• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Hallonpaj88

Nu har vi precis lyssnat på hjärtljuden, ca 140. Mättes till 28, så vi ligger precis på kurvan och han beräknas väga ca 3500 när han tittar ut:)

• Lovely90

Fick precis hem papper på att jag blivit beviljad graviditetspenning från och med 7/1, känner mig dock mycket bättre i ryggen nu än när jag sökte. Någon som vet hur det fungerar om man väljer att avstå i alla fall ett tag till? Kan man vänta med att skicka in försäkran av graviditetspenning? 

• carina87
    Lovely90 skrev 2013-12-30 12:04:39 följande:
    Har också funderat lite det senaste på vad som gäller för BF. Egentligen tycker jag min BF är bra, 5/3 MEN enligt sista mens är det en vecka tidigare 26/2. Saken är den att vi gjorde ett negativt test när mensen inte kom runt midsommar men det visade negativt.

Sedan tänkte vi inte mer på det förrän jag i juli började spy och må illa helt plötsligt. Gjorde ett nytt test som var positivt, där och då hade vi ju ingen aning om vilken vecka vi var i. Kontaktade mödravården och fick träffa BM första gången, vi bokade in ett UL för att kolla ungefär hur långt gången jag var. Fick då datumet 5/3. Nu det senaste har jag blivit lite orolig om BF kanske skulle vara 26/2 ändå (är orolig för att få för tidigt, känner mig inte redo till februari).

Så min fråga till er blir: Hur tidigt kan man göra ett positivt gravtest? Man man räknar bakåt från när jag testade negativt så var jag i v.4 när det testet gjordes.
    Ja det är ett meck det där...
    Ang. dig förlossning så kan den ske från mitten av februari utan att vara för tidig, men jag förstår din oro, alltförtidig födsel är ju ingen höjdare, men å andra sidan så tror jag att bebis kommer när bebis kan eller måste, och då är det bättre att bebisen kommer ut än att den stannar där inne så saker och ting blir fel...
  • anaconda
    LillsmurfanLisa skrev 2013-12-30 13:57:30 följande:
    Vad skönt! Vila och njut så mycket du kan.
    Jag ska försöka njuta lite nu! Dock är min man sjuk, 40 graders feber, och allmänt helt sänkt av de, hoppas jag inte får de!

Nån som vet om man kan ta c vitamin brustablett/multivitamin brustablett?
  • majsa88

Ja det kan man. Ta det i samband med dina järntabletter. Upptaget av järn blir mycket bättre med c vitamin.

anaconda skrev 2013-12-30 19:14:53 följande:
    Jag ska försöka njuta lite nu! Dock är min man sjuk, 40 graders feber, och allmänt helt sänkt av de, hoppas jag inte får de!

• kucke
    anaconda skrev 2013-12-30 13:23:20 följande:
    Träffa läkaren idag på Mvc och han va så snäll, en äldre herre! Blev sjukskriven till 31/1-14 till och börja med och de känns som en stor börda lyft från mina axlar, nu kan jag vara hemma och vila upp min onda kropp och själ!
    Så bra och vila vila och ta hand om dig själv och bäbisen :)
  • kucke
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-30 10:05:00 följande:
    Har någon av er haft förvärkar? Hur känns det? Jag har legat halva natten med ont eller obehag i magen. Har gjort ont när jag vänt mig om. Känns som magknip eller jätte mycket gaser men är det ej. Magen har blivit stenhård. Inte hjälpt att kissa (något som tidigare hjälpt). Kanske bara tarmarna som kommit ikläm. Ska gå upp nu & se om det känns bättre stående eller sittandes
    Skönt att det verkar bättre, men jag kan säga att jag har exakt samma problem som inte går över. Hade bm besök idag och hon sade att det är inte förvärkar, för har man det gör det rejält ont. Så det är sd som gör att magen blir hård. Hon klämde mig på magen och kände direkt att den blev hård, men slappande även av. Plus att barnet är så pass stort nu och trycker ihop alla ens egna organ så det är vanligt ha problem och det gör ont i vilken ställning man än ligger.

Magknip kan bero på järntabletterna som ger mer luft och svårare/lättare motstånd gällande avföringen.

Om man har sd och ont ofta så sade hon att då skall man kontakta förlossningen för ctg och kolla att värkarna inte startat för tidigt.

• Heene
    anaconda skrev 2013-12-30 19:14:53 följande:

Jag skulle ta askorbinsyra eller askorbat, c-vitamin i ren form, så får du i dig större mängd av just c-vitaminen och inte en massa annat.
    Just c-vitamin är jättebra i förebyggande syfte och överskott kissas ut.
    Dock vet jag inte hur det fungerar om man redan åkt på förkylningen.

• Längtanefterlilladig
    kucke skrev 2013-12-30 20:22:40 följande:
    Skönt att det verkar bättre, men jag kan säga att jag har exakt samma problem som inte går över. Hade bm besök idag och hon sade att det är inte förvärkar, för har man det gör det rejält ont. Så det är sd som gör att magen blir hård. Hon klämde mig på magen och kände direkt att den blev hård, men slappande även av. Plus att barnet är så pass stort nu och trycker ihop alla ens egna organ så det är vanligt ha problem och det gör ont i vilken ställning man än ligger. Magknip kan bero på järntabletterna som ger mer luft och svårare/lättare motstånd gällande avföringen. Om man har sd och ont ofta så sade hon att då skall man kontakta förlossningen för ctg och kolla att värkarna inte startat för tidigt.

Tack för du tog dig tid att delge vad din BM sa. Jag tror inte heller det handlar om förvärkar för vad jag läst ska det kännas som stark mensvärk & det gjorde inte det som jag hade. Tror det är tarmarna som kläms ihop & organen som trycks uppåt. Äter inga järntabletter. Men det kan helt klart bero på det också. Enligt min läkare på MVC är det normalt med mer SD om man som jag har endometrios. Tack för ditt råd iaf
  • TomMon

Träffade min bm idag och hon avrådde arbete fram till bf på grund av de smärtsamma och långvariga sammandragningarna i kombo med att bebis varit fixerad sedan v 28. Dessutom låg min mamma inlagd för samma "åkomma" när hon väntade mig.

Dock ska jag träffa den mindre förstående läkaren nästa v. Jag har ju problem med att övertyga mig själv om att jag borde vila, hur sjutton kan jag stå upp mot en oförstående läkare?! Men min bm lovade att prata med läkaren innan min läkartid. Känner mig bara som en skurk när jag berättar att jag inte kan jobba, trots att jag vet att kan faktiskt inte kan det. Förstår ni känslan? Drygt är det...

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014