Utredning sommar/höst 2013
Hej på er!
Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.
Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!
Hej på er!
Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.
Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!
Någon här som gör utredning på Sophiahemmet förresten?
[uote=71224487][quote-nick]Juronjaure skrev 2013-09-27 09:27:46 följande:[/qte-nick]Någon här som gör utredning på Sophiahemmet förresten?[/quote]
Vi gjorde på SH. Tycker att vi blivit bra bemötta och smidigt "processade".
Hur känns det för er?
Vi har precis innan sommaren gjort utredning på en privat klinik i Göteborg. Jag hade lite lågt AMH värde 0,6, men jag tog om det nu då man läst att de visat för långa värden så nu hade jag 1,0 vilket är normalt men vi blir ändå inte gravida. Har försökt över 1 år. Mannen var ok i utredningen. Det som ändå oroar mig med mannen är att han har en urinrörsförträngning som han har problem med. Även om spermierna är bra i ett test så är jag rädd att "sprutet" kanske är dåligt så det inte når fram till ägget riktigt. Jag har ju heller inte allra bästa äggkvaliteten vid snart 36 års ålder. Nu står vi i kö till ett första besök på IVF på Sahlgrenska. Vi hoppas de håller vårdgarantin så då borde vi få komma på ett besök i slutet på nov början december. Förhoppningsvis kan man starta ganska så snart sedan.
är det någon mer än jag som är överviktig här?
Jag! Har gått ner 5 kg på 5 veckor nu. Kämpa på och hoppas på plus!
Äntligen en tråd för mig! Får man hoppa in här?
Vi påbörjade utredning 23/9, var rätt i cykeln så jag fick göra VUL direkt och det visade att allt var bra, inga cystor eller så. Tyvärr så är jag väldigt överviktig så det känns som att det blev tvärstopp pga det. Läkaren var väldigt snäll men sa rent ut att jag måste ha ett BMI på 30 om jag ska göra IVF och troligtvis måste jag ha det för att bli gravid också. Vilket i slutändan betyder att jag måste gå ner 25 kilo! Jag gick raka vägen till gymet och bokade in 40 PT-lektioner. Det är nu eller aldrig känns det som.
Nu är det blodprov imorgon och min man ska göra spermaprov på onsdag och sen tillbaka för spolning 21/10. Känns som en evighet. Ni som har gjort spolningen, gör det ont? Stod att man skulle ta alvedon innan men räcker det? Tar gärna något starkare om det behövs.
Någon mer än jag som har endometrios?
I mitt fall kändes det knappt. Alltid lite obehagligt med slangar, men det gjorde inte alls ont på mig. Tror det mest gör ont om man har stopp i äggledaren. Man ska ta en Ipren innan eller liknande. Jag fick dessutom 2 antibiotika tabletter efteråt för säkerhets skull. Det var rution på kliniken jag var.