• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • carina87
    Hallonpaj88 skrev 2013-12-29 21:35:15 följande:

Kanske dum fråga men vad är avnavling som ni skriver om? :)

Det är när man klipper navelsträngen.
  • carina87
    Madfih072 skrev 2013-12-29 18:47:20 följande:

Idag har jag och mannen min varit inne på förlossningen hela dagen. Har inte känt bebis sedan i fredagskväll och är på besök i Skåne (bor i Örebro) så både sjukhuset i Örebro och Kristianstad sa till oss att åka in. Bebis mådde bra, fick göra ctg och ultraljud. Nu till min fråga. Enligt ägglossning så räknade jag ut att vi har BF ca 14 februari, men enligt Rul den 28 februari. Nu sa hon som gjorde ultraljudet att bebis uppskattas väga 2,1 kg, som i vecka 34 (fast vi är bara i vecka 32). Tror ni att jag hade rätt från början och att BF är tidigare eller är det en stor bebis? Spännande värre!

Vilket hoppas du på?

Jag har också haft funderingar på vilken vecka jag egentligen är i... Men jag har funderat på det utifrån min lutealfas. (Du får gärna leta lite i tråden och läsa vad du tror.. Spännande med fler som tror de kan vara före sin uttänkta tid)
  • tvetalan
    carina87 skrev 2013-12-29 17:27:23 följande:
    Varför funderar du på att skippa k-vit? (Har inte kollat upp något om det än)
    För att frågar du en bm eller läkare så vet ingen exakt om det ens är nödvändigt. Det är inte ens forskat på utan ges bara till alla bebisar utan att behov ens finns. Googla det och läs om lite forskning på området!
  • tvetalan
    Strumpan81 skrev 2013-12-29 18:25:59 följande:

Det viktigaste syftet med att skriva ett förlossningsbrev är att man själv som födande sätter sig in i situationen och tänker efter lite hur man vill ha det.

När man sedan väl är i förlossningsarbete inser man att man inte kunnat förutspå nått och allting blir som det blir.

På alla förlossningsavdelningar i Sverige är jobbar man på så sätt att man kontinuerligt informerar paret om förloppet om vad som händer och varför man gör olika undersökningar. Man jobbar alltid för att motverka bristningar och alla BM håller perinialskydd oavsett om kvinnan bett om det eller ej. Sen avnavling praktiseras också alltid. Ända gången man klipper navelsträngen tidigt är om barnet på nått sätt mår dåligt och snabbt måste tas ut till barnbordet där det kan få hjälp att andas. dessa åtgärder behöver man ej be om för att få.

K-vitamin ges till barn i sprutform. Detta för att barnet de första veckorna inte kan tillverka eget k-vitamin. K-vitamin är viktig för blodets koagulationsförmåga och motverkar att barnet får hjärnblödning (spädbarn kan lätt att få hjärnblödning). K-vitamin är frivilligt och ingen BM kommer att ge ert barn det om ni säger nej. Däremot tycker jag att det är vansinnigt att inte ge sitt barn detta.

Bara så ni vet smile1.gif

Är väldigt skeptisk mot k-vitaminsprutan!
  • carina87
    tvetalan skrev 2013-12-29 21:59:12 följande:
    För att frågar du en bm eller läkare så vet ingen exakt om det ens är nödvändigt. Det är inte ens forskat på utan ges bara till alla bebisar utan att behov ens finns. Googla det och läs om lite forskning på området!
    Jag blev nyfiken och läste på lite, för mig känns det rätt okej att ge något som hjälper blodet att koagulera när det behövs. Det är en av de funktioner jag gillar mest med kroppen när den går sönder :)

Det verkar ju vara lite forskat på ändå. USA har gett det sedan 1940 och Sverige sedan 1970 och i bägge fallen har antalet barn som dött i inre blödningar minskat. Sen ja: det nämns att antalet födslar med tång har skett i samband med detta vilket också lär påverka.

Men jag ser inget dåligt med att ge det...
  • Längtanefterlilladig

Alltså idag har det varit hopplöst. Min mage spänner hela tiden & snart sprängs jag känns det som. Kan knappt äta något- får inte plats & jag är kissnödig hela tiden. Har börjat få jätte ont i mitten av ryggen. Kan inte ligga på sidan eller halvligga. Och ligga på sidan kan jag bara drömma om. Endometriosen gör att magen gör SÅ ont när jag ligger på sidan. Lillen sparkar i stort sett hela tiden och RIKTIGT hårt mot revbenen & urinblåsan samt på sidan. Ibland är det inte mysigt utan jobbigt. Så nu har jag gnällt av mig

• biodynamisk

Det som kan vara dåligt med sprutan är att den innehåller massa konserveringsmedel bla... Man började med sprutan i samband med snabb avnavling och det är många som anser att om barnet får allt blod som den ska ha vid födseln, alltså sen avnavling, så behövs inte sprutan. Kommer man igång med amningen direkt så tar det bara ett par dagar innan bebisen har de nivåer av k-vitamin som behövs.

• Madfih072

Carina87: Jag hoppas att jag har rätt då jag inte är sugen på att trycka ut en jätte-bebis under min första förlossning :) Men samtidigt så har man ju varit inställd på slutet av februari/början av mars nu och känner mig inte helt redo än (inte klar med alla förberedelser och så). Men ska till min BM på besök på torsdag och enligt tidigare besök ligger jag i mitten av normalkurvan med SF-måttet, men ska väl säga nu vad dem sa på förlossningen idag. Har inget TUL inbokat men kanske kan fråga om det? Är lite orolig, vill ju veta vad som stämmer :/ Hittade inte ditt tidigare inlägg, varför trodde du att du var i en annan vecka? Jag går efter min ägglossning och enligt den så har Rul 2 veckor fel men vi får väl se :)

• carina87
    Madfih072 skrev 2013-12-29 22:51:37 följande:

Carina87: Jag hoppas att jag har rätt då jag inte är sugen på att trycka ut en jätte-bebis under min första förlossning :) Men samtidigt så har man ju varit inställd på slutet av februari/början av mars nu och känner mig inte helt redo än (inte klar med alla förberedelser och så). Men ska till min BM på besök på torsdag och enligt tidigare besök ligger jag i mitten av normalkurvan med SF-måttet, men ska väl säga nu vad dem sa på förlossningen idag. Har inget TUL inbokat men kanske kan fråga om det? Är lite orolig, vill ju veta vad som stämmer :/ Hittade inte ditt tidigare inlägg, varför trodde du att du var i en annan vecka? Jag går efter min ägglossning och enligt den så har Rul 2 veckor fel men vi får väl se :)

Mitt SF-mått gick från 22 cm till 28 på tre veckor :/ känner precis som du ang. Jättebebisgrejen.

Jag tror att jag är före mitt RUL pga symptom jag haft som i min gravidapp kommit först veckan efter. Jag förklarar i datum för att underlätta;

BF enligt ÄL i appen: 16 mars

BF enligt RUL: 12 mars

BF enligt symptom: 6/7 mars (alltså det jag tror)

Hur lång tid tar det för en tillfälligt oregelbunden mens att bli regelbunden? Mellan juli 2012 och mars 2013 var min mens extremt oregelbunden (14-30 dagar)

Men från mars 2013 till juni började den stabilisera sig och cykeln blev 21-27 dagar. Tror du jag kan lita på appens uträkning av min lutealfas då?
  • carina87
    Madfih072 skrev 2013-12-29 22:51:37 följande:

Tillägg: jag tror du kan få till ett extra UL bara du uttrycker en genuin oro på något vis och har en BM som är välvillig.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014