MagdalenaZ skrev 2014-01-04 21:50:10 följande:
Som sagt, inga problem! Föräldrapenningen är en av de krångligaste förmånerna hos FK, så självklart delar jag med mig, precis som ni alla gör om ni vet något.. skönt bara att det finns bollplank :D
Men om du ska ha föräldrapenning 5 dagar i veckan (månd-fred) behöver du inte säga till FK om du ska jobba lör-sön! Då är det bara att köra på. Problemet blir om du ska jobba på fredagen, då måste du plocka bort den dagen.
När han är registrerad som vårdnadshavare så kommer det gå automatiskt, men som sagt, tänk bara på att jämställdhetsbonusen räknas inte förrän han är vårdnadshavare.
Jo jag har själv funderat på att bara gå till stadshuset och gifta sig som snabbast. Speciellt när situationen ser ut som den gör i familjen... MEN nu är det på tapeten att jag och syster (och våra familjer) ska åka till Aruba nästa vinter, så då gifter vi oss där! :)
Ja, det är tur att du kan hjälpa till att reda ut frågorna ang. föräldrapenning, det är mycket man ska sätta sig in i.
Men vi har ju det väldigt bra här detta avlånga land med den ersättningen man får för att vara föräldraledig! :)
Har räknat och funderat lite över dagarna, först hade jag tänkt ta ut 6 dagar per vecka, men 5 dagar kommer det nog bli nu..
Har läst lite om jämställdhetsbonusen, det ska väl gå automatiskt det också, efter att min sambo tagit ut sina första 60 dagar som är reserverade för honom? Vi har i alla fall tänkt ta ut lika många dagar, om inget oförutsett händer under tiden..
Vi har också pratat lite på skoj om att gå och gifta oss i smyg för att slippa allt krångel med papper och handläggningstider.. ;) Men en vacker dag hoppas jag att vi kommer gifta oss faktiskt, vill inte ha något stort, men har blivit mer och mer säker på att jag/vi vill gifta oss! :)
Min sambo är min bästa vän, skulle aldrig kunna tänka mig livet utan honom och nu när vi har hus och snart barn tillsammans är det väl bara giftermålet som saknas.. ;)
Låter jättemysigt att du och din syster planeter resa till Aruba med era familjer! Häftigt om ni gifter er där då! :)