• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Idiiis91
    anaconda skrev 2013-10-29 10:19:45 följande:
    Jag läckte för ett par veckor sedan och nu läcker de lite då och då bara (Dock inte lika mycket som du beskriver ziiah) ringde bm och hon sa att de är helt normalt så oroa er inte! Jag köpte amnings inlägg/pads och dom funkar kanon bra!

Idiiis håll inte på och kläm för de stimulerar brösten och gör så du kanske läcker mera! De kallas råmjölk!

Okej, tack! De va första gången ja gjorde det men då gör jag det inge mera om det stimulerar mer!
  • anaconda

Ja jag har oxå vart där och klämt och tittat om de kommer :) men de va bm som sa att man ska låta brösten va eftersom när man trycker så stimulerar mAn produktionen eller nåt sånt och de är bebis som ska göra sen under amning :) och man vill ju inte få problem innan bebis kommer

• LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2013-10-29 10:45:07 följande:

Vd skönt att du kan läsa på distans! Det kommer säkert underlätta en hel del, men som du säger, ta det som det kommer. Utan för mycket press liksom. Jag kan inte läsa på distans öht, samtidigt vill jag inte heller hamna efter för mycket. Som det ser ut nu så tar jag studieuppehåll januari-juni, ledig tills september och börjar när bebisen är ett halvår. Hoppas det ska funka! Har inte så mkt som är obligatoriskt utan måste dit ett par gånger bara, förhoppningen är att det ska gå bra! Helst av allt hade jag velat vara mammaledig ett år men som det ser ut nu så är det omöjligt :(
    Vad är det du pluggar? Finns det någon anledning till att du inte vill påbörja vårterminen och läsa så länge du kan? Jag tänker att man både borde hinna och orka i alla fall en delkurs innan det är dags för förlossning, men jag kanske är naiv. 

Var och vad pluggar du? Är din högskola (om det är högskola du läser på) flexibel?

Jag mötte jättestort motstånd först, men läste på mycket själv (jag har trasslat till det lite för mig med diverse studieuppehåll längs vägen - började plugga till lärare 2005). Nu går jag "gamla" lärarutbildningen och de vill gärna att vi tar examen snarast så vi får väldigt mycket hjälp att bli klara nu. Det jag trodde skulle bli ett jätteproblem läste sig istället bättre än jag vågade hoppas. 

Lycka till med studierna och se till att få till bra möten med rätt personer på skolan!
  • tvetalan
    LillsmurfanLisa skrev 2013-10-29 11:07:38 följande:
    Vad är det du pluggar? Finns det någon anledning till att du inte vill påbörja vårterminen och läsa så länge du kan? Jag tänker att man både borde hinna och orka i alla fall en delkurs innan det är dags för förlossning, men jag kanske är naiv. 

Var och vad pluggar du? Är din högskola (om det är högskola du läser på) flexibel?

Jag mötte jättestort motstånd först, men läste på mycket själv (jag har trasslat till det lite för mig med diverse studieuppehåll längs vägen - började plugga till lärare 2005). Nu går jag "gamla" lärarutbildningen och de vill gärna att vi tar examen snarast så vi får väldigt mycket hjälp att bli klara nu. Det jag trodde skulle bli ett jätteproblem läste sig istället bättre än jag vågade hoppas. 

Lycka till med studierna och se till att få till bra möten med rätt personer på skolan!
    Jag läser juridik på universitetet. En utbildning som inte går att läsa på distans eftersom de ställer väldigt höga krav. Kursen som börjar i januari pågår till och med slutet på mars och eftersom jag har bf i början på mars så hinner jag inte tenta av den. Vi har stora salstentor så jag måste befinna mig på plats i skolan i fem timmar och skriva så det ryker om det. Då känns det onödigt att gå i 2 månader och få studiestöd utan att tenta av kursen, vilket gör mig återbetalningsskyldig. Missar jag en hel termin är det lättare för mig att ta igen det. Hoppar bara ner en termin och går med dem som går under oss. De gjorde om juristutb. ett år efter att jag började och därför kan jag inte vara hemma ett år, då är alla de kurser som finns i min studieordning borta och det blir trixigt att få ihop det. 

Har ännu inte pratat med någon på skolan och känner att jag nog borde göra det så snabbt som möjligt. Måste bara undersöka vart man ska vända sig. Tack så mycket :) Hoppas det går bra för dig med! 
  • Längtanefterlilladig
    Sopp skrev 2013-10-28 15:01:23 följande:
    Imorse ringde de och ville boka om det RUL vi hade inbokat för imorgon, och helt plötsligt skulle vi in idag kl 11! Allt såg tipptopp ut! Som jag misstänkte från KUB v13-bilden så är det en kille (som vägrade vända sig "mot kameran"), känns verkligen huuur skönt som helst att allt var bra. Firade med att shoppa lite kläder till honom =)  

Grattis Va roligt
  • Längtanefterlilladig
    TomMon skrev 2013-10-29 06:45:28 följande:
    RUL igår och det är en liten flicka! Allt såg bra ut, jag blev flyttad till den 11 mars, innan var bf 18 mars. Ska man ringa försäkringsbolaget och ändra bf (gravidförsäkring)?

Grattis
  • LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2013-10-29 11:16:31 följande:
    Jag läser juridik på universitetet. En utbildning som inte går att läsa på distans eftersom de ställer väldigt höga krav. Kursen som börjar i januari pågår till och med slutet på mars och eftersom jag har bf i början på mars så hinner jag inte tenta av den. Vi har stora salstentor så jag måste befinna mig på plats i skolan i fem timmar och skriva så det ryker om det. Då känns det onödigt att gå i 2 månader och få studiestöd utan att tenta av kursen, vilket gör mig återbetalningsskyldig. Missar jag en hel termin är det lättare för mig att ta igen det. Hoppar bara ner en termin och går med dem som går under oss. De gjorde om juristutb. ett år efter att jag började och därför kan jag inte vara hemma ett år, då är alla de kurser som finns i min studieordning borta och det blir trixigt att få ihop det. 

Har ännu inte pratat med någon på skolan och känner att jag nog borde göra det så snabbt som möjligt. Måste bara undersöka vart man ska vända sig. Tack så mycket :) Hoppas det går bra för dig med! 
    Aha, ja juridik är en lite platsstyrd utbildning än min...jag förstår verkligen att det inte är det lättaste att kombinera med förlossning. Du låter som att du gör helt rätt som tar studieuppehåll i vår. 

Det här med nya utbildningar som gör att gamla kurser snabbt blir inaktuella är ett gissel. Min kompis pluggar till journalist och fick barn under utbildningen. Nu får hon vika sig dubbel för att få ihop rätt kurser till sin examen.

Ett möte med studievägledningen (till att börja med) skulle nog vara bra hjälp på vägen! 
  • LillsmurfanLisa

Ni som har låga järnvärden och äter extra järn - hur låga värden har ni? 

Jag var hos bm idag och fick reda på att mina järnvärden var höga. Det känns ju lyxigt, framför allt eftersom jag är vegetarian och järnvärdena hos gravida vegetarianer brukar ligga extremt lågt.

Nu är jag dock nyfiken på hur lågt ett lågt värde är, så att säga. Om du har lust får ni gärna dela med er av era siffror skulle jag få ett hum om var gränsen gick för er. 

• Längtanefterlilladig

Har ni läst i era tidningar om att 8 av 10 av de största förlossningsavdelningar i Sverige använder cytotec som värkstimulerande medel. Det är egentligen en magsårs medicin och får inte användas av gravida då det kan leda till brusten livmoder. Så då har man ännu en grej att tänka på inför förlossningen.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014