• Anonym (påhoppad)

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med.
    Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!
    Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader.

Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt.
    Ja jo, han e si å så gammal...
    Jo ögonfransarna är ju väldigt långa...

Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?!

Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?
  • KimPossible

Vanligt tror jag inte det är, men det händer nog. Med äldsta sonen var det lite sjukt ibland, tyckte vi föräldrar. Det kom fram helt främmande människor och beundrade honom, ville bjuda på glass och godis (till halvårsbarn!), köpa små leksaker om man stod i en affär som hade såna där billighetsleksaker nära (leksaksbilar, studsbollar, små dockor, bokmärken osv), och det fortsatte ett bra tag. Vet inte när det började plana ut, men när han var runt 5-6 år kanske?

Andra barnet har vi inte upplevt samma sak med, trots att han faktiskt i perioder sett precis lika söt ut, och varit och är precis lika omtyckt för sin personlighet och sina sociala skills också.

Ingen aning om vad det beror på. Nog för att de är olika som personer, men de är även lika på många sätt, framför allt de trevliga sätten, så jag har faktiskt inte en susning om varför det var sån skillnad. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • pluvdo

Min son är drygt tre år och jag får ofta höra att han är så väldigt, exceptionellt söt och go. Både av främlingar och bekanta.

När det gäller bebisar så får väl alla höra att deras bebisar är jääättesöta samtidigt som man, som opartisk, ser att vissa bebisar är riktigt fula.

• FuckGoggleAskMe

TS: oroa dig inte, det gar over om ett par manader.
    Du kommer inte att fa nagra komplimanger om ett tag, det ar bara sa att en del blir helt lyriska nar de ser en bebis (och minns sin egen) men dom lugnar ner sig nar bebisen blir storre.
    Efter nagra manader kandes det nastan konstigt for mig, ingen framling undrade langre hur gammalt mitt barn var, eller berattade hur sot han var.
    Njut medan det varar!
    Nu ar min son sa stor, att ocksa jag blir alldeles till mig over sma bebisar (om inte min son ar i narheten, for da blir han svartsjuk). Men det ar forst nu som jag forstar dessa hispiga manniskor som tycker alla bebisar ar sa sota (for nu har jag ocksa blivit hispig).
    Jag blev ocksa less pa alla som skulle prata om min bebis,men sedan tyckte jag nastan att folk var konstiga, plotsligt var ingen intresserad av hur gammal han var eller ville tala om hur sot han var!

• vampyria2
    FuckGoggleAskMe skrev 2013-06-28 00:39:29 följande:
    TS: oroa dig inte, det gar over om ett par manader.
    Du kommer inte att fa nagra komplimanger om ett tag, det ar bara sa att en del blir helt lyriska nar de ser en bebis (och minns sin egen) men dom lugnar ner sig nar bebisen blir storre.
    Efter nagra manader kandes det nastan konstigt for mig, ingen framling undrade langre hur gammalt mitt barn var, eller berattade hur sot han var.
    Njut medan det varar!
    Nu ar min son sa stor, att ocksa jag blir alldeles till mig over sma bebisar (om inte min son ar i narheten, for da blir han svartsjuk). Men det ar forst nu som jag forstar dessa hispiga manniskor som tycker alla bebisar ar sa sota (for nu har jag ocksa blivit hispig).
    Jag blev ocksa less pa alla som skulle prata om min bebis,men sedan tyckte jag nastan att folk var konstiga, plotsligt var ingen intresserad av hur gammal han var eller ville tala om hur sot han var!
    Hm är det så? Då har jag verkligen ovanligt vackra barn då för jag får fortfarande höra att mina är otroligt vackra och då är äldsta ändå 21 år haha

Jag tror mer på att folk vill vara snälla och de vet att det snällaste de kan göra för en mamma är att berätta hur vackra barn hon har, då smälter hon totalt och blir super stolt...eller så har jag väl som sagt ovanligt vackra barn, hm ska nog köra på den linjen tror jag muhaha 
  • honeybee78

Det är nog rätt så vanligt. Många gillar barn helt enkelt :) Har varit så, och är fortfarande, för oss också.

• EmmaK1986

Absolut , händer varje dag . Häromdagen kom en kvinna runt 30 in på cafeet vi satt enbart för att säga hur vackra döttrar jag hade . Jag säger mer än till andra hur söta ,och charmiga deras barn är ..

Jag tycker såklart mina är världens vackraste men alla barn är väl fina på sitt sätt och tror alla småbarnsföräldrar upplever samma som dig

• Kelsson1

Vår dotter är nu 18 månader och vi får också höra hela tiden om hur söt hon är och så brukar folk reagera speciellt på hennes ögon (de är väldigt blå o fina). Det är så pass att går vi på restaurang så kan folk vända sig om vid borden o kommentera hennes ögon . Jag tycker bara att det är roligt att höra för hon ÄR ju faktiskt vackrast i hela vida världen (åtminstone i mina ögon)

• Respekt
    EmmaK1986 skrev 2013-06-28 06:51:18 följande:
    Absolut , händer varje dag . Häromdagen kom en kvinna runt 30 in på cafeet vi satt enbart för att säga hur vackra döttrar jag hade . g

Hemma hos mig kommer okända människor o ringer på dörren för de har hört att mina barn är de vackraste barnen som finns.

Börjar bli så jobbigt att jag funderar på att flytta. Men tar inte lång tid innan ryktet sprider sig på nya orten. Varför kan man inte ha fula barn ?
  • beemp

Men Gud så löjligt vissa skriver! Vissa barn är faktiskt sötare och mer charmiga än andra. Det är väl inget och vara avundsjuk på?

Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?