• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Michelle 341
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 14:57:28 följande:
    Ja, men det är fortfarande så att stringtrosan sexualiserar, och därför vill folk inte ha den på sina barn! Hon får vackert vänta tills hon är 15.

Om den magiska gränsen för att få lov att använda string ska vara just 15, alltså byxmyndighetsålder förstår du inte vad du då verkligen lär din dotter för samband? DU gör ju strintrosan sexuell om någon... du tycker inte att en viss trosa är lite mer harmlös än att ha fullbordat sex? man kanske ska få lov att starta nått år tidigare med ett plagg...
  • Michelle 341
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 16:52:10 följande:
    Jo, men benen är inte hälften så sexualiserade som rumpan. (inb4 "det finns folk med fotfetisch!")

Öh, nej? Då väljer du för små trosor.

Tycker hon är för ung för det - barn ska få vara barn! Hon kommer nog få all tid i världen vad det lider att utforska så mycket hon vill.

Nej, det är även ett problem om hon använder string för att vilja känna sig sexig - då behöver hon inte visa något. Men hon ska inte tänka på att vara sexig!

Barn ska få vara barn, absolut. Och en tonåring ska få vara en tonåring! och inte tvingas vara ett barn längre. Du hämmar ditt barn från att växa upp, att upptäcka sin sexuelitet är en del av att bli kvinna. Om det för henne innebär att sätta på sig string så är det faktiskt upp till henne, låt henne få bestämma detta själv.
  • Anonym (J)

Det är ju du som förälder som sexualiserar stringtrosan för ditt barn.
    herregud.
    Det är ett par trosor som för mig varken signalerar sex eller kåthet eller nåt sånt.
    Bara TROSOR
    och att du tjatar om vad hon har för trosor hela tiden gör ju att hon verkligen vill ha dessa.
    slappna av vettja!

• Michelle 341
    Anonym (J) skrev 2013-08-26 22:14:15 följande:
    Det är ju du som förälder som sexualiserar stringtrosan för ditt barn.
    herregud.
    Det är ett par trosor som för mig varken signalerar sex eller kåthet eller nåt sånt.
    Bara TROSOR
    och att du tjatar om vad hon har för trosor hela tiden gör ju att hon verkligen vill ha dessa.
    slappna av vettja!

Hon har ju hängt upp sig på att dem ursprungligen skapades för porrindustrin... på 30-talet. Men liksom välkommen till 2013, idag är det inte porrstjärnor som springer i string utan i princip var och varannan kvinna och det är inte för att vara sexiga utan för att det är bekvämt och superbra trosor att ha när man har tex tajta jeans, leggins el liknande. Det finns ju många uppfinningar som skapades i ett syfte med senare visade sig ha fler användningsområden. Sen för övrigt spelar det ingen roll, även om det skulle vara ett supersexigt plagg så är hennes dotter en egen individ och ska få ha på sig vad hon vill, hon är ju uppenbarkligen en tonåring eftersom hon använder bh och har former, enligt mamman. Det är väldigt kränkande och respektlöst mot dottern att bestämma vad hon ska få lov att använda för underkläder, det som är så privat liksom... eller borde vara.  Stackars tös...
  • Anonym (vad göra?)
    Michelle 341 skrev 2013-08-26 22:34:08 följande:

Hon har ju hängt upp sig på att dem ursprungligen skapades för porrindustrin... på 30-talet. Men liksom välkommen till 2013, idag är det inte porrstjärnor som springer i string utan i princip var och varannan kvinna och det är inte för att vara sexiga utan för att det är bekvämt och superbra trosor att ha när man har tex tajta jeans, leggins el liknande. Det finns ju många uppfinningar som skapades i ett syfte med senare visade sig ha fler användningsområden. Sen för övrigt spelar det ingen roll, även om det skulle vara ett supersexigt plagg så är hennes dotter en egen individ och ska få ha på sig vad hon vill, hon är ju uppenbarkligen en tonåring eftersom hon använder bh och har former, enligt mamman. Det är väldigt kränkande och respektlöst mot dottern att bestämma vad hon ska få lov att använda för underkläder, det som är så privat liksom... eller borde vara.  Stackars tös...
    Själva syftet med string är att visa upp sin rumpa, eller känna sig lite märkvärdig och sexig när man har dem. Troskantsanledningen köper jag inte för sömlösa trosor är bättre än string på det. Dessutom skapas inte troskanter om man inte har VÄLDIGT tighta byxor, och varför ska ett barn ha det? Tighta byxor är också sexualiserande, i alla fall till vardags där de bara är till för att visa formerna. Det är skillnad med bad och sport, där finns det praktiska anledningar att ha tighta kläder som smiter åt.

Barn ska ha luftiga och lediga kläder de kan röra sig i, inte tighta trikåer som smiter åt kring skinkorna. Man blir fan mörkrädd när man ser alla människor här som på fullaste allvar tycker det är OK med string till barn. Är det bara för att "alla andra barn redan har det"? I sådana fall är det väl dags att säga ifrån och gå mot strömmen lite.

String sexualiserar, oavsett vilken kropp som bär plagget. Själva syftet med string är att rumpan ska hänga ut. Troskantsbortförklaringen skapades långt efter att string blev populärt. Och som sagt, troskanter syns av string också, fast lite högre upp. Vet inte hur många gånger jag sett kvinnor där stringkanten tydligt syns igenom byxorna.

Som tur är är jag en stabil förälder som inte låter mig påverkas av trender och mode, eller oansvariga mammor på FL. Om ni vill att era döttrar ska få sexualisera sig själva redan som barn tänker inte jag försöka hindra er, men min dotter kommer inte få ha string utanför hemmet. Igår när hon skulle gå till skolan ljög hon för mig och gick iväg med string iaf. Det blev ett rejält bråk mellan oss igår kväll som resultat. Innan hon går iväg idag så får jag helt enkelt kontrollera att hon inte har string under - lär inte bli populärt, men där andra föräldrar vill vara vän med sina barn vill jag sätta tydliga gränser, även om det innebär att man ska "dra åt helvete" eller att man är "störd".
  • Anonym (vad göra?)
    Tom Araya skrev 2013-08-27 07:36:43 följande:
    De som svarat i den här tråden ljuger förstås...

OmröstningarDu som använder string, vilket är ditt främsta skäl?
    "För att det ser bäst ut" kan ju definitivt ha med attraktion och att känna sig sexig att göra. Varför vill man ha så otroligt tighta byxor till exempel?
  • Orcha
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 07:46:17 följande:
    "För att det ser bäst ut" kan ju definitivt ha med attraktion och att känna sig sexig att göra. Varför vill man ha så otroligt tighta byxor till exempel?
    Barn tänker inte på "sexighet" på samma sätt som du utan följer polarnas trender och idéer.
    Det du gör är att ta ifrån henne hennes val att få vara som " de andra" pga att du själv har någon paranoid uppfattning om vad din dotter tänker när hon vill använda ett par trosor. 

Make love, not english quotes...
  • Anonym (vad göra?)
    Orcha skrev 2013-08-27 08:07:42 följande:
    Barn tänker inte på "sexighet" på samma sätt som du utan följer polarnas trender och idéer.
    Det du gör är att ta ifrån henne hennes val att få vara som " de andra" pga att du själv har någon paranoid uppfattning om vad din dotter tänker när hon vill använda ett par trosor. 

Och varifrån tror du dessa trender och idéer kommer? Tror du barn helt plötsligt "åh, nu ska jag prova string, det verkar så skönt med en tygremsa mellan skinkorna!"? Nej, knappast. De påverkas av all sexualisering i samhället.

Denna sexualisering går all längre ner i åldrarna för varje årtionde som går, men istället för att motverka den verkar föräldrar på FL gå med strömmen och köpa string till sina små döttrar.

Som sagt, man blir mörkrädd.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 07:20:31 följande:
    Själva syftet med string är att visa upp sin rumpa, eller känna sig lite märkvärdig och sexig när man har dem. Troskantsanledningen köper jag inte för sömlösa trosor är bättre än string på det. Dessutom skapas inte troskanter om man inte har VÄLDIGT tighta byxor, och varför ska ett barn ha det? Tighta byxor är också sexualiserande, i alla fall till vardags där de bara är till för att visa formerna. Det är skillnad med bad och sport, där finns det praktiska anledningar att ha tighta kläder som smiter åt.

Barn ska ha luftiga och lediga kläder de kan röra sig i, inte tighta trikåer som smiter åt kring skinkorna. Man blir fan mörkrädd när man ser alla människor här som på fullaste allvar tycker det är OK med string till barn. Är det bara för att "alla andra barn redan har det"? I sådana fall är det väl dags att säga ifrån och gå mot strömmen lite.

String sexualiserar, oavsett vilken kropp som bär plagget. Själva syftet med string är att rumpan ska hänga ut. Troskantsbortförklaringen skapades långt efter att string blev populärt. Och som sagt, troskanter syns av string också, fast lite högre upp. Vet inte hur många gånger jag sett kvinnor där stringkanten tydligt syns igenom byxorna.

Som tur är är jag en stabil förälder som inte låter mig påverkas av trender och mode, eller oansvariga mammor på FL. Om ni vill att era döttrar ska få sexualisera sig själva redan som barn tänker inte jag försöka hindra er, men min dotter kommer inte få ha string utanför hemmet. Igår när hon skulle gå till skolan ljög hon för mig och gick iväg med string iaf. Det blev ett rejält bråk mellan oss igår kväll som resultat. Innan hon går iväg idag så får jag helt enkelt kontrollera att hon inte har string under - lär inte bli populärt, men där andra föräldrar vill vara vän med sina barn vill jag sätta tydliga gränser, även om det innebär att man ska "dra åt helvete" eller att man är "störd".
    Får jag fråga om du är svensk? Du låter som om du kommer från en hederskultur.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(