• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Awanata

Är det någon som vet hur det fungerar när försäkringskassan räknar ut ens SGI? Är det en själv som ska skicka in lönespecar eller hur fungerar det? Jag har fått lite olika bud på mitt jobb och hade velat ha lite kött på benen..

Jag funderade nämligen på om man kan skicka in lönespecen från dec förra året och den föregående specen så dom ser hur mycket man har fått via jobbet då förra året, och hittills i år i så fall. Fast det kanske inte fungerar så?

• Zobeideh

Min hunger har avtagit lite. I början va jag tvungen att äta var tredje timme annars fick jag skit ont i magen. Men sen i vecka 16 eller 17 så avtog den lite så nu kan de nog gå typ 5 timmar mellan. Men då äter jag frukt oxå som mäktar lite sen när jag väl ätit middag och är riktigt mätt så kan jag alltid få ett sug efter något som jag lätt kan trycka i mig hehe. Ska bli spännande att se va BMs våg visar nästa gång. Sist jag vägde mig hade jag gått upp 6 kg och de va i vecka 14 som jag vägde mig sist haha

• Sopp

Imorse ringde de och ville boka om det RUL vi hade inbokat för imorgon, och helt plötsligt skulle vi in idag kl 11! Allt såg tipptopp ut! Som jag misstänkte från KUB v13-bilden så är det en kille (som vägrade vända sig "mot kameran"), känns verkligen huuur skönt som helst att allt var bra. Firade med att shoppa lite kläder till honom =)  

• MagdalenaZ
    Awanata skrev 2013-10-28 14:23:24 följande:
    Är det någon som vet hur det fungerar när försäkringskassan räknar ut ens SGI? Är det en själv som ska skicka in lönespecar eller hur fungerar det? Jag har fått lite olika bud på mitt jobb och hade velat ha lite kött på benen..

Jag funderade nämligen på om man kan skicka in lönespecen från dec förra året och den föregående specen så dom ser hur mycket man har fått via jobbet då förra året, och hittills i år i så fall. Fast det kanske inte fungerar så?
    Har du en fast månadsinkomst tar du den gånger 12 (innan skatt) så har du din SGI.
    Har du olika varje månad så kan du eventuellt ta 3 senaste månaderna så får du ut ett genomsnitt som du tar gånger 12. Så du vet ungefär vad du kan räkna på.

Men du behöver inte göra något förrän du skickar in moderskapsintyget (det är ett intyg som du/ni ska skicka till kassan så man ser när BF är), då får man hem ett "välkomst-paket" där det finns lite blanketter man ska fylla i om man har inkomst (sgin räknas fram). Är man arbetssökande / studerande ska man fråga efter andra blanketter.

Gå in på www.forsakringskassan.se det finns massa roliga check-listor och föräldrapenningsplanering man kan göra, utan e-leg / med e-leg.. what to do and what u dont...        
  • MagdalenaZ

Apropå om det är en själv eller arbetsgivaren eller FK som räknar fram SGI så brukar jag säga att man kan yrka på en årsinkomst, bara man har underlag för det.
    Och alla ni som har sidosysslor som ni kommer lägga undan under föräldraledigheten ska även räkna med den inkomsten! :)

• Awanata
    MagdalenaZ skrev 2013-10-28 15:15:38 följande:

Apropå om det är en själv eller arbetsgivaren eller FK som räknar fram SGI så brukar jag säga att man kan yrka på en årsinkomst, bara man har underlag för det.
    Och alla ni som har sidosysslor som ni kommer lägga undan under föräldraledigheten ska även räkna med den inkomsten! :)

Nej jag kände mig stressad när mina kollegor var på mig redan nu om föräldrapenning! Vi har en fast månadslön och provision, och i vår provision ingår det årsbonus och semesterersättning på provisionen två ggr per år men de senaste åren har jag legat på samma nivå alla år. Enligt mina kollegor måste jag skicka in mina 6 senaste lönespecar medans enligt andra så är det bara att fylla i ungefärlig årslön på pappret.

Jag tycker det verkar suuuperkrångligt och trodde det skulle vara busenkelt :-/
  • Awanata
    MagdalenaZ skrev 2013-10-28 15:11:09 följande:
    Har du en fast månadsinkomst tar du den gånger 12 (innan skatt) så har du din SGI.
    Har du olika varje månad så kan du eventuellt ta 3 senaste månaderna så får du ut ett genomsnitt som du tar gånger 12. Så du vet ungefär vad du kan räkna på.

Men du behöver inte göra något förrän du skickar in moderskapsintyget (det är ett intyg som du/ni ska skicka till kassan så man ser när BF är), då får man hem ett "välkomst-paket" där det finns lite blanketter man ska fylla i om man har inkomst (sgin räknas fram). Är man arbetssökande / studerande ska man fråga efter andra blanketter.

Gå in på www.forsakringskassan.se det finns massa roliga check-listor och föräldrapenningsplanering man kan göra, utan e-leg / med e-leg.. what to do and what u dont...        
    Tack för att du svarade så snabbt och utförligt förresten Glad
  • Awanata

Någon annan som har fått väldigt ont av ligamentsvärk? Jag har legat sömnlös i två nätter nu för det spänner/drar och hugger i vänster sida och på toppen av det så är jag världens gasboll.. är det någon som har tips på lindring eller så?

• LillsmurfanLisa
    MagdalenaZ skrev 2013-10-28 15:15:38 följande:

Vet du hur det fungerar om man startar eget företag nu?
  • Lovely90

På tal om hunger så är jag knappt hungrig alls längre. Jätte konstigt. I vanliga fall är jag hungrig nästan hela tiden. Men tror att bebis trycker på magsäcken, blir nämligen mätt jätte snabbt med.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014