• Fröken Smilla

Utredning sommar/höst 2013

Hej på er!

Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.

Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!

• Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013
  • sama12

Idag tog jag sjätte sprutan gonal f. Imorgon ska jag på undersökning för att se om äggblåsorna växt.
    Har haft lite ont liknande mensvärk de sista dagarna. Är väldigt svullen om magen (två har frågat vilken månad jag är i... Inte alls kul, speciellt inte när man försöker allt vad man kan och längtar som en tok) och känslorna är som en berg och dalbana.
    Hoppas på lite positiva besked imorgon.

• Auroraja
    Fröken Smilla skrev 2013-10-29 18:53:41 följande:
    Ja jag fick inte heller nån info om att det kunde blöda efteråt. Jag åkte till jobb direkt efter men hade jädrans ont i magen, mensvärk deluxe typ, så åkte hem tidigare på eftermiddagen. Jag behövde inte göra nåt lavemang (fast jädrans vad man kände sig skitnödig under tiden haha), men fick diklofenak att ta en timme innan. Det hjälpte inte. Eller ja, det kanske hade varit ännu värre annars. Men det gick ju att uthärda.

Riktigt riktigt dåligt!! Dom kunde ju förvana lite typ att - du kan ha rätt ont efteråt så en bra idé är nog att ta ledigt efter!!! Visst alla är olika men jag add faktiskt rätt ont! Sen märkte man ju på dom hur ont det kan göra för när det va dags sa dom typ - du får gärna skrika men inte röra dig + att det stod en vid mig och hjälpte mig andas haha
  • sama12

Äggblåsorna hade växt och jag har en som är riktigt på gång. Dock var min slemhinna inte tillräckligt tjock så nu ska jag gå på lite mindre dos gonal f för att sedan åka på återbesök på söndag. Spännande! Hoppas jag får ta ägglossningssprutan sen. Detta olidliga väntade!

• Axsson

Nu har vi fått svar på våra prover och allt ser bra ut. Äggledarundersökning på tisdag nästa vecka!

ÄNTLIGEN går det framåt igen!

• Maria678
    Fröken Smilla skrev 2013-10-29 16:58:41 följande:
    Tråkigt Tar du ÄL-tester? För tiden mellan ÄL och mens är alltid densamma och då kan man ganska lätt boka in tid när man haft ÄL, när man väl lärt sig hur lång tid det är. Det är den tiden som kallas lutealfas. Dock kan tiden mellan mens och ÄL variera, därför får man olika långa cykler varje månad.

Min lutealfas är likadan varje månad men det är tiden mellan mens och ägglossning som är ett enda stort pussel och det är där jag ska göra själva spolningen så det är bara att vänta snällt en månad till. Den här månaden stämde inte temperaturen på mig och ÄL-testet, båda visade olika ägglossningsdag. Man kan ju bli väldigt förvirrad för mindre! Men jag är ju gravid den här månaden ändå, eller hur, så skitsamma haha.. Flört *lever på hoppet*
  • Fröken Smilla

Maria678 - helt rätt inställning!

• Fröken Smilla

Vi har varit hos vår läkare idag för en sk sammanställning nu när alla prover är klara. Mannens spermieprov var otroligt bra, och min spolning såg också riktigt bra ut. Dock så fick jag ta ett nytt blodprov för att mäta TSH. Är det ens lite för högt så kommer läkaren att skriva ut läkemedel för att sänka nivån. Jag har varit uppe i 4.6 tidigare och låg i slutet av sommaren på 3.1 så det går lite upp och ner. Läkaren vill ha ner det till runt 2. Jag hoppas verkligen jag får ta medicinerna för jag har känt mig i lite obalans en längre tid. I övrigt ser allt bra ut så därför ska vi avvakta tills det gått ännu ett år av barnlöshet innan vi går vidare till IVF. Vi har ju ett kommande bröllop så tankarna ligger inte bara på att bli gravid. När vi gift oss och varit på bröllopsresa kommer vi kontakta dem igen. Känns helt ok!

• dandelion87

Jag och sambon har tagit prover, jag har gjort undersökning av äggledarna osv, och på kliniken sa dom att om inget har hänt i februari nästa år så ska vi höra av oss igen. Någon som "kommit så långt"? Vad är nästa steg i utredningen i så fall?

• Auroraja
    dandelion87 skrev 2013-10-30 20:59:42 följande:
    Jag och sambon har tagit prover, jag har gjort undersökning av äggledarna osv, och på kliniken sa dom att om inget har hänt i februari nästa år så ska vi höra av oss igen. Någon som "kommit så långt"? Vad är nästa steg i utredningen i så fall?

Troligen en röntgen/ spolning av äggledare livmoder! Kanske få nån form av läkemedel för att få igång ägglossningen, pergotime? Svårt att veta eftersom alla utredningar verka va olika!
  • Maria678
    Fröken Smilla skrev 2013-10-30 19:39:28 följande:
    Vi har varit hos vår läkare idag för en sk sammanställning nu när alla prover är klara. Mannens spermieprov var otroligt bra, och min spolning såg också riktigt bra ut. Dock så fick jag ta ett nytt blodprov för att mäta TSH. Är det ens lite för högt så kommer läkaren att skriva ut läkemedel för att sänka nivån. Jag har varit uppe i 4.6 tidigare och låg i slutet av sommaren på 3.1 så det går lite upp och ner. Läkaren vill ha ner det till runt 2. Jag hoppas verkligen jag får ta medicinerna för jag har känt mig i lite obalans en längre tid. I övrigt ser allt bra ut så därför ska vi avvakta tills det gått ännu ett år av barnlöshet innan vi går vidare till IVF. Vi har ju ett kommande bröllop så tankarna ligger inte bara på att bli gravid. När vi gift oss och varit på bröllopsresa kommer vi kontakta dem igen. Känns helt ok!

Det var så vi gjorde också, vi gifte oss och tog det lugnt ett tag men nu var det dags att ta tag i det på riktigt. Min ålder tvingar mig lite att skynda på lite tyvärr. Hoppas få pergotime när utredningen är klar men sen är det IVF som gäller. I värsta fall kör vi surrogat, min syster ställer upp och åker utomlands med oss.
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013