• Fröken Smilla

Utredning sommar/höst 2013

Hej på er!

Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.

Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!

• Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013
  • hallonbacken

Tog blodprov i söndags på mensdag tre, sambon gjorde sitt spermaprov idag och jag har har precis varit och gjort äggledarspolning. Det såg jättebra ut, fria passager på båda sidor och många ägg. Så som det verkar så kunde det inte vara bättre för mig. Gynekologen kommenterade att jag hade en bakåtlutad livmoder men det hade ingen egentlig betydelse utan bara en observation. Så skönt besked!

Planeringsmöte med kliniken om ca 2 veckor för att få reda på resultat och plan för framtiden Glad Ska bli så skönt att få besked om det är något som ställer till det för oss och vad man då kan göra. Gynekologen sa även att det är många som blir gravida efter äggledarspolningen så får hoppas på det ;)

• Lillagris
    hallonbacken skrev 2013-09-24 16:01:49 följande:
    Tog blodprov i söndags på mensdag tre, sambon gjorde sitt spermaprov idag och jag har har precis varit och gjort äggledarspolning. Det såg jättebra ut, fria passager på båda sidor och många ägg. Så som det verkar så kunde det inte vara bättre för mig. Gynekologen kommenterade att jag hade en bakåtlutad livmoder men det hade ingen egentlig betydelse utan bara en observation. Så skönt besked!

Planeringsmöte med kliniken om ca 2 veckor för att få reda på resultat och plan för framtiden Glad Ska bli så skönt att få besked om det är något som ställer till det för oss och vad man då kan göra. Gynekologen sa även att det är många som blir gravida efter äggledarspolningen så får hoppas på det ;)
    Ska oxå göra min spolning snart, ska bara få mens först, dom sa att dom helst gör det efter mens. typ 2-3dagar.
    Lite nyfiken bara: Om du hade helt fri passage vrf skulle en spolning ge större chans att bli gravid.?
    Förstår ju det om det varit nån form av blockering men om det är fripassafg borde det väl inte va nån skilland?
    :)
    Ska bli så jäkla skönt att få den gjord för sen är väl det " grundliga undersökningarna " slut hoppas jag !!
  • hallonbacken

Ja du, någon vidare förklaring till det påståendet fick jag inte... ;) Förstår ditt resonemang men fick som sagt ingen förklaring får bara hoppas att det stämmer för oss!

• Fröken Smilla

Skönt Hallonbacken!

Min kropp är skitlurig just nu. Ägglossningen lyser med sin frånvaro, och idag fick jag en spotting som försvann lika fort som den kom. Fattar ingenting. Ska ju boka äggledarspolning, har en tid inbokad men det är ju osäkert att jag kan gå då eftersom jag inte har någon koll alls på när mensen ska komma. Är toksäker på att mensen kommer på semestern och då kan jag varken göra äggledarspolning eller boka in en tid. Så då blir det ytterligare en månads väntan *suck*. Man vill ju att allting ska flyta på nu.

På måndag får vi troligtvis svaren på sambons spermaprov. Det är ju också lite spännande...!

• Pommac

Hej! Jag och min man har precis startat en utredning efter 1,5 år försök. Jag ska och ta blodprov på dag 11 i min nästa cykel. Det är ca en månad dit. Förstår inte riktigt varför jag ska dit på dag 11. Jag har hört att många tar blodprov från dag 2-5 i cykeln. Men. Jag hoppas att jag får mer information framöver. Just nu vet jag inte alls vad som kommer att göras vid vårt första besök. Vi vet bara att mannen ska lämna in spermaprov veckan innan. 

• Fröken Smilla

Välkommen Pommac!

Jag tog blodprov vid två tillfällen i cykeln. En gång runt ägglossning (då finns ökade halter av vissa hormoner som inte finns andra tider i cykeln) samt ett dag 3. Så det låter inte konstigt, men du ska nog komma tillbaka en gång till.

• Juronjaure
    Pommac skrev 2013-09-24 20:53:20 följande:
    Hej! Jag och min man har precis startat en utredning efter 1,5 år försök. Jag ska och ta blodprov på dag 11 i min nästa cykel. Det är ca en månad dit. Förstår inte riktigt varför jag ska dit på dag 11. Jag har hört att många tar blodprov från dag 2-5 i cykeln. Men. Jag hoppas att jag får mer information framöver. Just nu vet jag inte alls vad som kommer att göras vid vårt första besök. Vi vet bara att mannen ska lämna in spermaprov veckan innan. 
    Hej Pommac, välkommen hit!
    Fröken Smilla skrev 2013-09-24 20:38:28 följande:
    Skönt Hallonbacken!

Min kropp är skitlurig just nu. Ägglossningen lyser med sin frånvaro, och idag fick jag en spotting som försvann lika fort som den kom. Fattar ingenting. Ska ju boka äggledarspolning, har en tid inbokad men det är ju osäkert att jag kan gå då eftersom jag inte har någon koll alls på när mensen ska komma. Är toksäker på att mensen kommer på semestern och då kan jag varken göra äggledarspolning eller boka in en tid. Så då blir det ytterligare en månads väntan *suck*. Man vill ju att allting ska flyta på nu.

På måndag får vi troligtvis svaren på sambons spermaprov. Det är ju också lite spännande...!
    Du, det verkar vara rätt vanligt att kroppen börjar krångla precis när det är dags för utredning... (min till exempel!) Men ring och boka tid när mensen kommer då? Det måste ju alla som har oregelbunden mens göra, så man kan nog få tider med ganska kort varsel...

• Fröken Smilla
    Juronjaure skrev 2013-09-24 21:00:18 följande:
    Hej Pommac, välkommen hit!

Du, det verkar vara rätt vanligt att kroppen börjar krångla precis när det är dags för utredning... (min till exempel!) Men ring och boka tid när mensen kommer då? Det måste ju alla som har oregelbunden mens göra, så man kan nog få tider med ganska kort varsel...

Jo tanken var ju att jag skulle ringa då, men då är jag sannolikt på semester... Fast jag kan ev ringa därifrån. Min kropp är så jäkla tydlig annars, jag kan på timmen säga när min mens ska komma. Då räknar jag från ägglossningen som alltid känns tydligt men nu har jag inte känt nåt (jo förutom för över en vecka sen, men det  var på cykeldag 7 och det känns inte heller rätt, så tidig har den aldrig varit).
    Och förra månaden fick jag ingen tid när jag ringde första mensdagen.

Äh så bitter jag låter  
  • Pommac

Tack! Ja, så kan det nog vara. Men jag har vanligtvis ägglossning sent så dag 11 känns ju lite konstigt ändå. Men förhoppningsvis får jag veta mer framöver. Just denna cykel verkar ägglossningen dock komma tidigt. Konstigt nog. :)

• villbligravid2012

Hej får man hoppa in här? min och sambons utredning börjar den 22:e oktober då ska jag göra ultraljud nervös som attan men det ska bli skönt att få veta om det är något fel på mig.

Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013