• Fröken Smilla

Utredning sommar/höst 2013

Hej på er!

Tänkte starta en liten tråd för oss som påbörjar/påbörjat utredning nu i sommar eller till hösten.

Jag och mannen var på vårt första möte idag och man har ju en massa tankar!

• Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013
  • Nin
    Axsson skrev 2013-10-22 20:46:15 följande:
    Jag vill ja våra provsvar!! Hoppas vi får dom i slutet på veckan nu men det är nog att vara FÖR positiv.. Jag ringer på måndag om vi inte fått veta något då. Väntat tillräckligt nu tycker jag!!

Sama12: inför ivf? Nä att inte veta är inget kul. Hoppas ni får mer info imorgon om hur allt ska bli :)

Hej Axsson,

Vilken typ av provresultat väntar du in?
    Jag har också lämnat blodprov men blev lite "besviken".  Man test på, endast Hiv, klamydia och AMH inget annat.

Jag undrar därför här nu vilken typ av tester som ni lämnar in?

//Nin    
  • Pommac

Hej! Nu har varit på gyn och fått provsvar. Vi fick veta att mannens spermier var lite slöa men de var inte färre än vanligt. Det skulle gå att bli gravid även om det tog lite längre tid. På mig hade de hittat ett stresshormon som finns i hjärnan och detta kunde tydligen påverka om körteln eller vad det nu heter är för stor. Jag fick lämna ett nytt blodprov och är det lika dåligt som det förra ska jag få röntga hjärnan. Visst låter det läskigt! Men det var ingen fara för det gick att behandla med tabletter. Phu! Efter det svaret fick jag göra VUL och den första äggstocken såg helt normal ut. Sedan kom hon till den andra äggstocken och där såg hon vätska. Hon började fråga när jag hade mens senast osv. Sedan sa hon att det är normalt att det samlas vätska där innan mens. Så ja. Nu behöver jag inte testa med gravtest. Typiskt! Antar att jag får mens nu då! Hon trodde den skulle komma redan tidigare än vad jag sa. Typiskt!!! Jaja. Nu kör vi vidare tills jag har ett bim på 30. Då ska vi få göra ivf. :) otroligt lättad trots allt. Hon trodde vi kunde klara att bli gravida själva.

• Auroraja
    Nin skrev 2013-11-01 15:25:20 följande:
    Hej Axsson, Vilken typ av provresultat väntar du in? Jag har också lämnat blodprov men blev lite "besviken".  Man test på, endast Hiv, klamydia och AMH inget annat. Jag undrar därför här nu vilken typ av tester som ni lämnar in? //Nin    

På mig tog dom blodprov för att se olika sjukdomare! Kollar sköldkörtlen och om ägglossning inträffar/har inträffat!! Och allt det med ett blodprov
  • Axsson

Nin: Dom kollade äggstockafunktion, sköldrteln och lite annat som jag inte riktigt har koll på. Allt såg bra ut iallafall :)

• Fröken Smilla
    Pommac skrev 2013-11-01 16:05:40 följande:
    Hej! Nu har varit på gyn och fått provsvar. Vi fick veta att mannens spermier var lite slöa men de var inte färre än vanligt. Det skulle gå att bli gravid även om det tog lite längre tid. På mig hade de hittat ett stresshormon som finns i hjärnan och detta kunde tydligen påverka om körteln eller vad det nu heter är för stor. Jag fick lämna ett nytt blodprov och är det lika dåligt som det förra ska jag få röntga hjärnan. Visst låter det läskigt! Men det var ingen fara för det gick att behandla med tabletter. Phu! Efter det svaret fick jag göra VUL och den första äggstocken såg helt normal ut. Sedan kom hon till den andra äggstocken och där såg hon vätska. Hon började fråga när jag hade mens senast osv. Sedan sa hon att det är normalt att det samlas vätska där innan mens. Så ja. Nu behöver jag inte testa med gravtest. Typiskt! Antar att jag får mens nu då! Hon trodde den skulle komma redan tidigare än vad jag sa. Typiskt!!! Jaja. Nu kör vi vidare tills jag har ett bim på 30. Då ska vi få göra ivf. :) otroligt lättad trots allt. Hon trodde vi kunde klara att bli gravida själva.

Låter som prolaktinnivån är för hög. Vad jag förstått (jag lämnade ett lite för högt värde första gången, men det var normalt sen igen) så är det många som blir gravida när de börjat medicinera för det. Hoppas det är så för er också!
  • Pommac
    Fröken Smilla skrev 2013-11-01 21:30:21 följande:
    Låter som prolaktinnivån är för hög. Vad jag förstått (jag lämnade ett lite för högt värde första gången, men det var normalt sen igen) så är det många som blir gravida när de börjat medicinera för det. Hoppas det är så för er också!

Okej. Tack! Kom inte alls ihåg vad hon sa att det hette. Vad skönt att höra att fler fått det svaret. :) det blir nog bra.
  • Axsson
    Sådär ja.. Nu är spolningen gjord och allt såg bra ut. Fri passage och fint flöde i äggledarna. Var inte det skönaste jag gjort precis.. Obehagligt och som kraftig mensvärk när dom sprutade in kontrasten. Jobbigast var när dom satte in katetern i livmodern. Obehagligt och ont gjorde det men allt var över på 5 minuter. Fick 2 tabletter med antibiotika att ta efteråt pga. infektionsrisken med kontrast. Nu efteråt har jag en konstig känsla i livmoder och äggledare. Som att det blivit "uttöjt" och lite lätt molande mensvärk. Kan blöda lite lätt några dagar nu men sen är vi fit for fight och hoppas på att spermierna tar sig fram lättare nuGlad
  • Fröken Smilla

Igår ringde min gyn, mitt TSH låg för högt så nu får jag ÄNTLIGEN levaxin!! Hoppas man mår bättre nu och att allt tar sig

• Auroraja
    Axsson skrev 2013-11-05 15:20:21 följande:
    Sådär ja.. Nu är spolningen gjord och allt såg bra ut. Fri passage och fint flöde i äggledarna. Var inte det skönaste jag gjort precis.. Obehagligt och som kraftig mensvärk när dom sprutade in kontrasten. Jobbigast var när dom satte in katetern i livmodern. Obehagligt och ont gjorde det men allt var över på 5 minuter. Fick 2 tabletter med antibiotika att ta efteråt pga. infektionsrisken med kontrast. Nu efteråt har jag en konstig känsla i livmoder och äggledare. Som att det blivit "uttöjt" och lite lätt molande mensvärk. Kan blöda lite lätt några dagar nu men sen är vi fit for fight och hoppas på att spermierna tar sig fram lättare nu

Jag gjorde min spolning den 23oktober och har inte slutat blöda än! Och nån antibiotika fick jag minsan inte heller! Konstigt att det kan va så olika! Funderar på om jag kanske fått en liten infektion??
  • Juronjaure
    Auroraja skrev 2013-11-07 21:05:55 följande:

Jag gjorde min spolning den 23oktober och har inte slutat blöda än! Och nån antibiotika fick jag minsan inte heller! Konstigt att det kan va så olika! Funderar på om jag kanske fått en liten infektion??
    Ring och fråga! Jag skulle kolla upp det om jag vore du, för många får antibiotikatabletter efteråt för att minsta infektionsrisken...

Fortsätter hålla tummarna för er tjejer!!!!
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013