• Mom14

BF Mars 2014

Hej!
    Plussade idag och undrar om det finns fler som vill följas åt och ska ha ett litet syskon i Mars - 14

Har en dotter på 15 månader :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-04 22:21
    BF-LISTA

Mom14 - 5 Mars

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-07 13:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-160/m70361045.html

Här kan alla ny plussande skriva i våran BF-Lista! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-09 18:17
    www.familjeliv.se/Forum-2-160/m70435945.html

Bildtråden :)

• Svar på tråden BF Mars 2014
  • elion

Häftigt att några känner bebisen redan! Varje gång tarmarna rör sig tror jag det är bebis, hehe, men har förstås alltid fel. Räknar inte med något förrän än på några veckor.

Men, en annan sak: Jag fick i fredags blodblandat på pappret och sedan har det kommit i små "strängar", brunt för det mesta. Och jag VET ju att det inte är nåt ovanligt men jag kan inte släppa det här, har fler runt omkring mig som fått missfall i vecka 12, som jag är i nu. Kan man få ett vaginalt ultraljud om man är orolig eller får man det vanliga svaret att "det är normalt"?

Vad har ni för erfarenheter? (Jag vet att det tagits upp tidigare, men jag minns inte helt hur det har gått för er som haft blödningar...  

• Novalie2013

Du ska få ett vul för blödningar! Bara kämpa för att få rätt , det fick jag göra ... Sen är det ganska normalt med sådana blödningar som du beskriver, brunt ... Är väldigt ok med tanke på att det inte är "färskt"... Hellre de än rött ... Men som sagt man blir allt annat än lugn när man blödit... Jag blödde till å från men färskt .. Men minimalt ... Fick vul 2 ggr pga det ... Och skulle blödningarna öka skulle vi kolla igen... Det va i v. 9 om jag inte missminns ... Nu är jag i v. 14 å känner rörelser väldigt mysigt .. Men väldigt svårt å känna om de är två som rör sig eller om de är en som är väldigt aktiv bara ... Så där ligger väl min oro lite.. Att ena mår bra å andra inte .. Men men de va mitt bekymmer

• Anka77
    elion skrev 2013-09-01 20:42:01 följande:

Häftigt att några känner bebisen redan! Varje gång tarmarna rör sig tror jag det är bebis, hehe, men har förstås alltid fel. Räknar inte med något förrän än på några veckor.

Men, en annan sak: Jag fick i fredags blodblandat på pappret och sedan har det kommit i små "strängar", brunt för det mesta. Och jag VET ju att det inte är nåt ovanligt men jag kan inte släppa det här, har fler runt omkring mig som fått missfall i vecka 12, som jag är i nu. Kan man få ett vaginalt ultraljud om man är orolig eller får man det vanliga svaret att "det är normalt"?

Vad har ni för erfarenheter? (Jag vet att det tagits upp tidigare, men jag minns inte helt hur det har gått för er som haft blödningar...  

Kräv ul, i synnerhet med tanke på mf tidigare, jag vet hur det känns! Mitt förra grav var efter ma i v 13, vi var inne 3 ggr under hela graviditeten för extra ul pga små blödningar. Jag blev hysterisk så fort det var blod :(

Nu är jag i v 12 och ska göra privat ul imorn och är orolig för att det inte ska finnas nåt levande foster :(

Jag tycker sjukvården nonchalerar oron. Visst alla gravida oroar sig och man har inga garantier, men ofta känns det som om man bara vill sopa det under mattan. Undrar hur vården runt graviditet, förlossning och eftervård skulle se ut om det istället var männen som bar och födde barn?!
  • Novalie2013

De skulle inte staten/vi ha råd med tänker på hur sjuka dom blir av en enkel förkylning bara hahaha

• Snowflakee

Kämpade med rökningen när jag blev gravid med sonen och har inte vågat börja efter det som tur var. Men vet hur jobbigt det är att vara rökare. Men bara att kämpa på!! 

• Novalie2013

Tyvärr kan jag väl säga att jag röker ... Försökte sluta när jag gick med dottern men blev super stressad å bm sa åt mig att minska på ciggintaget istället då barnet varken gillar stress eller nikotin.. Självklart har jag dåligt samvete men , de finns igentligen inget som funkar när man är gravid.. Enbart kurator hjälp . Å de har jag ju inte hemma när man behöver hjälpen... Men men jag drar ner på mitt å jag försöker även sluta .. För varje cigg man hoppar över är en bedrift ! Inget är lätt !

• himla

Sockerbelastningen imorse gick skit rent ut sagt , så nu är remiss skickad till spec MVC så får vi se hur vi går vidare med det här ... suck... Inte roligt i v. 13 redan ...

Snart dags för Kub UL .... återkommer ...  

Pontus 040812 v.35+4 * Sanna 061002 v.40+2 * Tim 100301 v.37+4 *lill-bus bf 140312
  • himla

Hemma igen ...

Kub ul gick bra, Men de hade inte fått in något blodprovsvar så fick ta nytt sånt... så de ringer om en vecka om svar... Men så långt hon kunde se såg allt bra ut ... Lill_bus böka på

Sen lista de ut vem jag var också då de redan fått upp remissen ang diabetesen så jag fick göra ett Långtidsvärde som blev riktigt bra och ska nu sticka mig i fingret morgon, lunch å middag tills på torsdag då jag ska dit igen å träffa diabetesläkaren !   

Pontus 040812 v.35+4 * Sanna 061002 v.40+2 * Tim 100301 v.37+4 *Lill-Bus bf 140311
  • elion

Tack för svar Anka77!

Jag ringde idag och behövde mest säga att jag var orolig - trots att jag vet att det är vanligt - och så bokade de in mig hos läkaren imorgon. Känns som om jag blivit väldigt väl bemött med det mesta den här graviditeten! Skönt att bli tagen på allvar.

Men jag håller med, kvinnor har inte förmåner alla gånger. Det gäller bara att fortsätta kämpa för våra lika rättigheter! Som säkert nämnts förut- det är inte alltid lätt att vara höggravid, ändå ska man jobba fram till förlossning. Huga, säger jag som hade en tung graviditet sist. Kommer nog se annorlunda ut i framtiden!