ananas86 skrev 2014-01-03 23:50:49 följande:
Tror vår expert Magdalena kan svara bättre på det än vad jag kan..
Jag har ett fast schema, så jag jobbar alltid varannan helg i vanliga fall.
Kommer vara helt ledig från 24/2 (en vecka semester först) sen föräldraledig från 3/3.
Kommer börja jobba var fjärde helg f.o.m. 21/6.
Har redan meddelat min arbetsgivare om det, så kommer inte söka föräldrapenning för de dagarna från början.
Men som Magdalena skrev kan man ju ändra i efterhand också, även om det är lite krångligare.
Funderar på hur långt i förväg man ska fylla i föräldrapenningsdagarna på "Mina sidor"?
Man måste väl kunna fylla i en eller ett par månader åt gången?
Hur gör man när man har tänkt dela lika på föräldraledigheten och inte är gifta?
Min sambo kan ju inte skicka in några uppgifter till Fk förrän efter förlossningen, då faderskapet är fastställt
Kan jag fylla i för de första 3 månaderna redan nu?
Min sambo kommer inte ta ut några föräldradagar förrän i september (utom de 10 fösta tillfälliga dagarna då), så han ska väl inte behöva skicka in papper till Fk redan nu?
Jag blir helt snurrig av det här!
Vi vet hur vi vill lägga upp föräldraledigheten, men allt blir så krångligt när vi inte kan fastställa faderskapet och ansöka om gemensam vårdnad innan förlossningen.
Någon, kanske Magdalena, kan hjälpa mig att förstå hur det fungerar?
Vet nu inte hur många dagar i veckan du ska ha men låt oss säga nu att du ska ha 7 dga i veckan.
Föräldraledigheten ansöker du alltså från den 3 mars - 21 juni måndag - söndag S-dagar (den ansökan kan du skicka in redan nu om du skickat in moderskapsintyget)
sen OM du vill kan du fortsätta från den 22 juni - 27 juni måndag till fredag s dagar
30 juni - 25 juli måndag till söndag s dagar . 28 juli - 29 augusti måndag till söndag, Kolla i kalendern så kanske du hänger med. Men som sagt, så här lägger du upp ansökan om du redan nu vet vilka helger.
Dela lika, får ni helt enkelt planera att ni ska dela lika många föräldrapenningsdagar, men han kan inte göra något förrän barnet fått personnr och faderskapet är fastställt. För han skulle ju ta ut föräldrapenning i september (då är vårdnaden klar)
10-pappadagar hänger inte samman med själva föräldrapenningen, det är alltså 10 dagar (tillfällig föräldrapenning vid barnets födelse) extra.. dessa dagar kan man ta ut utan att vara vårdnadshavare.
Så här ser planen ut för mig och min sambo (han egenföretagare)
24 feb semester. 23 mars 4 dagar i veckan tills jag börjar arbeta.
Sambon tar ut 10 pappa-dagar (förutsättning att flickan vill komma ut) den 23 mars och ska ta ut 20 halvdagar (arbetsdagar).
Tänk bara på att ni som räknar med jämställdhetsbonus, räknas inte förrän faderskapet och vårdnaden är klar!