• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Isbit
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:27:08 följande:
    Jo, men string är ju gjort för att inte täcka rumpan.

Nej, ingenting som visar upp hennes kropp och därmed sexualiserar den. Kläderna behöver inte vara "lekvänliga" bara för att de inte är supertighta och sitter som korvskinn...

Ett par normala jeans som inte sitter smetade över rumpan fungerar alldeles utmärkt till vardags.
    Så hon måste ha baggyjeans?
    Och även om inte stringen täcker rumpan så gör ju byxorna det så då spelar det väl ingen roll....

• Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 08:47:42 följande:
    Jag definierar bh som ett vuxenplagg för att man måste ha fått bröst för att ha användning för det plagget. Är man vuxen nog att ha bh så är man vuxen nog att ha string.
    Och vad måste man ha fått för att få användning av string då menar du?
    Isbit skrev 2013-08-27 08:50:23 följande:
    Så hon måste ha baggyjeans?
    Och även om inte stringen täcker rumpan så gör ju byxorna det så då spelar det väl ingen roll....

Nej, inte alls. Hon kan ha vanliga jeans och alla byxor som inte sitter jättetight.

Jo, det spelar roll, för hon sexualiserar sin egen kropp även om inga andra ser stringen.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:53:09 följande:
    Och vad måste man ha fått för att få användning av string då menar du?

Nej, inte alls. Hon kan ha vanliga jeans och alla byxor som inte sitter jättetight.

Jo, det spelar roll, för hon sexualiserar sin egen kropp även om inga andra ser stringen.
    Lite hull på baken så att vanliga trosor ger henne fyra skinkor. Underhudsfett brukar komma ungefär samtidigt som bröst.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 08:55:32 följande:
    Lite hull på baken så att vanliga trosor ger henne fyra skinkor. Underhudsfett brukar komma ungefär samtidigt som bröst.
    Puberteten alltså? När de får lite fläsk på rumpan är det dags för string för att vanliga trosor ger synliga kanter? Seriöst, haha?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:59:39 följande:
    Puberteten alltså? När de får lite fläsk på rumpan är det dags för string för att vanliga trosor ger synliga kanter? Seriöst, haha?
    Om de vill, ja. Man måste inte ha string men jag förstår inte vad som är så fruktansvärt med det heller. Spänn av.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 09:00:58 följande:
    Om de vill, ja. Man måste inte ha string men jag förstår inte vad som är så fruktansvärt med det heller. Spänn av.
    Dotter: mamma, får jag ha string?
    Mamma: Nej inte än.
    Dotter: men när då?
    Mamma: När du får mer fett på rumpan så att dina gamla trosor blir för små.

Jag tycker bara det låter dråpligt faktiskt. Om hon får fyra skinkor av trosorna så är det ju trosorna som blivit för små och då är det dags att köpa en storlek större - inte en storlek mindre=string.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:08:45 följande:
    Dotter: mamma, får jag ha string?
    Mamma: Nej inte än.
    Dotter: men när då?
    Mamma: När du får mer fett på rumpan så att dina gamla trosor blir för små.

Jag tycker bara det låter dråpligt faktiskt. Om hon får fyra skinkor av trosorna så är det ju trosorna som blivit för små och då är det dags att köpa en storlek större - inte en storlek mindre=string.
    Du får väl välja vilka strider du vill ta med tonårsdottern och om du tycker att stringtrosan är en oerhört viktig sådan får du förstås driva den.
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 07:46:17 följande:
    "För att det ser bäst ut" kan ju definitivt ha med attraktion och att känna sig sexig att göra. Varför vill man ha så otroligt tighta byxor till exempel?
    Eftersom det även fanns sexighet som alternativ får man anta att det är utseendet bortsett från att det även kan vara sexigt.

Kan man inte ha smak för vissa kläder, tycka vissa plagg är snygga utan att blanda in sexighet i allt som har med utseende att göra?
    Är det en medveten jag-vill-ligga-signal du sänder ut när du tar på dig något du tycker är snyggt?
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 09:14:16 följande:
    Du får väl välja vilka strider du vill ta med tonårsdottern och om du tycker att stringtrosan är en oerhört viktig sådan får du förstås driva den.
    Det vet jag, men jag vill bara förstå hur du tänker.
  • Anonym (vad göra?)
    Tom Araya skrev 2013-08-27 09:18:27 följande:
    Eftersom det även fanns sexighet som alternativ får man anta att det är utseendet bortsett från att det även kan vara sexigt.

Kan man inte ha smak för vissa kläder, tycka vissa plagg är snygga utan att blanda in sexighet i allt som har med utseende att göra?
    Är det en medveten jag-vill-ligga-signal du sänder ut när du tar på dig något du tycker är snyggt?
    Kan ju nämna att jag är emot att barn ska tänka på sitt utseende också. Barn ska vara barn.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(