Anonym (påhoppad)

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med.
    Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!
    Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader.

Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt.
    Ja jo, han e si å så gammal...
    Jo ögonfransarna är ju väldigt långa...

Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?!

Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?
  • Eerie

jag har heller aldrig sagt att "söt" är något negativt, det jag säger är att jag inte tror det är hälsosamt för barn att från tidig ålder få sina utseenden recenserade av sin omgivning.

jag har även flera gånger förklarat varför jag tror att det är så, och börjar finna det frustrerande hur du svarar med motfrågor som utgår från saker jag aldrig påstått.

• Anonym (Disa)
    Eerie skrev 2013-06-28 15:56:10 följande:
    jag har heller aldrig sagt att "söt" är något negativt, det jag säger är att jag inte tror det är hälsosamt för barn att från tidig ålder få sina utseenden recenserade av sin omgivning.
    Men "söt" handlar inte så mycket om utseende. Det är helhetsintrycket av barnets personlighet och utstrålning som folk uttalar sig om. Läs mina tidigare inlägg så förstår du vad jag menar.

• Eerie
    Anonym (Disa) skrev 2013-06-28 16:38:06 följande:
    Men "söt" handlar inte så mycket om utseende. Det är helhetsintrycket av barnets personlighet och utstrålning som folk uttalar sig om. Läs mina tidigare inlägg så förstår du vad jag menar.

nu citerar jag TS  "ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!"

menar du att detta inte handlar om ett ytligt första intryck?
    de här människorna vet ju ingenting om barnets personlighet.
  • Eerie

ok såg nu dina tidigare inlägg, förstår hur du menar, vet dock inte riktigt om jag köper din teori rakt av.

• Just here

Japp så är det & vår dotter är 3 år det upphör liksom inte! Få höra det dagligen av alla möjliga främlingar!! Jag svarar alltid visst är hon & smart också!!

• illustratören

Japp. Det känner man igen.

• Rocket Mania

Jag och nej. Jag har 3 barn och 2 av dom slipper värderas efter sitt utseende. Det tredje får höra så gott som varje gång hur sööööt hen är

• Mellamella

Jag har ingen egen liten kotte än men jag tror det är väldigt vanligt! Speciellt med bebisar, då i princip alla bebisar är jättesöta. Sedan minskar nog de där komplimangerna i takt med att barnet blir äldre, i de allra flesta fall. Har du inte lust att småprata med folk så säg bara "tack", kort men vänligt, och fortsätt sedan med ditt.
    Sedan tycker jag faktiskt du kan kosta på dig att vara lite mallig för alla komplimanger han får Flört Jag får nästan dagligen komplimanger om hur söt min hund är, och även om jag egentligen begriper att de flesta tycker att små fluffiga hundar med långa öron är söta så blir jag ändå så stolt att jag nästan spricker och kan inte låta bli att tänka att just min hund måste vara världens sötaste och charmigaste... Det är inget fel med att vara mallig för sina små!

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • En ganska vanlig mamma

Min äldste son var folk " galna" i när han var upp till typ 3 år. Som 1 åring kommer jag ihåg att en dam på tunnelbana ville bli fotad med honom:-/

Min yngre son har fällan blivit kommenteras för sitt söta utseende, och ärligt talat var han inte lika söt...

Båda är nu underbart söta småbarn, men i deras ålder 4 o 6 har folk blivit mer restriktiva i sitt gulleri...

Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?