• Fröken Smilla

Utredning sommar/höst 2013

Hej på er!

Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.

Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!

• Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013
  • Juronjaure
    dandelion87 skrev 2013-10-14 17:15:51 följande:
    Googlade precis runt lite snabbt, och attans vad nervös jag blir :o Bäst kanske att inte läsa mer om spolning ikväll. Har läst att det går rätt fort att genomföra dock?
    Mitt tidigare inlägg betydde ungefär: Googla inte, lyssna på mig ist ;) Det är många som inte känner ett dugg. Fort går det också. Jag var inne i rummet i en kvart, själva undersökningen tog kanske 5 min, och det där med kontrastvätskan går på några sekunder.

En bm som jag pratade med i telefon innan sa att folk ofta blir nervösa eftersom man ger rådet att ta smärtstillande innan. Men att man får det rådet betyder ju inte att det gör skitont utan smärtstillande, utan att VISSA kan få lite ont, om man inte tar värktabletter innan.
  • dandelion87

Det står på pappret jag fick om spolningen att man kan ta ipren 400 mg innan, gjorde du det? Jag ska ta en alvedon 500 mg, eller borde man ta två alvedon för säkerhets skull? Eller får man något mer smärtstillande eller nåt när man är där?

• Juronjaure
    dandelion87 skrev 2013-10-14 17:51:27 följande:
    Det står på pappret jag fick om spolningen att man kan ta ipren 400 mg innan, gjorde du det? Jag ska ta en alvedon 500 mg, eller borde man ta två alvedon för säkerhets skull? Eller får man något mer smärtstillande eller nåt när man är där?
    Där jag gjorde den skickade de hem värktablett i form av ett stolpiller som skulle tas en vecka innan. Man får nog inget extra smärtstillande när man väl är där. Jag tror att OM det gör ont, så gör det ont så kort stund att det inte finns nån tid till mer bedövning liksom. Undersökningen går ju fort. Sedan kan man förstås ha lite mensvärk efteråt, det har många, men det kan man stå ut med.
  • Fröken Smilla

Hej tjejer!

Har varit på semester en vecka (så välbehövt!). Om en vecka stundar äggledarspolningen... Hoppas ägglossningen håller sig borta. Jag har fått diklofenak att ta innan spolningen.

Stort grattis Juronjaure!!

• Axsson

Här har jag haft ÄL-värk sen igår (dag 8) så blev visst tidig ÄL den här månaden. Har alltid haft på dag 12-14 förut.. Hoppas inte kroppen ska jävlas bara!!

• Mijon79
    dandelion87 skrev 2013-10-14 17:51:27 följande:

Jag fick inga smärtstillande innan min spolning. Eller jag vet inte riktigt om det kan kallas spolning, det sprutades in kontrastvätska i äggledarna som sedan kollades på VUL. Då de inte hittade något som såg konstigt ut stannade det vid det. Allt tog ca 15 min och av den tiden var jag kanske 5 min max på gynbritsen. Efter fick jag två antibiotika tabletter att ta på plats.

Jag hade inte ont under undersökningen, det jag kände var ungefär som mensvärk när de blåste upp en "ballong" i livmodertappens öppning för att komma in med katetern.
    Smärta är naturligtvis subjektiv och inte heller hjälper det att man är nervös och spänner sig.
    Jag hoppas att du slipper känna av för mycket och lycka till.  

• dandelion87

Nu har jag gjort det. Och det gjorde inte särskilt ont, tack och lov :) Värkte bara lite när dom puffade in vätskan. Så skönt att ha det gjort. Det såg fint ut sa dom. Så det är bara att fortsätta försöka och se om det blir något plus snart..

• Lillagris

Ska gör en kontrast rötgen på Onsdag! Vill bara påpeka att en kontrast rötgen INTeEär det samma som en spolning. En Konstrast rötgen gör dom ju för att kolla så det inte är stopp i äggledaren, är det det så får man en ny tid för spolning!!

Eller har jag helt fel??

Ska ta avemang innan besöket, nån mer som fick det??

• Lillagris
    Lillagris skrev 2013-10-19 20:59:04 följande:
    Ska gör en kontrast rötgen på Onsdag! Vill bara påpeka att en kontrast rötgen INTeEär det samma som en spolning. En Konstrast rötgen gör dom ju för att kolla så det inte är stopp i äggledaren, är det det så får man en ny tid för spolning!!

Eller har jag helt fel??

Lavemang menar jag :)

• Juronjaure
    Lillagris skrev 2013-10-19 20:59:04 följande:

Eller har jag helt fel??

Jag har tänkt att det är samma sak, är det inte det...?
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013