• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 18:41:46 följande:
    Att vuxna värderar jo. Barn gör inte det. De observerar och noterar.
    Värderingar kommer var efter de lär sig om hur man värderar.
    Av vad jag har hört i skolan så värderas det friskt. "Alla" har koll på vem i klassen som har status och vilka kläder som är inne och  vilka som är ute och vilka artister som är ok att gilla och inte. Osv. 
  • gertie
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:51:04 följande:
    OK. Du skaffade bara för att du var nyfiken alltså?

OK, men gränsen finns ju iaf där av en anledning.

Och du kan inte påstå att string inte är ett sexualiserande plagg som lämnar hela rumpan bar.

Struntprat. Stringtrosor har man för att man har 2 skinkor, inte 4. Ohc
  • gertie
    gertie skrev 2013-08-25 19:05:13 följande:
    Struntprat. Stringtrosor har man för att man har 2 skinkor, inte 4. Ohc
    Och: Hela rumpan bar? Varför har hon inte byxor på sig? Det tycker jag är mer anmärkningsvärt än att hon har stringtrosor. 
  • Tom Araya
    Att barn lär sig att värdera är oundviklgt och behöver inte vara negativt, vi värderar saker hela tiden, under hela livet.
  • Nenne666

JO, BARN gör det, dom är grymma på att värdera varandra efter kläder och färdigheter. Händer nog överallt, mer eller mindre .
  • gertie
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:54:03 följande:
    Hur resonerar du då? Ska hon få prova sex också då om hon vill?
    Så klart hon ska. Känns det rätt och hon är med på det, hur inbillar du dig att du ska kunna hindra henne? 
  • EnAnonumius
    gertie skrev 2013-08-25 19:06:03 följande:
    Och: Hela rumpan bar? Varför har hon inte byxor på sig? Det tycker jag är mer anmärkningsvärt än att hon har stringtrosor. 
    Precis. Kanske dags för TS att kolla upp varför tjejen inte har på sig kjol eller lång-/kortbrallor, så slipper tösen gå med rumpan bar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • gertie
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:07:56 följande:
    Nu har jag pratat med henne, men det blev en ganska kort diskussion för att tjatade om samma sak hela tiden - hon ville prova. Fick inte ur henne VARFÖR hon ville prova. "Lägg dig inte i mitt liv" fick jag höra då.

Jag ville inte vara för hård, så jag sade som så (efter tips från någon i tråden här) att hon får ha dem här hemma, men absolut inte när hon går ut. Varpå hon blev skitsur och smällde igen dörren till sitt rum. Men det är OK, jag är hennes förälder, inte hennes "kompis".

För övrigt finns det väl inga sporter som tvingar små flickor att ha string under dräkterna? :S
    Välj dina krig för guds skull, hur ska hon kunna ta dig på allvar och lyssna på dig och ta till sig saker som är viktiga på riktigt när du inte kan respektera hennes val av underkläder?! 

I min värld så tvingar man inte någon, vuxen, barn eller tonåring till någonting vilket inkluderar val av underkläder. Du har ingenting med hennes trosor att göra, låter aningen stört att du lägger dig i hennes underklädesbuisness. Inse att hon är en flicka som håller på att växa upp, att testa stringtrosor är helt normalt och är en del i processen att gå från flicka till kvinna. Lika normalt som att hon helt säkert börjat onanera och hitta sin sexualitet på fler sätt än att testa vilka trosor hon föredrar. Uppmuntra hennes nyfikenhet istället för att skuldbelägga henne, DET skapar osäkra tjejer som inte är säkra på vad de själva vill och därmed riskerar att gå med på mer än de egentligen är med på. 

• giftfri

Ännu ett av I-världens ickeproblem som gör att jag bara måste sticka huvudet i sanden åta time out från den.

Alltså.., va fan gick det fel nånstans, när ickeproblem av det den här struntformatet kan vara ett bekymmer å uppta en människas tid å tankar.. 

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • EnAnonumius
    giftfri skrev 2013-08-25 19:20:22 följande:
    Ännu ett av I-världens ickeproblem som gör att jag bara måste sticka huvudet i sanden åta time out från den.

Alltså.., va fan gick det fel nånstans, när ickeproblem av det den här struntformatet kan vara ett bekymmer å uppta en människas tid å tankar.. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(