• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (justde)

Jag o min tjejkompis köpte våra första stringtrosor när vi var 11 år men tänkte absolut inte på sex för det. vi viste säkert inte ens vad det var... vi köpte dom för att vi tyclte det vore roligt att testa dom, sen sov vi i dom på natten o vaknade på morgonen o pratade om hur obehagligt men tufft det kändes att ha såna, vi var ju tvugna att testa! behöver absolut inte ha med sex att göra... hon vill väl bara testa nå nytt. ps. jag förlorade oskulden precis efter jag fyllt 14, inte tkr jag att det var för ungt, jag kände mig redo o om det är sex din dotter tänker på så oroa dig inte, hon är tydligen redo isånafall ;) jag ångrar inte en sekund att jag förlorade oskulden som ung :) (är snart 21) hon kanske vill göra som oss o testa för testandes skull.

• Snopp
    Anonym (justde) skrev 2013-08-25 23:55:02 följande:
    om det är sex din dotter tänker på så oroa dig inte, hon är tydligen redo isånafall
    Men vi vet ju inte ens om hon är 7 eller 14 år!
  • Anonym (stringtrosan)

Jag hade sex låååångt innan jag började använda string, så är det det du är rädd för kanske oskuldståget redan gått!

Dessutom, det är du som sexualiserar ett plagg. Det är ett par trosor och behöver inte vara mer än så! 

• Anonym (String-ling)

Åldern är väsentlig och och hur mogen din dotter är för sin ålder.

Jag minns själv hur vansinning jag blev när min mamma jämt köpte fula bomullstrosor med rosetter till mig när jag var 12-13 och mina kompisar hade snygga underkläder, tex string men även hotpants etc. Till slut gick jag också och köpte string i hemlighet för min månadspeng, inte för att min mamma förbjudit mig utan för att jag ville prova, ifred utan hennes kommentarer. Jag misstänker att min mamma hittade mina string till slut dock för hon slutade köpa trosor med rosetter och grejjer på och istället lät mig själv välja. För övrigt så har jag använt string sedan jag köpte mina första för att jag tycker det var grymt bekvämt.

Du säger att hennes ålder inte spelar någon roll, men det gör den. Du kan inte behandla en 14-åring på samma sätt som en 8-åring, du kan inte anta att hon inte växer upp och är nyfiken på vad som kommer i tonåren men nya kläder, vänner, sex och underkläder.
    Om du väljer att förbjuda string ett tag till, så kanske hon själv kan få välja sina egna underkläder i affären iallafall, förutsatt att hon skippar spets, string och leopardfärgat. Hon växer och hon behöver få utvecklas även mentalt.

• Anonym (25år)

Puh, inte orkat läsa hela tråden men...

Jag själv köpte mina stringtrosor när jag gick i 6:an. Detta gjorde jag delvis för att en klasskamrat skrattade åt att jag hade trosor där troskanten syntes genom byxorna. Visst hade jag själv stört mig på det och jag visste att många andra använde string men jag fick aldrig tummen ur att köpa... Tyckte även det var smått pinsamt att köpa stringtrosor då jag tyckte att det var så lite tyg och jag var orolig över vad mamma skulle säga så jag tvättade dom själv och hängde dom inne på mitt rum när jag använt dom... ^^ När hon väl såg dom en kort tid efter skrattade hon och frågade varför jag hade string och jag förklarade att det var för att troskanten inte skulle synas, sedan var det inget mer med det.

Sedan att det är sexistiskt... Hmm.. Jag måste "be om det" varje dag nu eftersom jag har string för att jag inte vill att troskanten skall synas genom byxorna? Så länge hon inte har tajta byxor och drar upp stringen över höfterna som var poppis för en massa år sedan så ser jag inte problemet. Dessutom kan du kolla på designen på trosorna, finns ju extremt sexiga string och det finns söta string osv.. Se till så hon håller sig till vanliga söta. Är du dessutom medveten mamma, dvs att hon slipper dölja sina underkläder, kan du ju hålla koll på vad det är för string hon köper.

Förövrigt förlorade jag själv oskulden strax innan jag fyllde 17 år och har haft tre sexpartnerns - den tredje är jag gift med och ska ha barn med så jag vågar påstå att jag inte påverkades sexuellt av att ha string i grundskolan...

• Cherrybaby

Om vi gör som du(ts) och utgår ifrån att din dotter skulle använda stringtrosor i sexuellt syfte, så bör ju inte prioriteten ligga på att bråka dottern till döds angående vilka trosor hon bör och inte bör ha.
    Snarare försöka förbereda henne inför kommande situationer då hon mer och mer möjligtvis börjar utforska sin sexuella sida tillsammans med andra människor.
    Att förbjuda saker kan göra att man glömmer bort att förbereda sitt barn för de situationer som eventuellt kan uppstå ändå då "ingen" tonåring skulle låta ett förbud stå emellan sig själv och målet.
    Inte glömma bort, direkt, men då du inte tycker sex är ett alternativ i nuläget antar jag att du behandlar det som att "det inte är ett alternativ så det ska ändå inte hända"?
    Med dessa gärningar skulle jag snarare tro att du kommer bli mer och mer utesluten ur dotterns liv och tankeverksamhet, och det ger ju motsatt effekt till det du vill åt. Man måste ju spela sina kort rätt.

Det är ju så svårt när man inte känner individen det handlar om, men jag skulle iaf tro på att koncentrera sig mer på att lära henne om hur man förhåller sig till sex på ett bra sätt i framtiden, än att försöka dra ut på det så långt som möjligt med diverse förbud och liknande. Brukar ju sällan och aldrig gå vägen att hota sin tonårsdotter ;) Dom vet ju bäst själv! ;)

• giftfri
    EnAnonumius skrev 2013-08-25 22:48:23 följande:
    Jag håller med. Vad fan gick snett.

Något har gått jäkligt kraftigt snett i Sverige när man sitter och gnäller över ett par jävla trosor och sitter och sexualiserar sitt egna barn bara för att ett klädes plagg på 00-talet räknades som ett "sexigt plagg" enligt då tidens mode ideal och att det handlar om att "man vill ha sex, när man bär det".

Idag verkar det mesta vara farligt och/eller förbjudet för barn under 25 år, hur ska dessa ungar nånsin klara sig själva.., ska deras föräldrar ta hand om dom hela livet!?
    Det är meningen att vi vuxna/föräldrar ska lära ungarna klara vuxenlivet, å att börja med det är aldrig för tidigt.., känner man sina ungar väl, så vet man som förälder exakt vilken mognad dom har, å inte sjutton behövs det funderas om dom har åldern inne mentalt, fysiskt eller om det är lagligt..

Själv har jag alltid vare lite av en anarkist, så jag ser det som ett sundhetstecken att inte gå på led å följa varenda regel å lag som Storebror hittat på, detsamma har jag/vi lärt ungarna.., gå din egen väg, gör det som känns rätt, låt inte Storebror hindra dig, å som en god världsmedborgare, ta hand om/hjälp dina medmänniskor.. 

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Michelle 341
    giftfri skrev 2013-08-26 09:49:31 följande:
    Idag verkar det mesta vara farligt och/eller förbjudet för barn under 25 år, hur ska dessa ungar nånsin klara sig själva.., ska deras föräldrar ta hand om dom hela livet!?
    Det är meningen att vi vuxna/föräldrar ska lära ungarna klara vuxenlivet, å att börja med det är aldrig för tidigt.., känner man sina ungar väl, så vet man som förälder exakt vilken mognad dom har, å inte sjutton behövs det funderas om dom har åldern inne mentalt, fysiskt eller om det är lagligt..

Själv har jag alltid vare lite av en anarkist, så jag ser det som ett sundhetstecken att inte gå på led å följa varenda regel å lag som Storebror hittat på, detsamma har jag/vi lärt ungarna.., gå din egen väg, gör det som känns rätt, låt inte Storebror hindra dig, å som en god världsmedborgare, ta hand om/hjälp dina medmänniskor.. 

• Michelle 341

Har det framkommit vilken ålder dottern har? Flera har frågat, varför vill inte TS svara på den frågan. Oavsett om det är väsentligt eller ej så finns det väl heller ingen anledning att hålla det hemligt?

• Skepparen
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 11:02:15 följande:
    Visa mig den kultur där varken rumpa eller bröst anses sexigt.

Och vet ni vad hon gjort nu då? Går omkring i bara string och tröja här hemma, bara för att liksom trotsa mig. -_- Men jag tänker inte reagera, för då har hon vunnit. Tänker låtsas som om det regnar tills hon tröttnar. Trodde inte hon var så omogen faktiskt, men det är ytterligare ett tecken på att hon inte är redo för string.
    Visst är hon omogen, men det får hon ju vara när hon är under femton år med.
    Vilken är din ursäkt?
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(