• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Michelle 341
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:44:28 följande:
    Hon vill ha string för att hon vill känna sig vuxen, och hon befinner sig i trotsfasen då hon minsann inte ska ta order av sin förälder längre. Men så länge hon bor hemma är det jag som bestämmer!

Efter "egen smak"... jo. Problemet är bara att den "egna" smaken, särskilt för barn, ofta är otroligt påverkad av omgivningen och av andra barn eller saker de ser på tv och nätet. Tror inte det är så mycket "egen" smak egentligen, utan snarare ett behov av att passa in i dagens sexualiserade samhälle.

Jo, men det är ju inte så att det inte finns större trosor som täcker. Sömlösa dessutom. Förstår fortfarande inte behovet av string faktiskt.

Alltså hela din "jag bestämmer över henne så länge hon bor hemma" mentaliteten kommer driva din dotter bort från dig, hon kommer garanterat be dig dra åt helvete så fort hon får egen lya med tanke på att hennes mamma till och med skulle bestämma vilka underkläder hon får lov att bära. Vilken diktator du är och vilket sjukt kontrollbehov du har! Finns det någonting din dotter har egen talan i ? Stackars, stackars tös....
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:44:28 följande:
    Efter "egen smak"... jo. Problemet är bara att den "egna" smaken, särskilt för barn, ofta är otroligt påverkad av omgivningen och av andra barn eller saker de ser på tv och nätet. Tror inte det är så mycket "egen" smak egentligen, utan snarare ett behov av att passa in i dagens sexualiserade samhälle.
    Tro mig, vuxnas smak är påverkad av andra i mycket högre grad än barns.

Jag ställer frågan igen: signalerar du medvetet jag-vill-ligga när du har på dig något du tycker är snyggt?
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (bea) skrev 2013-08-27 09:53:27 följande:
    Med den attityden så kommer din dotter förmodligen att revoltera rätt rejält. Stringtrosor kommer nog vara det minsta av era konflikter är jag rädd.
    Och jag tänker stå på mig och agera förälder istället för kompis. Under hela helgen gick hon omkring i bara string och tröja här hemma bara för att trotsa. Så barnslig är hon. Hon har fått en del "pubertetsfläsk" på rumpan och det syntes att skinkorna dallrade lite när hon gick omkring här hemma. Jag tror inte hon tänker på det själv, och jag sade såklart ingenting om det, MEN det är typiskt en sådan sak som hon kan bli mobbad för i skolan.

Om hon exempelvis skulle ha string och tunna byxor skulle dallret synas tydligt, och hon kanske skulle bli retad. Det syns däremot INTE när hon har vanliga trosor som håller skinkorna på plats.

Ni får tycka att jag lägger mig i hennes klädval för mycket, men helt ärligt låter ni mer som henne än som vuxna...
  • Michelle 341
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 07:20:31 följande:
    Själva syftet med string är att visa upp sin rumpa, eller känna sig lite märkvärdig och sexig när man har dem. Troskantsanledningen köper jag inte för sömlösa trosor är bättre än string på det. Dessutom skapas inte troskanter om man inte har VÄLDIGT tighta byxor, och varför ska ett barn ha det? Tighta byxor är också sexualiserande, i alla fall till vardags där de bara är till för att visa formerna. Det är skillnad med bad och sport, där finns det praktiska anledningar att ha tighta kläder som smiter åt.

Barn ska ha luftiga och lediga kläder de kan röra sig i, inte tighta trikåer som smiter åt kring skinkorna. Man blir fan mörkrädd när man ser alla människor här som på fullaste allvar tycker det är OK med string till barn. Är det bara för att "alla andra barn redan har det"? I sådana fall är det väl dags att säga ifrån och gå mot strömmen lite.

String sexualiserar, oavsett vilken kropp som bär plagget. Själva syftet med string är att rumpan ska hänga ut. Troskantsbortförklaringen skapades långt efter att string blev populärt. Och som sagt, troskanter syns av string också, fast lite högre upp. Vet inte hur många gånger jag sett kvinnor där stringkanten tydligt syns igenom byxorna.

Som tur är är jag en stabil förälder som inte låter mig påverkas av trender och mode, eller oansvariga mammor på FL. Om ni vill att era döttrar ska få sexualisera sig själva redan som barn tänker inte jag försöka hindra er, men min dotter kommer inte få ha string utanför hemmet. Igår när hon skulle gå till skolan ljög hon för mig och gick iväg med string iaf. Det blev ett rejält bråk mellan oss igår kväll som resultat. Innan hon går iväg idag så får jag helt enkelt kontrollera att hon inte har string under - lär inte bli populärt, men där andra föräldrar vill vara vän med sina barn vill jag sätta tydliga gränser, även om det innebär att man ska "dra åt helvete" eller att man är "störd".
    Vakna! Din dotter är inget barn utan en tonåring, hon använder Bh så det säger sig själv att det inte är en 7-åring det rör sig om direkt. Du kontrollerar hennes trosor innan hon går till skolan.. hör du inte själv hur du låter!  Är du fanatisk muslim el frireligös kristen?! Vad är problemet!!!??? Eller det är kanske så att du själv är ful och fet och därför så emot alla snygga sexiga kvinnor i tajta jeans? Du är kanska avundsjuk för att din dotter har former värda att visa upp? Låt henne vara stolt över sin  kropp, låt henne ha tajta jeans om hon nu vill framhäva den, det betyder inte att hon är allmänt sexuellt villebråd, det är attityd och självkänsla som avgör den saken..
  • Anonym (vad göra?)
    Michelle 341 skrev 2013-08-27 09:57:04 följande:

Alltså hela din "jag bestämmer över henne så länge hon bor hemma" mentaliteten kommer driva din dotter bort från dig, hon kommer garanterat be dig dra åt helvete så fort hon får egen lya med tanke på att hennes mamma till och med skulle bestämma vilka underkläder hon får lov att bära. Vilken diktator du är och vilket sjukt kontrollbehov du har! Finns det någonting din dotter har egen talan i ? Stackars, stackars tös....
    Du menar att jag är en förälder som bryr mig och inte låter barnet göra som hon vill bara för att hon är påverkad om det sexualiserade samhället? Hon kommer tacka mig när hon blir äldre och förstår att skyddade henne från att sexualisera sig själv i förtid.
    Tom Araya skrev 2013-08-27 09:58:42 följande:
    Tro mig, vuxnas smak är påverkad av andra i mycket högre grad än barns.

Jag ställer frågan igen: signalerar du medvetet jag-vill-ligga när du har på dig något du tycker är snyggt?
    Nej, inte alls. Men som jag redan skrivit tidigare är "att signalera att man vill ha sex" inte alls samma sak som att "sexualisera sig själv".

• Michelle 341
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:58:59 följande:
    Och jag tänker stå på mig och agera förälder istället för kompis. Under hela helgen gick hon omkring i bara string och tröja här hemma bara för att trotsa. Så barnslig är hon. Hon har fått en del "pubertetsfläsk" på rumpan och det syntes att skinkorna dallrade lite när hon gick omkring här hemma. Jag tror inte hon tänker på det själv, och jag sade såklart ingenting om det, MEN det är typiskt en sådan sak som hon kan bli mobbad för i skolan.

Om hon exempelvis skulle ha string och tunna byxor skulle dallret synas tydligt, och hon kanske skulle bli retad. Det syns däremot INTE när hon har vanliga trosor som håller skinkorna på plats.

Ni får tycka att jag lägger mig i hennes klädval för mycket, men helt ärligt låter ni mer som henne än som vuxna...

Precis så tänker alla feta som drar på sig tajta cykelbyxor i samma övertygelse. Alla som sett en tjockis i tajta cykelbyxor kan avfärda detta som myt... så att trosor håller in fettet är osant och ett dåligt argument.
  • Anonym (bea)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 09:58:59 följande:

Bli mobbad för vad? Att hon har daller på rumpan, så därför ska hon dölja sin bak tycker du? Jag tycker att du istället borde fundera över vad du kan göra för att hjälpa din dotter att avdramatisera den förändring som kroppen går igenom och allt det för med sig och stärka henne i sig själv så att hon varken mobbar andra tjejer med fett på baken eller blir ledsen om hon får höra kommentarer om det där.

Vanliga trosor håller för övrigt inte varken in fett eller håller det på plats. I så fall får du köpa shapewear till henne men det är verkligen inget jag själv skulle vilja trycka in min tonåriga dotter i.
  • Anonym (vad göra?)
    Michelle 341 skrev 2013-08-27 10:03:21 följande:
    Vakna! Din dotter är inget barn utan en tonåring, hon använder Bh så det säger sig själv att det inte är en 7-åring det rör sig om direkt. Du kontrollerar hennes trosor innan hon går till skolan.. hör du inte själv hur du låter!  Är du fanatisk muslim el frireligös kristen?! Vad är problemet!!!??? Eller det är kanske så att du själv är ful och fet och därför så emot alla snygga sexiga kvinnor i tajta jeans? Du är kanska avundsjuk för att din dotter har former värda att visa upp? Låt henne vara stolt över sin  kropp, låt henne ha tajta jeans om hon nu vill framhäva den, det betyder inte att hon är allmänt sexuellt villebråd, det är attityd och självkänsla som avgör den saken..
    Problemet är det sexualiserade samhället som barn tar intryck av. Sexualiseringen kryper allt längre ner i åldrarna. Jag ser det som mitt ansvar att motverka det.

Stolt över sin kropp? Hon ska inte ens tänka på det sättet, och gör hon det beror det på intryck från det översexualiserade samhället!
    Michelle 341 skrev 2013-08-27 10:07:10 följande:

Precis så tänker alla feta som drar på sig tajta cykelbyxor i samma övertygelse. Alla som sett en tjockis i tajta cykelbyxor kan avfärda detta som myt... så att trosor håller in fettet är osant och ett dåligt argument.
    Min dotter är inte alls fet, inte ens överviktig. Det är bara rumpan som fått lite hull/fett/fläsk. Vanliga trosor håller dallret på plats (när det är så pass lite daller som på min dotter), det gör däremot inte string.

• Michelle 341
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 08:38:49 följande:
    Så varför tycker folk att string är OK för 14-åringar men inte för 7-åringar om det inte sexualiserar?

Jag tror inte folk är emot det av den anledningen att det är sexualiserat men 7-åringar leker, klättrar i träd m.m och behöver därför mjukisbyxor och dessutom har dem inga former så jeans sitter inte tajt på en sjuåring, precis som jeans inte sitter tajt på en man, rumpan är helt enkelt för liten. En 14-åring är och ska vara mer utseendemedveten än en 7-åring, en 14-åring har pojkväner, det har inte en 7-åring på samma sätt. En 14-åring är 1 år ifrån byxmyndig ålder och ska i god hinna hinna utforska sin sexualitet, en 7-åring har många år tillgodo. En 7-åring är ett barn, en 14-åring är en tonåring. En 7-åring är inte medveten om utseende, en 14-åring är det.

Att förbjuder din dótter att använda string gör inte henne minde utseendefixerad, tvärtom. Hon blir vääääldigt medveten om att hon är den enda i skolan som har en stenådldersmorsa som inte låter henne använda string och hon kommer förmdligen sluta som den mest utseendefixerade i hela skolan eftersom du gör det hela till en "grej" och inte som något naturligt och avslappnat.

Tacka dig hade hon kanske gjort om du från grunden fostrat henne till en individ som inte brytt sig utseende eller mode eller om vad andra i skolan klär sig i. Men där har du ju misslyckats så att i efterhand istället införa förbud mot allt som har med utseende att göra är helt fel väg att gå. Hon får väl heller inte sminka sig, ha klackarskor eller gå på disco eller?
  • Tom Araya
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 10:06:57 följande:
    Nej, inte alls.

Skojar du? Du är mycket mer ute och rör på dig, ser, upplever och exponeras för påverkan genom reklam, kändisar i media, vänner och bekanta mm.
    Till skillnad mot ditt barn är det vid shopping samma person som påverkas som håller i plånboken och väljer när du handlar åt dig själv.
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 10:06:57 följande:
    Nej, inte alls. Men som jag redan skrivit tidigare är "att signalera att man vill ha sex" inte alls samma sak som att "sexualisera sig själv".
    Vad är skillnaden och vilket av dem stämmer bäst in på dig själv?

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(