• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • majsa88

Funderar lite kring rörelserna. Hur ofta per dag känner ni bebisen? Jag kkänner många gånger men svagt o mot blåsan lite. Men dom ordentliga sparkarna o rörelserna som verkligen känns, känner jag typ 2-4 ggr per dag. Oftast på morgonen. Thats it. På er låter det som att de har gymnastik hela tiden haha. Jag är i vecka 26+6

• Heene
    majsa88 skrev 2014-01-01 13:07:48 följande:
    Funderar lite kring rörelserna. Hur ofta per dag känner ni bebisen? Jag kkänner många gånger men svagt o mot blåsan lite. Men dom ordentliga sparkarna o rörelserna som verkligen känns, känner jag typ 2-4 ggr per dag. Oftast på morgonen. Thats it. På er låter det som att de har gymnastik hela tiden haha. Jag är i vecka 26+6

Vänta du till v 29-30, det var då det drog igång för mig iaf =)
    Gympapassen den har nu KÄNNS och man märker verkligen att det händer mkt där inne på bara några få veckor =) Den får riktigt plats att sparkas lika mkt nu men däremot så trycker, vänder och "drar" den så hela magen ser ut att leva sitt eget liv.
    Dock tycker jag inte att det är hela tiden, men många gånger om dan iaf =)

• majsa88

Ååh tack för ditt svar. Började bli lite fundersam när jag läser hur era bebisar rör sig. Som inte min gör. Men vad skönt, då kommer det värsta snart :)

Heene skrev 2014-01-01 13:19:06 följande:
    Vänta du till v 29-30, det var då det drog igång för mig iaf =)

Gympapassen den har nu KÄNNS och man märker verkligen att det händer mkt där inne på bara några få veckor =) Den får riktigt plats att sparkas lika mkt nu men däremot så trycker, vänder och "drar" den så hela magen ser ut att leva sitt eget liv.

Dock tycker jag inte att det är hela tiden, men många gånger om dan iaf =)

• LillsmurfanLisa
    majsa88 skrev 2014-01-01 13:24:13 följande:
    Ååh tack för ditt svar. Började bli lite fundersam när jag läser hur era bebisar rör sig. Som inte min gör. Men vad skönt, då kommer det värsta snart :)
    Oroa dig inte! 

Du kommer också att märka att bebis blir starkare och starkare. För mig slog det till på julafton och då var jag i vecka 29+6. Sedan dess har det varit rejält hårda kickar, men inte hela tiden (förutom på julafton då hen aldrig slutade). Det är lite aktivitet då och då under dagen, men för mig drar det igång på allvar när jag går och lägger mig på kvällen...
  • majsa88

Okej. Så du kände som mig typ när du var i vecka 27 då? Vad skönt o höra. För det är inte mycket aktivitet. Då o då nån spark eller buffar, känner att han gör något på min urinblåsa väldigt ofta dock.

LillsmurfanLisa skrev 2014-01-01 14:22:04 följande:
    Oroa dig inte! 

Du kommer också att märka att bebis blir starkare och starkare. För mig slog det till på julafton och då var jag i vecka 29+6. Sedan dess har det varit rejält hårda kickar, men inte hela tiden (förutom på julafton då hen aldrig slutade). Det är lite aktivitet då och då under dagen, men för mig drar det igång på allvar när jag går och lägger mig på kvällen...

• LillsmurfanLisa
    majsa88 skrev 2014-01-01 14:26:07 följande:
    Okej. Så du kände som mig typ när du var i vecka 27 då? Vad skönt o höra. För det är inte mycket aktivitet. Då o då nån spark eller buffar, känner att han gör något på min urinblåsa väldigt ofta dock.
    Ja, ungefär. Det var lite puffar på kvällarna mest. Inget studsande på urinblåsan då - tack och lov. Det har kommit nu och är ännu inte så ofta (tjoho)! 

Nu är det dessutom de roliga kullerbyttorna som känns, typ som att bebis stryker sig mot insidan. Det går som vågor på magen. Väldigt konstigt, men samtidigt häftigt. Nu ser jag dessutom kroppsdelar väldigt tydligt genom magen. Jag ser inte exakt vilken kroppsdel det är (händer/fötter är ju lika stora, likaså huvud/rumpa - så de ser jag ingen skillnad på) men vår bm visade hur vi kunde "ta tag" om huvudet när vi var där sist. Helt sjukt!
  • carina87
    Emmlala skrev 2014-01-01 13:01:24 följande:
    Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning, fick inte beviljat graviditetspenning... Vet inte hur jag ska kunna jobba..!? Fast är sjukskriven sedan en månad tillbaka för foglossningar och ischias, så får väl "hoppas" att jag kan vara fortsatt sjukskriven i stället då...
    Jag visste inte ens det var ett alternativ att inte bli beviljad :( Hur tänker de då?!
  • j3nnyy
    Emmlala skrev 2014-01-01 13:01:24 följande:

Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning, fick inte beviljat graviditetspenning... Vet inte hur jag ska kunna jobba..!? Fast är sjukskriven sedan en månad tillbaka för foglossningar och ischias, så får väl "hoppas" att jag kan vara fortsatt sjukskriven i stället då...

Men dom har godkänt din sjukskrivning iaf?

Prova att överklaga :) verkar ju konstigt att dom godkänner heltidssjukskrivning men inte grav. penning? Kanske våran egna expert Magdalena vet hur man ska gå tillväga? :)

Håller tummarna för dig!
  • Längtanefterlilladig
    Heene skrev 2014-01-01 13:19:06 följande:
    Vänta du till v 29-30, det var då det drog igång för mig iaf =) Gympapassen den har nu KÄNNS och man märker verkligen att det händer mkt där inne på bara några få veckor =) Den får riktigt plats att sparkas lika mkt nu men däremot så trycker, vänder och "drar" den så hela magen ser ut att leva sitt eget liv. Dock tycker jag inte att det är hela tiden, men många gånger om dan iaf =)

Samma här. I vecka 28 eller 27+0 märkte jag att rörelserna ändrades. Från små buffar till rejäla knuffningar inifrån magen. Det känns som att bebisen sträcker ut sig & vill få mer plats. När jag sitter upp & håller handen på magen känner jag & andra i min närhet mycket tydligt hur kroppsdelar putar ut & försöker få plats. Så oroa dig inte majsa. Snart märker du också en stor skillnad i sparkar
  • SEM
    majsa88 skrev 2014-01-01 13:07:48 följande:
    Det är olika det där också, antingen har man en cool bebis eller så har man en tuffing ;) Jag har en mer åt cool, känner bebisen inte så jätte mycket. Men när det väl rör på sig eller sparkar så känns det mycket starkare än vad det gjorde innan vecka 30, även hickan. Jag är nu i vecka 32. Så som du beskriver känner jag nu också, men skillnaden är då att det är kraftigare och att magen rör på sig (jätte häftigt :p) Så min bebis är ingen akrobat ;) Tänkte så du inte blir rädd eller så att det inte blir som de andra beskriver det. 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014