MagdalenaZ skrev 2014-01-04 00:19:46 följande:
Vet nu inte hur många dagar i veckan du ska ha men låt oss säga nu att du ska ha 7 dga i veckan.
Föräldraledigheten ansöker du alltså från den 3 mars - 21 juni måndag - söndag S-dagar (den ansökan kan du skicka in redan nu om du skickat in moderskapsintyget)
sen OM du vill kan du fortsätta från den 22 juni - 27 juni måndag till fredag s dagar
30 juni - 25 juli måndag till söndag s dagar . 28 juli - 29 augusti måndag till söndag, Kolla i kalendern så kanske du hänger med. Men som sagt, så här lägger du upp ansökan om du redan nu vet vilka helger.
Dela lika, får ni helt enkelt planera att ni ska dela lika många föräldrapenningsdagar, men han kan inte göra något förrän barnet fått personnr och faderskapet är fastställt. För han skulle ju ta ut föräldrapenning i september (då är vårdnaden klar)
10-pappadagar hänger inte samman med själva föräldrapenningen, det är alltså 10 dagar (tillfällig föräldrapenning vid barnets födelse) extra.. dessa dagar kan man ta ut utan att vara vårdnadshavare.
Så här ser planen ut för mig och min sambo (han egenföretagare)
24 feb semester. 23 mars 4 dagar i veckan tills jag börjar arbeta.
Sambon tar ut 10 pappa-dagar (förutsättning att flickan vill komma ut) den 23 mars och ska ta ut 20 halvdagar (arbetsdagar).
Tänk bara på att ni som räknar med jämställdhetsbonus, räknas inte förrän faderskapet och vårdnaden är klar!
Tack för infon! :)
Tur att vi har dig här i tråden, känns lite lyxigt! :) Men du får säga till om du tycker det blir för mycket frågor!
Jag har tänkt ta 5 föräldradagar per vecka. Har räknat ut att det borde gå ihop sig ekonomiskt. Får föräldralön de första 3 månaderna, sen börjar jag jobba en helg.
Har inte vågat fylla i något på Mina sidor än, även om jag vet hur jag vill ha det.
Alla uppgifter finns där, men alla dagar står ju på mig nu eftersom min sambo inte är registrerade ännu.
Funderar bara på om hälften av dagarnar förs över på honom automatiskt när hans uppgifter är registrerade?
I Göteborg kan man tyvärr inte fastställa faderskapet i förväg om det inte finns speciella medicinska skäl, så då får vi väl vänta tills alla papper har gått igenom alla instanser innan han kommer kunna planera sin ledighet.
Känns lite konstigt att det ska behöva vara så, synd att vi inte är gifta..