• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:18:59 följande:
    Det vet jag, men jag vill bara förstå hur du tänker.
    Jag har förklarat det men du vägrar ju att ta till dig det.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 09:24:32 följande:
    Jag har förklarat det men du vägrar ju att ta till dig det.
    Du har inte förklarat särskilt tydligt om man säger så. Är inte större trosor en bättre lösning än string när dottern fått lite sittfläsk?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:27:52 följande:
    Du har inte förklarat särskilt tydligt om man säger så. Är inte större trosor en bättre lösning än string när dottern fått lite sittfläsk?
    Jag kan bara svara för mitt eget sittfläsk och det är inte storleken på trosorna som avgör om jag får trosränder eller inte, utan modellen. Har än så länge inte hittat någon modell som inte ger ränder och sitter på plats förutom string.
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:23:29 följande:
    Kan ju nämna att jag är emot att barn ska tänka på sitt utseende också. Barn ska vara barn.
    Det finns absolut ingenting som säger att det skulle vara naturligt för barn att inte tänka på utseende.
    Det handlar om att ha ett estetiskt sinne och smak, vilket barn utvecklar tidigt. Precis som de bryr sig om hur deras tekningar, målningar och annat ser ut, har för färger o.dyl. så bryr de sig om sitt eget utseende.
    Därmed inte sagt att de har smak som vuxna, i regel inte men ibland kan de ha det och det är inget du kan göra något åt.

Bryr du dig aldrig om utseendet på kläder du köper åt dem?
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:23:29 följande:
    Kan ju nämna att jag är emot att barn ska tänka på sitt utseende också. Barn ska vara barn.
    Var frågorna för jobbiga att svara på?
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 09:31:08 följande:
    Jag kan bara svara för mitt eget sittfläsk och det är inte storleken på trosorna som avgör om jag får trosränder eller inte, utan modellen. Har än så länge inte hittat någon modell som inte ger ränder och sitter på plats förutom string.
    Hmm, hur kan det då komma sig att pojkar inte använder string? Och de får aldrig synliga kalsongkanter...
    Tom Araya skrev 2013-08-27 09:31:36 följande:
    Det finns absolut ingenting som säger att det skulle vara naturligt för barn att inte tänka på utseende.
    Det handlar om att ha ett estetiskt sinne och smak, vilket barn utvecklar tidigt. Precis som de bryr sig om hur deras tekningar, målningar och annat ser ut, har för färger o.dyl. så bryr de sig om sitt eget utseende.
    Därmed inte sagt att de har smak som vuxna, i regel inte men ibland kan de ha det och det är inget du kan göra något åt.

Bryr du dig aldrig om utseendet på kläder du köper åt dem?
    Men de tänker inte på sitt utseende i det avseendet att de vill vara snygga för andra. Det är en sorts utseendefixering och sexualisering jag vill motverka då min dotter såklart blir påverkad av omgivningen som alla andra.

• Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:35:15 följande:
    Men de tänker inte på sitt utseende i det avseendet att de vill vara snygga för andra. Det är en sorts utseendefixering och sexualisering jag vill motverka då min dotter såklart blir påverkad av omgivningen som alla andra.

Självklart är det främst det egna smaken det ska passa men att det står tvärt emot att även andra kan tycka det är snyggt stämmer inte och det är precis lika för barn och vuxna.
    De flesta klär sig väl främst efter egen smak!?
    Hur gör du?
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:35:15 följande:
    Hmm, hur kan det då komma sig att pojkar inte använder string? Och de får aldrig synliga kalsongkanter...

Pojkar brukar ha mindre fett på baken än kvinnor.
  • Anonym (vad göra?)
    Tom Araya skrev 2013-08-27 09:39:45 följande:
    Självklart är det främst det egna smaken det ska passa men att det står tvärt emot att även andra kan tycka det är snyggt stämmer inte och det är precis lika för barn och vuxna.
    De flesta klär sig väl främst efter egen smak!?
    Hur gör du?
    Hon vill ha string för att hon vill känna sig vuxen, och hon befinner sig i trotsfasen då hon minsann inte ska ta order av sin förälder längre. Men så länge hon bor hemma är det jag som bestämmer!

Efter "egen smak"... jo. Problemet är bara att den "egna" smaken, särskilt för barn, ofta är otroligt påverkad av omgivningen och av andra barn eller saker de ser på tv och nätet. Tror inte det är så mycket "egen" smak egentligen, utan snarare ett behov av att passa in i dagens sexualiserade samhälle.
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 09:40:28 följande:
    Pojkar brukar ha mindre fett på baken än kvinnor.
    Jo, men det är ju inte så att det inte finns större trosor som täcker. Sömlösa dessutom. Förstår fortfarande inte behovet av string faktiskt.

• Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:44:28 följande:
    Hon vill ha string för att hon vill känna sig vuxen, och hon befinner sig i trotsfasen då hon minsann inte ska ta order av sin förälder längre. Men så länge hon bor hemma är det jag som bestämmer!

Efter "egen smak"... jo. Problemet är bara att den "egna" smaken, särskilt för barn, ofta är otroligt påverkad av omgivningen och av andra barn eller saker de ser på tv och nätet. Tror inte det är så mycket "egen" smak egentligen, utan snarare ett behov av att passa in i dagens sexualiserade samhälle.

Jo, men det är ju inte så att det inte finns större trosor som täcker. Sömlösa dessutom. Förstår fortfarande inte behovet av string faktiskt.

Med den attityden så kommer din dotter förmodligen att revoltera rätt rejält. Stringtrosor kommer nog vara det minsta av era konflikter är jag rädd.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(