• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • jesspett

Apropå sovställningar så ligger jag oftast på sidan när jag somnar, med en handduk ihopvikt till lagom tjocklek under magen. Tycket det drar så mycket på magsidan som är uppåt om jag bara ligger rakt upp o ner på sidan. Ett tips, handduken kan man ju få så tjock/smal som man tycker passar!

På morgnarna är magen ofta mindre så då går det bra att ligga på rygg o mage också =)

• Saltad
    SEM skrev 2014-01-04 20:24:21 följande:

Det stod att barnet måste vara registrerade hos fk först??? :/
    Jag kan också göra det redan.

Med moderskapsintyget du skickat in till fk så är barnet registrerat. De vet alltså att du får barn snart, men barnet har klart inget personnummer innan det föds.
  • Saltad
    Saltad skrev 2014-01-04 21:04:54 följande:

Med moderskapsintyget du skickat in till fk så är barnet registrerat. De vet alltså att du får barn snart, men barnet har klart inget personnummer innan det föds.
    Men man kan ju ta ut fp från och med 60 dagar innan bf, så då borde du ju kunna anmäla det på nätet.

Jag har funderat lite över hur det är med fp och sgi innan barnet är fött. Från det att barnet föds och fram tills att det fyllt ett år behöver jag inte ta ut ett speciellt antal dagar fp i veckan utan kan skippa det helt om jag så vill. Från det barnet är ett år måste jag ta ut fp eller jobba sammanlagt 5 dagar/veckan för att behålla min sgi.

Men hur är det innan barnet är fött? Jag har gravpenning fram tills 10 dagar innan bf, men under de 10 dagarna och de eventuella två veckorna som jag kan gå över tiden, måste jag ta ut ett visst antal dagar av fp eller kan jag ta hur lite jag vill?
  • SEM
    Saltad skrev 2014-01-04 21:04:54 följande:

Jag tro att det kan bero på att jag tog med min sambo i ansökan..ska göra det igen, o bara ta mig :)
  • ananas86
    MagdalenaZ skrev 2014-01-04 00:19:46 följande:
    Vet nu inte hur många dagar i veckan du ska ha men låt oss säga nu att du ska ha 7 dga i veckan.

Föräldraledigheten ansöker du alltså från den 3 mars - 21 juni måndag - söndag S-dagar (den ansökan kan du skicka in redan nu om du skickat in moderskapsintyget)

sen OM du vill kan du fortsätta från den 22 juni - 27 juni måndag till fredag s dagar

30 juni - 25 juli måndag till söndag s dagar . 28 juli - 29 augusti måndag till söndag, Kolla i kalendern så kanske du hänger med. Men som sagt, så här lägger du upp ansökan om du redan nu vet vilka helger. 

Dela lika, får ni helt enkelt planera att ni ska dela lika många föräldrapenningsdagar, men han kan inte göra något förrän barnet fått personnr och faderskapet är fastställt. För han skulle ju ta ut föräldrapenning i september (då är vårdnaden klar)

10-pappadagar hänger inte samman med själva föräldrapenningen, det är alltså 10 dagar (tillfällig föräldrapenning vid barnets födelse) extra.. dessa dagar kan man ta ut utan att vara vårdnadshavare.

Så här ser planen ut för mig och min sambo (han egenföretagare)

24 feb semester. 23 mars 4 dagar i veckan tills jag börjar arbeta. 

Sambon tar ut 10 pappa-dagar (förutsättning att flickan vill komma ut) den 23 mars och ska ta ut 20 halvdagar (arbetsdagar).

Tänk bara på att ni som räknar med jämställdhetsbonus, räknas inte förrän faderskapet och vårdnaden är klar!

Tack för infon! :)

Tur att vi har dig här i tråden, känns lite lyxigt! :) Men du får säga till om du tycker det blir för mycket frågor!

Jag har tänkt ta 5 föräldradagar per vecka. Har räknat ut att det borde gå ihop sig ekonomiskt. Får föräldralön de första 3 månaderna, sen börjar jag jobba en helg.

Har inte vågat fylla i något på Mina sidor än, även om jag vet hur jag vill ha det.

Alla uppgifter finns där, men alla dagar står ju på mig nu eftersom min sambo inte är registrerade ännu.

Funderar bara på om hälften av dagarnar förs över på honom automatiskt när hans uppgifter är registrerade?

I Göteborg kan man tyvärr inte fastställa faderskapet i förväg om det inte finns speciella medicinska skäl, så då får vi väl vänta tills alla papper har gått igenom alla instanser innan han kommer kunna planera sin ledighet.

Känns lite konstigt att det ska behöva vara så, synd att vi inte är gifta..
  • MagdalenaZ
    ananas86 skrev 2014-01-04 21:40:45 följande:

Tack för infon! :)

Tur att vi har dig här i tråden, känns lite lyxigt! :) Men du får säga till om du tycker det blir för mycket frågor!

Jag har tänkt ta 5 föräldradagar per vecka. Har räknat ut att det borde gå ihop sig ekonomiskt. Får föräldralön de första 3 månaderna, sen börjar jag jobba en helg.

Har inte vågat fylla i något på Mina sidor än, även om jag vet hur jag vill ha det.
    Alla uppgifter finns där, men alla dagar står ju på mig nu eftersom min sambo inte är registrerade ännu.

Funderar bara på om hälften av dagarnar förs över på honom automatiskt när hans uppgifter är registrerade?

I Göteborg kan man tyvärr inte fastställa faderskapet i förväg om det inte finns speciella medicinska skäl, så då får vi väl vänta tills alla papper har gått igenom alla instanser innan han kommer kunna planera sin ledighet.

Känns lite konstigt att det ska behöva vara så, synd att vi inte är gifta..
    Som sagt, inga problem! Föräldrapenningen är en av de krångligaste förmånerna hos FK, så självklart delar jag med mig, precis som ni alla gör om ni vet något.. skönt bara att det finns bollplank :D

Men om du ska ha föräldrapenning 5 dagar i veckan (månd-fred) behöver du inte säga till FK om du ska jobba lör-sön! Då är det bara att köra på. Problemet blir om du ska jobba på fredagen, då måste du plocka bort den dagen. 
    När han är registrerad som vårdnadshavare så kommer det gå automatiskt, men som sagt, tänk bara på att jämställdhetsbonusen räknas inte förrän han är vårdnadshavare.

Jo jag har själv funderat på att bara gå till stadshuset och gifta sig som snabbast. Speciellt när situationen ser ut som den gör i familjen... MEN nu är det på tapeten att jag och syster (och våra familjer) ska åka till Aruba nästa vinter, så då gifter vi oss där! :)
  • TomMon

Jag känner helt klart igen frustrationen över allt jag vill göra men inte kan, sjukt irriterande. Jag är så otroligt trött på att bara vara hemma, skulle vilja göra så mycket innan bebis kommer men allt jag kan göra måste involvera hemmet och det faktum att sängen och vilfåtöljen är nära...

Jag tror inte din man är dryg på något vis, du är nog inne i en fas med extra mycket sådana tankar och ingenstans för de tankarna att ta vägen.

• Mia86gbg
    Saltad skrev 2014-01-04 19:52:48 följande:
    Om du hittar ett vettigt hus där för max 5 000 000 så tar vi det! :)
    För 5 borde ni väl kunna hitta nåt!!! Beroende på krav förstås.

Vi köpte ett litet fristående 120kvm hus i ett radhusområde för 3. Inte världens häftigaste men vi hade väldig tur med priset o har fått renovera allt..men nu är vi nöjda för ett tag framöver!
  • Mia86gbg

Jag sover nästan alltid på ryggen eller sidan. Har läst att jag inte ska sova på rygg pga en ven som kan komma i kläm när barnet trycker mot ryggraden. Man ska då bli yr. Jag försökte undvika rygg men det funkar inte så jag struntar i det..måste ju få sova..vilket jag numera gör 10 timmar per natt. Har blivit tröttare sista tiden.

• biodynamisk

Så, nu har jag äntligen beställt allt som behövs för att sy mitt babynest, utom vadden! Gick på 260kr totalt, känns jättebra Vet inte vad vadden kan gå på men det lär ju inte komma upp i de 600-700kr man får betala om man ska köpa ett nytt iallafall!! Ska bli så kul

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014