• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • ananas86
    MagdalenaZ skrev 2014-01-04 21:50:10 följande:
    Som sagt, inga problem! Föräldrapenningen är en av de krångligaste förmånerna hos FK, så självklart delar jag med mig, precis som ni alla gör om ni vet något.. skönt bara att det finns bollplank :D

Men om du ska ha föräldrapenning 5 dagar i veckan (månd-fred) behöver du inte säga till FK om du ska jobba lör-sön! Då är det bara att köra på. Problemet blir om du ska jobba på fredagen, då måste du plocka bort den dagen. 

När han är registrerad som vårdnadshavare så kommer det gå automatiskt, men som sagt, tänk bara på att jämställdhetsbonusen räknas inte förrän han är vårdnadshavare.

Jo jag har själv funderat på att bara gå till stadshuset och gifta sig som snabbast. Speciellt när situationen ser ut som den gör i familjen... MEN nu är det på tapeten att jag och syster (och våra familjer) ska åka till Aruba nästa vinter, så då gifter vi oss där! :)

Ja, det är tur att du kan hjälpa till att reda ut frågorna ang. föräldrapenning, det är mycket man ska sätta sig in i.

Men vi har ju det väldigt bra här detta avlånga land med den ersättningen man får för att vara föräldraledig! :)

Har räknat och funderat lite över dagarna, först hade jag tänkt ta ut 6 dagar per vecka, men 5 dagar kommer det nog bli nu..

Har läst lite om jämställdhetsbonusen, det ska väl gå automatiskt det också, efter att min sambo tagit ut sina första 60 dagar som är reserverade för honom? Vi har i alla fall tänkt ta ut lika många dagar, om inget oförutsett händer under tiden..

Vi har också pratat lite på skoj om att gå och gifta oss i smyg för att slippa allt krångel med papper och handläggningstider.. ;) Men en vacker dag hoppas jag att vi kommer gifta oss faktiskt, vill inte ha något stort, men har blivit mer och mer säker på att jag/vi vill gifta oss! :)

Min sambo är min bästa vän, skulle aldrig kunna tänka mig livet utan honom och nu när vi har hus och snart barn tillsammans är det väl bara giftermålet som saknas.. ;)

Låter jättemysigt att du och din syster planeter resa till Aruba med era familjer! Häftigt om ni gifter er där då! :)
  • ananas86

Tycker också att det är tungt att andas! Har även fått världens halsbränna de senaste två veckorna, så antar att det beror på att lungorna och matsäcken inte har lika mycket plats längre.

Sover fruktansvärt dåligt, vaknar ca 5 gånger per natt och hittar inga bekväma sovställningar.

Nu har vi bott hos svärmor i drygt en månad och sovit i en 120-säng, så längtar efter vår säng och att renoveringen i vårt hus ska bli klar så vi kan flytta in!

Förhoppningsvis dröjer det inte mer än ett par veckor nu! :)

Har inte haft några gravidkrämpor alls fram tills för två veckor sen. Men efter julruschen på jobbet och bristen på sömn känner jag mig helt slut i kroppen nu!

Mina kollegor är jättegulliga och förstår att jag inte orkar hålla samma tempo som vanligt. Men nu har jag börjat räkna ner till 21:a februari, då jag går på ledighet. Hoppas att det ska gå bra att jobba tills dess!

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite.. :P

Mini rör sig massor i magen precis just nu, så jag kan inte känna mig annat än lycklig! :) Men får väl hoppas att jag ska kunna sova lite nu också då!

• tvetalan
    Mia86gbg skrev 2014-01-04 10:52:48 följande:
    Haha..samma här. Drömvagnen! Har verkligen försökt va öppen o ge andra vagnar en chans o har försökt leta fel på Buffalon men det fick inte. Den verkar SÅ bra! Min man är väldigt lång så han kan inte ha många vagnar utan att sparka i fötterna. Men Buffalo funkar! Börjat fundera lite på den med krigen jämte också men tror jag lägger ner den idén.

Det lutar åt svart-svart här också o sen köpa till en roligare sufflett när de kommer. Jag gillar orange som finns till andra.

Ska beställa från babyplus.nl.

Får bilstolsadapter eller snack-tray på köpet..vet inte vilket som är mest användbart.

Ska även ha myggnät o regnskydd, något av det ingick.

Sen fundera jag på att köpa den svarta skötväskan och en åkpåse. Vill egentligen ha den dubbla men den är så dyr så har inte bestämt mig än. Kanske inte behövs alla?

Sittdyna hade jag inte tänk köpa än..ligger väl ett tag bort innan den behövs? Men kanske borde passa på.

Har ni köpt något mer?
    Jag har bara hört bra saker om babyplus och om jag ej hade fått ett så bra erbjudande i svensk butik så hade jag också köpt därifrån!

Angående tillbehören tänker jag spontant ath bilstolsadapter är riktigt smart att ha. Vi ska köpa en, de kostar ju nästan 500kr så om du skulle få det på köpet vore det ju riktigt bra. Jag tror och har hört att det är lite av ett måste, att kunna liksom ha babyskyddet på vagnen ;)

Det var rea inne i stan på just sittdynor och åkpåsar nu i mellandagarna. Köpte en dyna därför bara! Är medlem i en barnvagnssida på facebook där just sittdyna och åkpåse rekommenderades ;) sittdyna gör ju så att sittdelen inte slits och smutsas ner. Lättare att tvätta den än hela sitsen :) åkpåse hade jag satsat på om jag inte redan hade en så det tkr jag du ska investera i. Frågan är om high performance åkpåsen verkligen behövs där du bor.. Blir det så kallt på vintern? I o f s så är den ju praktisk om inget annat ;)

Skötväska kan du ju köpa överallt. Får du rabatt från babyplus på tillbehör kan det ju vara smart att ta den på en gång, om det nu är den du verkligen vill ha. Har sett bbs skötväskor i butik i sverige (de i skinn), ligger på 2000 kr och uppåt... Annars har skip hop fina!

Inte köpt något mer än men de tillbehör som är ett måste för mig är bilstolsadapter, sån där mugghållare, åkpåse, skötväska och möjligtvis suffletten som heter breezy sun canopy.

Jag tänkte förresten dekorplasta mitt chassi i mattsvart sen! Har sett folk som gjort det o det blir riktigt snyggt. Plus att det ju skyddar chassit. Lite pilligt men borde gå vägen :)
  • tvetalan
    biodynamisk skrev 2014-01-05 00:31:58 följande:

Så, nu har jag äntligen beställt allt som behövs för att sy mitt babynest, utom vadden! Gick på 260kr totalt, känns jättebra smile1.gif Vet inte vad vadden kan gå på men det lär ju inte komma upp i de 600-700kr man får betala om man ska köpa ett nytt iallafall!! Ska bli så kul smile1.gif

Åh vad roligt! Hoppas det blir fint :) har du lust så kan du posta bild på resultatet i bildtråden sen? Vi vill se :)

Förresten angående vadd så finns det billigt på ikea. Jag köpte kuddar för 5 kr där fyllda med en massa vadd som jag ska använda till diverse projekt. Ett tips bara ;) vet inte riktigt hur mkt som behövs till ett babynest dock.
  • biodynamisk
    tvetalan skrev 2014-01-05 07:19:14 följande:
    Åh vad roligt! Hoppas det blir fint :) har du lust så kan du posta bild på resultatet i bildtråden sen? Vi vill se :)

Förresten angående vadd så finns det billigt på ikea. Jag köpte kuddar för 5 kr där fyllda med en massa vadd som jag ska använda till diverse projekt. Ett tips bara ;) vet inte riktigt hur mkt som behövs till ett babynest dock.

Ska anstränga mig att lägga över kort på datorn så jag kan ladda upp. Det finns ju ingen app till android Ang vadd så måste jag tyvärr ha den platta sorten till iallafall botten. Annars var det ett jättebra tips, ska komma ihåg det om jag syr andra grejer sen
  • TomMon

Ni som behöver ett gott skratt, läs bloggen hormoner och hemorojder på Mama. Har läst den i något år nu, skrattar ibland så jag gråter! :)

• SEM
    biodynamisk skrev 2014-01-05 00:31:58 följande:
    Så, nu har jag äntligen beställt allt som behövs för att sy mitt babynest, utom vadden! Gick på 260kr totalt, känns jättebra Vet inte vad vadden kan gå på men det lär ju inte komma upp i de 600-700kr man får betala om man ska köpa ett nytt iallafall!! Ska bli så kul

Ooh! Vill verkligen se resultatet sen :D jag har köpt tyg o vadd till mitt lapptäcke som jag ska ha till golvet, till mig o bebisen :)
  • ananas86

[quote=72133456][quote-nick]ananas86 skrev 2014-01-05 01:48:04 följande:[/quote-nick]Tycker också att det är tungt att andas! Har även fått världens halsbränna de senaste två veckorna, så antar att det beror på att lungorna och matsäcken inte har lika mycket plats längre./quote]

Haha, måste varit ganska trött när jag skrev..

Det heter ju MAGsäck och inte matsäck! :P

• SEM

täcket :D oså blir det brunt i mitten också :) hoppas resultatet kommer bli fint!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014