Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 10:16:49 följande:
Problemet är det sexualiserade samhället som barn tar intryck av. Sexualiseringen kryper allt längre ner i åldrarna. Jag ser det som mitt ansvar att motverka det.
Stolt över sin kropp? Hon ska inte ens tänka på det sättet, och gör hon det beror det på intryck från det översexualiserade samhället!
Min dotter är inte alls fet, inte ens överviktig. Det är bara rumpan som fått lite hull/fett/fläsk. Vanliga trosor håller dallret på plats (när det är så pass lite daller som på min dotter), det gör däremot inte string.
Du motverkar absolut ingenting genom löjliga förbud, det enda du får ut av det är att du känner dig duktig, du hjälper inte din dotter med någonting. Din dotter lär ju inte känna mindra önskan av att bära string för att du förbjuder det?! Hon kommer bara hitta andra vägar, låna kompisarnas eller klippa isönder sina vanliga trosor till string (det gjorde jag). Det är väl bättre att din dotter har förtroende för dig nog att vara öppen med det än att hålla på i smyg? Detta kommer bara sluta med att hon kommer smyga med allt annat också, alkohol, rökning, sex och kanske droger. Tror du hon kommer våga komma till dig och be dig följa med och ordna preventivmedel när det blir aktuellt? Med tanke på att du far i luften och bråkar om stringtrosor?
Sen spelar det ingen roll hur du tycker samhället borde se ut, det påverkar ingenting. Och jo, är man 14 år är man väldigt medveten om hur kroppen ser ut, när bröst och pubishår börjar komma känner man sig väldigt vuxen och kvinnlig och man är nog aldrig så kroppsfixerad som just då. På gott och ont.
Att känna sig sexig och snygg betyder inte att man på rikigt vill ha sex, man vill ha bekräftelse bara. Låt henne få det, annars kommer hon bara hungra efter det resten av livet och det är då det går snett. Det blir liksom mer patetiskt när 40-åriga kärringar super sig fulla på krogen och beteer sig som fjortisar för att dem sta ta igen tonårstiden dem blev snuvade på att föräldrar som höll dem för hårt och höll på som du.
Nu menarjag inte att string är sexualiserade eftersom fler kan vittna om att dem faktiskt är bekväma och förhoppningavis täcks trosorna av byxorna. Jag tänker på allt annt också, att hon inte får lova att ha tajta jeans, snygga linnen m.m
Ge henne vertygen att hantera det sexualiserade samhället istället för att motverka det och förneka det.