• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Orcha
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:13:29 följande:
    Och varifrån tror du dessa trender och idéer kommer? Tror du barn helt plötsligt "åh, nu ska jag prova string, det verkar så skönt med en tygremsa mellan skinkorna!"? Nej, knappast. De påverkas av all sexualisering i samhället.

Denna sexualisering går all längre ner i åldrarna för varje årtionde som går, men istället för att motverka den verkar föräldrar på FL gå med strömmen och köpa string till sina små döttrar.

Som sagt, man blir mörkrädd.
    Det där är fortfarande bara dina fördomar, inte ungarnas.

När vi var barn fanns det andra saker som föräldrarna förfasades över som vi inte kunde begripa kopplingen mellan. Smink var ett av dom, handväska en annan som inte sågs med blida ögon.
    Herreguuud vi var ju bara baaarn, sa de vuxna.
    Och vi var bara barn som ville prova på det vuxna lite, experimentera, testa.
    Precis som barn idag vill göra.

Att du läser in nåt sexuellt tycker jag mer beskriver hur du tänker än hur barn generellt tänker.      
    Make love, not english quotes...
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 08:20:41 följande:
    Får jag fråga om du är svensk? Du låter som om du kommer från en hederskultur.
    LOL! Man kommer inte från en hederskultur bara för att man inte vill att dottern ska börja sexualisera sig själv. Vad är det för jävla slappa föräldrar som håller till på FL egentligen?
  • Isbit

Men vadå skinkorna hänger ut? Hon har väl byxor ovanpå trosorna eller?
    Om din dotter inte får ha tajta byxor får hon inte ha tights heller då?
    Eller måste hon ha lekvänliga kläder fast att hon kanske inte leker på det viset längre?

• Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 07:46:17 följande:
    "För att det ser bäst ut" kan ju definitivt ha med attraktion och att känna sig sexig att göra. Varför vill man ha så otroligt tighta byxor till exempel?
    Jag har inte särskilt tighta byxor men ofta kostymbyxor i ull på jobbet. De är ganska tunna i tyget och varenda liten bula syns under. Under sådana är string absolut snyggast för att inga sömmar ska synas.

• Anonym (vad göra?)
    Isbit skrev 2013-08-27 08:22:00 följande:
    Men vadå skinkorna hänger ut? Hon har väl byxor ovanpå trosorna eller?
    Om din dotter inte får ha tajta byxor får hon inte ha tights heller då?
    Eller måste hon ha lekvänliga kläder fast att hon kanske inte leker på det viset längre?
    Jo, men string är ju gjort för att inte täcka rumpan.

Nej, ingenting som visar upp hennes kropp och därmed sexualiserar den. Kläderna behöver inte vara "lekvänliga" bara för att de inte är supertighta och sitter som korvskinn...

Ett par normala jeans som inte sitter smetade över rumpan fungerar alldeles utmärkt till vardags.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:21:51 följande:
    LOL! Man kommer inte från en hederskultur bara för att man inte vill att dottern ska börja sexualisera sig själv. Vad är det för jävla slappa föräldrar som håller till på FL egentligen?
    Du låter så väldigt rabiat och kategorisk i dina uttalanden om vad stringtrosan är och vägrar att ta till dig vad andra säger om plagget i tråden. Det låter som om du bestämt dig för att de som använder string är horor och så är det och inget annat kan ändra på det. Ja, du låter hederskulturstörd.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 08:29:15 följande:
    Du låter så väldigt rabiat och kategorisk i dina uttalanden om vad stringtrosan är och vägrar att ta till dig vad andra säger om plagget i tråden. Det låter som om du bestämt dig för att de som använder string är horor och så är det och inget annat kan ändra på det. Ja, du låter hederskulturstörd.
    Så varför tycker folk att string är OK för 14-åringar men inte för 7-åringar om det inte sexualiserar?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:38:49 följande:
    Så varför tycker folk att string är OK för 14-åringar men inte för 7-åringar om det inte sexualiserar?
    Jag tycker inte att string sexualiserar men jag tycker att det är ett vuxenplagg, precis som bh. En sjuåring behöver väl inte direkt bekymra sig om om troskanter syns men när man är tonåring så förstår jag att sådant blir viktigare. Det brukar också vara kul att äntligen få köpa riktiga underkläder, för vuxna. Det tyckte i alla fall jag i den åldern, jättekul att äntligen fylla ut damstorlekarna både i bh och trosa.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 08:43:19 följande:
    Jag tycker inte att string sexualiserar men jag tycker att det är ett vuxenplagg, precis som bh. En sjuåring behöver väl inte direkt bekymra sig om om troskanter syns men när man är tonåring så förstår jag att sådant blir viktigare. Det brukar också vara kul att äntligen få köpa riktiga underkläder, för vuxna. Det tyckte i alla fall jag i den åldern, jättekul att äntligen fylla ut damstorlekarna både i bh och trosa.
    Så det är inte OK för en 7-åring att ha string om det är bekvämt då enligt dig?

Vad är som gör string till ett vuxenplagg, och hur definierar du "vuxenplagg"?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:46:12 följande:
    Så det är inte OK för en 7-åring att ha string om det är bekvämt då enligt dig?

Vad är som gör string till ett vuxenplagg, och hur definierar du "vuxenplagg"?
    Jag definierar bh som ett vuxenplagg för att man måste ha fått bröst för att ha användning för det plagget. Är man vuxen nog att ha bh så är man vuxen nog att ha string.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(