• Fröken Smilla

Utredning sommar/höst 2013

Hej på er!

Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.

Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!

• Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013
  • Juronjaure
    villbligravid2012 skrev 2013-09-26 13:32:27 följande:
    Hej får man hoppa in här? min och sambons utredning börjar den 22:e oktober då ska jag göra ultraljud nervös som attan men det ska bli skönt att få veta om det är något fel på mig.
    Det får du :) Javisst är man nervös. Jag har varit skitnervös senaste veckorna. Men ultraljud och äggledarundersökningen har gått bra, så nu är jag bara nervös för blodproverna. Man bli ju så nojig av att vänta...
    Lycka till med utredningen!
  • sofles

[uote=71224487][quote-nick]Juronjaure skrev 2013-09-27 09:27:46 följande:[/qte-nick]Någon här som gör utredning på Sophiahemmet förresten?[/quote]

Vi gjorde på SH. Tycker att vi blivit bra bemötta och smidigt "processade".

Hur känns det för er?

• Juronjaure
    sofles skrev 2013-09-27 23:43:36 följande:
    Vi gjorde på SH. Tycker att vi blivit bra bemötta och smidigt "processade".
    Hur känns det för er?
    Smidigt håller jag med om att det gått. Nu väntar jag bara på att få komma dit och veta provsvaren.
    Min läkare är inte så trevligt, dock. Fast har ju bara varit där en gång, så jag får väl ge henne en andra chans...

Visade utredningen nåt för er?
  • bolltjej35

Vi har precis innan sommaren gjort utredning på en privat klinik i Göteborg. Jag hade lite lågt AMH värde 0,6, men jag tog om det nu då man läst att de visat för långa värden så nu hade jag 1,0 vilket är normalt men vi blir ändå inte gravida. Har försökt över 1 år. Mannen var ok i utredningen. Det som ändå oroar mig med mannen är att han har en urinrörsförträngning som han har problem med. Även om spermierna är bra i ett test så är jag rädd att "sprutet" kanske är dåligt så det inte når fram till ägget riktigt. Jag har ju heller inte allra bästa äggkvaliteten vid snart 36 års ålder. Nu står vi i kö till ett första besök på IVF på Sahlgrenska. Vi hoppas de håller vårdgarantin så då borde vi få komma på ett besök i slutet på nov början december. Förhoppningsvis kan man starta ganska så snart sedan.

• sofles
    Juronjaure skrev 2013-09-28 10:22:21 följande:
    Smidigt håller jag med om att det gått. Nu väntar jag bara på att få komma dit och veta provsvaren.

Min läkare är inte så trevligt, dock. Fast har ju bara varit där en gång, så jag får väl ge henne en andra chans...

Visade utredningen nåt för er?

Vi träffade olika läkare vid varje tillfälle. Några tyckte jag bättre om än andra men det är ju skönt att de kollar tider, inte specifik läkare.

Utredningen visade få och slöa simmare. Det bästa med SH var att det gick fort att komma vidare till behandling. (Valde att göra privat så vi behövde inte vänta alls. Ska på ÄP imorgon)
  • Pommac

Jag! Har gått ner 5 kg på 5 veckor nu. Kämpa på och hoppas på plus!

• Maria678

Äntligen en tråd för mig! Får man hoppa in här?

Vi påbörjade utredning 23/9, var rätt i cykeln så jag fick göra VUL direkt och det visade att allt var bra, inga cystor eller så. Tyvärr så är jag väldigt överviktig så det känns som att det blev tvärstopp pga det. Läkaren var väldigt snäll men sa rent ut att jag måste ha ett BMI på 30 om jag ska göra IVF och troligtvis måste jag ha det för att bli gravid också. Vilket i slutändan betyder att jag måste gå ner 25 kilo! Jag gick raka vägen till gymet och bokade in 40 PT-lektioner. Det är nu eller aldrig känns det som.

Nu är det blodprov imorgon och min man ska göra spermaprov på onsdag och sen tillbaka för spolning 21/10. Känns som en evighet. Ni som har gjort spolningen, gör det ont? Stod att man skulle ta alvedon innan men räcker det? Tar gärna något starkare om det behövs.

Någon mer än jag som har endometrios?

• bolltjej35

I mitt fall kändes det knappt. Alltid lite obehagligt med slangar, men det gjorde inte alls ont på mig. Tror det mest gör ont om man har stopp i äggledaren. Man ska ta en Ipren innan eller liknande. Jag fick dessutom 2 antibiotika tabletter efteråt för säkerhets skull. Det var rution på kliniken jag var.

Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013