• Fröken Smilla

Utredning sommar/höst 2013

Hej på er!

Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.

Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!

• Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013
  • Juronjaure

Maria678 skrev 2013-09-30 13:18:05 följande:
    Nu är det blodprov imorgon och min man ska göra spermaprov på onsdag och sen tillbaka för spolning 21/10. Känns som en evighet. Ni som har gjort spolningen, gör det ont?
    Jag fick stolpiller-värktablett innan. För mig kändes det knappt alls. Det var faktiskt ganska spännande att få se äggledare och äggblåsor och sånt på en datorskärm :D
  • Juronjaure
    sofles skrev 2013-09-29 09:22:42 följande:

Vi träffade olika läkare vid varje tillfälle. Några tyckte jag bättre om än andra men det är ju skönt att de kollar tider, inte specifik läkare.

Utredningen visade få och slöa simmare. Det bästa med SH var att det gick fort att komma vidare till behandling. (Valde att göra privat så vi behövde inte vänta alls. Ska på ÄP imorgon)
    Vad gör man åt slöa simmare?

Men du, då kanske du kan tala om för mig vad det är för blodprov man tar på SH? (Kanske är samma på alla ställen, vad vet jag?) Alltså de två första, kollar de hormoner, eller vad var det? Jag var så nervös på första mötet så jag glömde bort att lyssna ;) Bara går och tar proverna som en lydig tjej, utan att ifrågasätta vad det är för prover jag tar, haha :D
  • Axsson

Tycker alla går och tar blodprover vid två tillfällen?! Jag kommer bara ta på dag 3 i cykeln. Varför är det så olika? :S

• Maria678

Håller med Axsson, min läkare ville att jag skulle ta blodprov någon vecka efter ägglossning för att kolla progesteronnivån och se om jag ens haft ägglossning. Sen ska jag inte ta några mer blodprover vad jag vet. Någon annan som ska göra spolning mellan dag 7-11 räknat från första mensdagen? Beror det på att jag har längre cykel än er andra? (32 dagar) Varför är det så olika?

• Juronjaure
    Maria678 skrev 2013-09-30 13:57:35 följande:
    Håller med Axsson, min läkare ville att jag skulle ta blodprov någon vecka efter ägglossning för att kolla progesteronnivån och se om jag ens haft ägglossning. Sen ska jag inte ta några mer blodprover vad jag vet. Någon annan som ska göra spolning mellan dag 7-11 räknat från första mensdagen? Beror det på att jag har längre cykel än er andra? (32 dagar) Varför är det så olika?
    Jag skulle göra spolningen på dag 9-13, och jag har en cykel som är mellan 28-35 dagar :P Det känns som att varje klinik har sina egna rutiner...
  • Maria678
    Juronjaure skrev 2013-09-30 14:02:51 följande:
    Jag skulle göra spolningen på dag 9-13, och jag har en cykel som är mellan 28-35 dagar :P Det känns som att varje klinik har sina egna rutiner...

Men åh! Vem gör rätt då?? Gillar inte att det är olika, vi kanske valde fel klinik då. Någon annan som gjort sin utredning på Cevitacare i Stockholm?
  • Juronjaure
    Maria678 skrev 2013-09-30 14:05:48 följande:

Men åh! Vem gör rätt då?? Gillar inte att det är olika, vi kanske valde fel klinik då. Någon annan som gjort sin utredning på Cevitacare i Stockholm?
    Antagligen finns det inget "rätt"...:)
  • Axsson

Jag har ingen aning om när man gör spolningen här. Återstår att se! Hoppas på provsvaren nästa vecka :)

• sama12

Jag är nedreglerad sen april så har ingen cykel nu. Gjorde spolning för ett tag sen.
    I torsdags var jag och fick vaccinerat mig mot röda hund, då det visade sig att jag inte var immun mot detta. Så nu är det tre och en halv veckas väntetid kvar tills det är dags att påbörja stimulering inför insemination.
    Jag fick ta blodprov i januari på dag 25 i cykeln för att kolla om jag hade haft ägglossning den månaden. Det hade jag haft , men jag fick inget plus på äl-tester som jag tog hemma varje dag.

Jag låg på 29,8 i BMI och doktorn sa till mig att skaffa lite marginal om ivf blir aktuellt. Så nu har jag minskat 3 kilo på 3 veckor. Hoppas på nåt kilo till i alla fall.

• Maria678
    sama12 skrev 2013-09-30 23:26:18 följande:
    Jag är nedreglerad sen april så har ingen cykel nu. Gjorde spolning för ett tag sen.
    I torsdags var jag och fick vaccinerat mig mot röda hund, då det visade sig att jag inte var immun mot detta. Så nu är det tre och en halv veckas väntetid kvar tills det är dags att påbörja stimulering inför insemination.
    Jag fick ta blodprov i januari på dag 25 i cykeln för att kolla om jag hade haft ägglossning den månaden. Det hade jag haft , men jag fick inget plus på äl-tester som jag tog hemma varje dag.

Jag låg på 29,8 i BMI och doktorn sa till mig att skaffa lite marginal om ivf blir aktuellt. Så nu har jag minskat 3 kilo på 3 veckor. Hoppas på nåt kilo till i alla fall.

Jag har märkt att om jag tar kör stickorna både morgon och kväll så får jag utslag på kvällen och sen inte på morgonen efter. Då har jag haft ägglossningen under natten och är "klar" på morgonen. Värt att testa? Jag kör appen fertility friend också för att hålla koll på massa annat och den har funkat klockrent och har blivit gravid men fått missfall. Just nu kämpar jag med vikten, 1 kg på en vecka och mer lär det bli, bara 24 kg kvar...
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013