• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Mineralvatten
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 16:00:36 följande:
    Nakendansöser är ganska porrigt, ja.

Va? Vanliga trosor täcker skinkorna, det gör inte string. Tighta byxor ska framhäva formerna, alltså sexualisera.

Kjol och klänning är det inget fel på. Badkläder fyller också praktiska funktioner då det hade blivit alldeles för tungt att simma med vanliga kläder på - det vet nog alla som provat klädsim.
    en kort kjol visar ju benen, en klänning visar ju också formerna, vilket en kjol också gör. en kort klänning är också sexualiserande för då visar man ju benen. vilka menar du med vanliga trosor? thai- trosor visar halva rumpan, korvar sig och åker in mellan skinkorna, hipsters visar också halva rumpan, likaså halvstring. boxertrosor går ned över rumpan likaså så kallade granny panties.
  • Tom Araya
    Nakendansöser är ganska porrigt, ja.

Va? Vanliga trosor täcker skinkorna, det gör inte string. Tighta byxor ska framhäva formerna, alltså sexualisera.

Kjol och klänning är det inget fel på. Badkläder fyller också praktiska funktioner då det hade blivit alldeles för tungt att simma med vanliga kläder på - det vet nog alla som provat klädsim.
    Så trosor som täcker skinkorna framhäver inte dem som tajta byxor gör?Obestämd

Jag tycker kjol och klänning är sexigt (på vuxna kvinnor), är inte det ett sexualiserande plagg då? 

Kan inte andra plagg som visar en massa hud var sexualiserande? 
  • Tom Araya
    Badkläder fyller också praktiska funktioner då det hade blivit alldeles för tungt att simma med vanliga kläder på - det vet nog alla som provat klädsim.
    De flesta plagg, även stringtrosor fyller en funktion för dem som bär dem.
  • gertie
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 13:38:34 följande:
    Kan sammanfatta alla tre stringtrådar (haha) så här:

- jag kommer in och frågar hur jag ska tackla min dotter då jag upptäckt stringtrosor i hennes rum
    - massor av människor kommer in och berättar för mig att hon såklart ska få prova och ha om hon vill, eftersom string inte alls är ett sexigt plagg - man kan lika gärna ha det för att det är skönt
    - en annan tråd skapas där frågan är om 7-åringar ska få ha string
    - i den nya tråden är string helt plötsligt ett sexuellt plagg igen som inte har på barn att göra. Vad hände med bekvämligheten?
    -

Om ni går efter majoriteten av rösterna i pollsen kan alla konstatera att string ÄR ett sexuellt plagg (oavsett av vilken anledning man bär det) som inte har på små barn att göra. Att då förbjuda sin dotter detta plagg utanför husets väggar för att jag inte vill att hon ska sexualiseras riktigt än (vare sig av andra ELLER av sig själv) - är det verkligen så fel?
    Vad är så hemskt med att din dotter, in privacy. utforskar sin egen sexualitet då? 
  • gertie
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 14:05:29 följande:
    Problemet är att string sexualiserar. Det är inte "en trosa som alla andra". Den är designad för att visa rumpan och det i sig är sexualisering som jag som förälder inte låter min dotter genomgå.
    Det är ju BARA ett problem om hon går och visar röven eller hur? Gör hon det menar du? 

Din flickas problem är att hon har en mamma som skuldbelägger henne för att hon håller på att hitta sin egen identitet på väg att bli kvinna.  
  • Anonym (vad göra?)
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 16:03:23 följande:
    en kort kjol visar ju benen, en klänning visar ju också formerna, vilket en kjol också gör. en kort klänning är också sexualiserande för då visar man ju benen. vilka menar du med vanliga trosor? thai- trosor visar halva rumpan, korvar sig och åker in mellan skinkorna, hipsters visar också halva rumpan, likaså halvstring. boxertrosor går ned över rumpan likaså så kallade granny panties.
    Jo, men benen är inte hälften så sexualiserade som rumpan. (inb4 "det finns folk med fotfetisch!")

Öh, nej? Då väljer du för små trosor.
    gertie skrev 2013-08-26 16:13:56 följande:
    Vad är så hemskt med att din dotter, in privacy. utforskar sin egen sexualitet då? 
    Tycker hon är för ung för det - barn ska få vara barn! Hon kommer nog få all tid i världen vad det lider att utforska så mycket hon vill.
    gertie skrev 2013-08-26 16:17:04 följande:
    Det är ju BARA ett problem om hon går och visar röven eller hur? Gör hon det menar du? 

Din flickas problem är att hon har en mamma som skuldbelägger henne för att hon håller på att hitta sin egen identitet på väg att bli kvinna.  
    Nej, det är även ett problem om hon använder string för att vilja känna sig sexig - då behöver hon inte visa något. Men hon ska inte tänka på att vara sexig!

• Mineralvatten
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 16:52:10 följande:
    Jo, men benen är inte hälften så sexualiserade som rumpan. (inb4 "det finns folk med fotfetisch!")

Öh, nej? Då väljer du för små trosor.

Tycker hon är för ung för det - barn ska få vara barn! Hon kommer nog få all tid i världen vad det lider att utforska så mycket hon vill.

Nej, det är även ett problem om hon använder string för att vilja känna sig sexig - då behöver hon inte visa något. Men hon ska inte tänka på att vara sexig!

nejdå mina granny panties är utmärkt storlek och assköna =). tillsammans med mina vardags- sport-bhar så blir det super.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 14:28:50 följande:
    Skitsnack. För det första ger string troskanter, fast precis ovanför skinkorna istället för mitt på dem. För det andra finns det sömlösa trosor som inte ger kanter alls. Och för det tredje har hon redan BH eftersom hon börjat få kurvor. BH fyller en viktig, praktisk funktion - det gör inte string. String sexualiserar bara.

Oj, en 7-åring med kurvor och BH? Eller är det så att du ljugit i den andra tråden när du sagt att dessa två trådar har samma frågeställning?
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-26 20:45:44 följande:

Oj, en 7-åring med kurvor och BH? Eller är det så att du ljugit i den andra tråden när du sagt att dessa två trådar har samma frågeställning?
    Försök inte lägga ord i mun på mig eller få mig att avslöja hennes ålder.
  • Anonym (25år)

Förstår inte riktigt det här med "string är till för att visa rumpan"... Med tanke på hur hård du är mot henne så tvivlar jag starkt på att hon går runt utan byxor och så länge hon går runt med byxor så visar hon inte rumpan i alla fall? Skulle nästan tro, beroende på ålder, att en fullt synlig troskant på halva rumpan drar till sig mer blickar än stringkanten som förövrigt inte syns på långa vägar lika mycket som vanliga trosor... Dessutom om hon får ha sömlösa trosor för att förhindra att troskanten syns så är ju frågan varför hon inte får ha vanliga string då, förhoppningsvis visar hon sig inte i enbart trosor/string i alla fall...

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(