• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa
    TomMon skrev 2013-12-29 15:59:08 följande:
    Jag har inte skrivit något ännu, men det får vi kanske börja fundera på! Känns som att de med bäst koll jobbar på stället, jag har ju liksom inte varit med om det än! ;)
    Jag har funderat i samma banor men kom på att förlossningsbrevet för mig mest handlar om att den kunniga personalen ska få lära känna mig lite. Mitt förlossningsbrev kommer inte att vara upplagt som "standardmallarna" föreslår, utan mer som ett personligt brev om mig, min partner och hur vi är tillsammans. Vi har aldrig varit i situationen tidigare men jag vill ändå att personalen ska veta vilka vi är. På så sätt hoppas jag att de kan lätta upp stämningen lite och att vårt möte blir personligare. 
  • carina87
    tvetalan skrev 2013-12-29 16:15:56 följande:

Och sen avnavling.. Möjligtvis också vägra k-vitaminsprutan. Men har en del att kolla upp där..

Varför funderar du på att skippa k-vit? (Har inte kollat upp något om det än)
  • LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2013-12-29 16:15:56 följande:
    Och sen avnavling.. Möjligtvis också vägra k-vitaminsprutan. Men har en del att kolla upp där..
    Sen avnavling är väldigt viktigt för mig också. När det gäller k-vitamin (och andra sprutor) måste jag läsa på en massa mer. Vet i sjutton när jag ska hinna det bara...
  • SEM
    LillsmurfanLisa skrev 2013-12-29 17:47:47 följande:
    Sen avnavling är väldigt viktigt för mig också. När det gäller k-vitamin (och andra sprutor) måste jag läsa på en massa mer. Vet i sjutton när jag ska hinna det bara...

K-vitamin? Huh? Här missar man saker!:)

Jag skrev att jag önska lavemang och att jag litar på bms kunskap och att jag vill bli.informerad i tid gällande smärtlindring, så jag får se på plats hur jag vill då. Sen om de har bm student så är jag öppen för det,.jag.ser det som bonus, man får extra tillsyn och sedan äe jag intresserad av vad som händer med kroppen o barnet :) sen.skrev jag också om bristningarna att undvika det och skulle det behövas sys, så vill jag ha bedövning även om det handlar om ett stygn.

Skrev också att vi önskade vara kvar till nästa kontrollen, för att slippa åka hem imellan. :)
  • Strumpan81

Det viktigaste syftet med att skriva ett förlossningsbrev är att man själv som födande sätter sig in i situationen och tänker efter lite hur man vill ha det.

När man sedan väl är i förlossningsarbete inser man att man inte kunnat förutspå nått och allting blir som det blir.

På alla förlossningsavdelningar i Sverige är jobbar man på så sätt att man kontinuerligt informerar paret om förloppet om vad som händer och varför man gör olika undersökningar. Man jobbar alltid för att motverka bristningar och alla BM håller perinialskydd oavsett om kvinnan bett om det eller ej. Sen avnavling praktiseras också alltid. Ända gången man klipper navelsträngen tidigt är om barnet på nått sätt mår dåligt och snabbt måste tas ut till barnbordet där det kan få hjälp att andas. dessa åtgärder behöver man ej be om för att få.

K-vitamin ges till barn i sprutform. Detta för att barnet de första veckorna inte kan tillverka eget k-vitamin. K-vitamin är viktig för blodets koagulationsförmåga och motverkar att barnet får hjärnblödning (spädbarn kan lätt att få hjärnblödning). K-vitamin är frivilligt och ingen BM kommer att ge ert barn det om ni säger nej. Däremot tycker jag att det är vansinnigt att inte ge sitt barn detta.

Bara så ni vet

• Hallonpaj88

Vi tänkte skriva ett brev. Tänkte börja lite smått med det nu när man är ledig. Som någon skrev känns det lite personligare och jag tror att jag o min sambo skulle känna oss lite lugnare. Jag litar fullt ut på de på bb, däremot vill jag att de hela tiden informerar mig vad som händer. Jag är öppen för all smärtlindring och kommer ta åt mig av all deras hjälp och rekomendationer. Det viktigaste för mig är att de lyssnar på oss och att jag slipper ha så ont som möjligt. Jag vill oxå undvika att spricka. Sen får de göra det som är bäst för barnet o mig, det lägger jag mig inte i=)

• Madfih072

Idag har jag och mannen min varit inne på förlossningen hela dagen. Har inte känt bebis sedan i fredagskväll och är på besök i Skåne (bor i Örebro) så både sjukhuset i Örebro och Kristianstad sa till oss att åka in. Bebis mådde bra, fick göra ctg och ultraljud. Nu till min fråga. Enligt ägglossning så räknade jag ut att vi har BF ca 14 februari, men enligt Rul den 28 februari. Nu sa hon som gjorde ultraljudet att bebis uppskattas väga 2,1 kg, som i vecka 34 (fast vi är bara i vecka 32). Tror ni att jag hade rätt från början och att BF är tidigare eller är det en stor bebis? Spännande värre!

• LillsmurfanLisa
    Strumpan81 skrev 2013-12-29 18:25:59 följande:
    Det viktigaste syftet med att skriva ett förlossningsbrev är att man själv som födande sätter sig in i situationen och tänker efter lite hur man vill ha det.

När man sedan väl är i förlossningsarbete inser man att man inte kunnat förutspå nått och allting blir som det blir.

På alla förlossningsavdelningar i Sverige är jobbar man på så sätt att man kontinuerligt informerar paret om förloppet om vad som händer och varför man gör olika undersökningar. Man jobbar alltid för att motverka bristningar och alla BM håller perinialskydd oavsett om kvinnan bett om det eller ej. Sen avnavling praktiseras också alltid. Ända gången man klipper navelsträngen tidigt är om barnet på nått sätt mår dåligt och snabbt måste tas ut till barnbordet där det kan få hjälp att andas. dessa åtgärder behöver man ej be om för att få.

K-vitamin ges till barn i sprutform. Detta för att barnet de första veckorna inte kan tillverka eget k-vitamin. K-vitamin är viktig för blodets koagulationsförmåga och motverkar att barnet får hjärnblödning (spädbarn kan lätt att få hjärnblödning). K-vitamin är frivilligt och ingen BM kommer att ge ert barn det om ni säger nej. Däremot tycker jag att det är vansinnigt att inte ge sitt barn detta.

Bara så ni vet
    Tack för bra info. Dock stämmer det inte att sen avnavling sker överallt. Det är olika från olika sjukhus (beroende på hur snabba/villiga de har varit att ta till sig nya rön) så vill man garantera det ska man säga till. 
  • LillsmurfanLisa

För mer info om sen avnavling:

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/tidningen/2012/Nr-9-2012-9/15/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4803881

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609

Det verkar som att Göteborg, som länge utfört tidig avnavling, har ändrat sina rutiner. Dock råder jag ändå alla att läsa på och bestämma själva hur man vill ha det - och förmedla det till personalen så att inte tveksamheter uppstår. 

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014