• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (vad göra?)
    Michelle 341 skrev 2013-08-27 11:56:09 följande:

Du tror inte det kommer bli 10 resor värre när hon fyller 15 och hon får tillåtelse till valfri klädsel och all denna önskan om att få klä sig lite snyggt och sexigt kommer explodera i ett inferno av sexiga underkläder, skyhöga klackar, spackel till oigenkännlighet, och jeans som är avklippta nedanför skinkan?  Då är hon dessutom byxmyndigt och det är en farlig kombination...

Alla människor gillar att vara snygga och se hälsosamma ut, alla gillar att få en komplimang över ett snyggt klädesplagg eller en snygg frisyr. Det är vikigt bara att det vägs upp av komplimanger om personligheten också och där kan du påverka och motverka utseendehets så det blir en sund balans och inte spårar ur. Annars ser jag inte problemet med att man är utseendemedveten faktiskt. Det är ju inget problem så längde det inte leder till ytterligheter som ätstörningar el känslan av att inte duga. Och i alla dem fallen beror det utan undantag på prestationsångest och ev föräldrar med orimliga krav på sina barn. Media trycker visserligen ner skönhetsidealen i halsen på oss men lär vi oss bara att ha en sund distans till det så är det inget som påverkar oss i negativ bemärkelse. Gör inte så stor grej av det, låt henne ha string om hon vill och se det som en trosa vilken som, försök av avdramtisera hela sexiga utseendegrejen istället för att bidra till det "spännande och förbjudna" 
    Jag måste säga att du resonerar på ett väldigt bra och vettigt sätt, mycket mer så än många andra i denna tråd. Tycker du jag ska förklara för henne om hennes pubertet också, varför hon fått bröst, varför rumpan har blivit dallrig och mjuk och varför hon börjat få höfter? Finns inte risken att hon kommer fokusera extremt mycket på sitt utseende om jag väl startar diskussionen om alla känsliga detaljer?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 12:04:30 följande:
    Jag måste säga att du resonerar på ett väldigt bra och vettigt sätt, mycket mer så än många andra i denna tråd. Tycker du jag ska förklara för henne om hennes pubertet också, varför hon fått bröst, varför rumpan har blivit dallrig och mjuk och varför hon börjat få höfter? Finns inte risken att hon kommer fokusera extremt mycket på sitt utseende om jag väl startar diskussionen om alla känsliga detaljer?
    Om du inte redan har inlett diskussioner om vägen mot vuxenlivet med din 12-åriga dotter så är det hög tid att göra det nu. Det sitter inte bara i en stringtrosa utan är betydligt mer än så.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 12:10:54 följande:
    Om du inte redan har inlett diskussioner om vägen mot vuxenlivet med din 12-åriga dotter så är det hög tid att göra det nu. Det sitter inte bara i en stringtrosa utan är betydligt mer än så.
    Är inte en 12-åring ett barn längre?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 12:22:45 följande:
    Är inte en 12-åring ett barn längre?
    Om ett år går hon i sjuan och då räknas hon väl knappast som barn längre utan som ung vuxen och hon kommer att umgås dagligen med elever som är upp till 16 år gamla.

Om nu din dotter själv börjar intressera sig för vuxensaker och få former så är det nog dags att sluta se på henne som ett barn och börja acceptera att hon är på väg att kliva in i vuxenlivet, där det är meningen att hon ska ha dig som guide för att det ska bli bra och ha någon att vända sig till.

Trosförbud och konflikt kring det gör att hon förmodligen inte kommer att göra det. Gör om, gör rätt.
  • Michelle 341
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 12:04:30 följande:

Om du tar upp det kommer det varken göra till eller från ang fokuseringen. Jag tror att hon märkt kroppens förändringar oavsett om du påtalar det eller ej ;) Det enda du påverkar är hennes förståelse för förändringarna och den är det så att just när man börjar få kvinnliga former blir man väldigt medveten om sin sexuelitet och hur andra ser på en.
    Kan verkligen förstå att hon tycker det är jobbigt och pinsamt att hon inte får ha sting när alla andra tjejr i klassen får, det handlar inte om att andras föräldrar släpper iväg sina ungar "vind för våg" utan om att dem respekterar tionåringrnas intimitet och vill dem ha string så har dem respekten att få bära det oavsett vad föräldrarna själva tycker. Är man tolv är man på väg ut ur "barnstadiet" även om man rent lagligt räknas som barn tills man är 18 år. I den åldern börjar man utforska både sin identitet och sin sexualitet, för att komma fram till vilken sorts trosor man gillar måste man få testa alla sorterna, precis som med allt annat. Det hör till och är inget konstigt.

Förbud får ALLTID motsatt effekt när det rör sig om tonåringar, precis som med alkohol tex, det var alltid dem som absolut inte fick dricka som drack värst när dem väl fick chansen, skillnaden var också att dem ungarna aldrig vågade ringa hem när dem blev för fulla för dem var rädda för straff och utskällningar. Jag fick dricka och utforska på egen han och hela tonåren hade jag en öppen dialog med mina föräldrar om allt som skedde runt mig och jag kunde bolla tankar och funderingar, jag kunde verkligen  berätta allt för dem, dem blev aldrig arga el var fördömmande och dem hämta mig många gånger från fester som spårade ur eftersom jag vågade ringa dem trots att jag var full. Detta är ju en vikigt trygghet för både barn och förälder att ha förtoende och respekt mellan varandra.

Mina föräldrar förbjöd aldrig mig för någonting. Mamma menade alltid på livet självt är den bästa läxan och skulle hon tvivla på mitt omdömme tvivlar hon på sig själv eftersom det är hon som fostrat mig. Hon visste också att jag alltid kunde och vågade komma till dem om jag kom i en situation jag inte klurade ut själv. Detta ansvar och förtroende gjorde att jag mognade, jag gick snabbt igenom toårens alla faser och var vuxen nog att ta ansvar och flyttade hemifrån redan som 16-åring. Jag är en väldigt trygg och stabil vuxen med bra värderingar trots att jag gick genom hela högstadiet på tunna höga klackar, Bh-med papper i, tajta korvskinnsbyxor och andra "sexiga" attribut. Det är bara en del av ett stadie som hör tonåren till och hon är faktiskt på väg in i tonåren.

mitt tips är att ha en öppen dialog med din dotter, berätta varför du anser att fel i henns ålder är string men låt det vara upp till HENNE att avgöra om hon vill leva efter dina värderingar eller skapa sina egna och respektera hennes val. Välj dina strider och ta bara strid om sådant som är direkt skadligt, ett par stringtrosor är harmlösa och gör ingen skada.     

Tack föressten för att du lyssnar på mig även om du kanske inte håller med i allt, jag är glad att jag kan nå fram.   
  • Isbit
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 10:28:28 följande:
    String handlar bara om att sexualisera sin kropp, att känna sig sexig och attraktiv och snygg.
    För DIG ja. Kanske inte för alla andra....
  • Isbit

förresten är väl alla rumpor dallriga om man inte går o spänner dom

• L1ber

Bara för att svenska staten säger att vi är byxmyndiga och redo för sex när vi fyllt 15 betyder det inte att det stämmer överens med verkligheten. Naturens lag står högt över svenska statens lag och enligt naturens lag är vi tjejer redo när vi fått mens. Så att som förälder sätta någon gräns på 15 år då du ska börja prata med din dotter om dessa saker låter väldigt konstigt i mina öron. Kanske blir totalt missanpassat till hennes utveckling.

Min mamma ville inte heller att jag skulle använda string fastän jag ville bara för att "alla andra" hade det. Men när jag fick min mens hände något och jag gick från att vara "flicka" till mer "kvinnlig". Därefter insåg min mor att det inte var någon mening att dominera mig. Jag har fått mer kontroll över min kropp som faktiskt började likna en vuxens mer och mer och jag vägrade låta andra bestämma över sådana personliga saker som vilka trosor jag skulle bära.

• Anonym (string)

Om hon bär string och har jeans, vem ser det då? Om hon bär kjol och har string, vem ser det då? Om hon bär tights och har string med en blus eller topp som täcker den lilla rumpan, då lär ingen heller se det! Är det så farligt?

Tänk om hon går naken då? Är det sexigt?

Peace

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(