• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Gizzmo73
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:30:09 följande:
    Är det någon här inne som påstått att man inte ska ringa för kramper? Visa mig isåfall är du snäll!

Och jag önskar att jag kunde ta med er alla ut och hospitera så ni får se vad det är vi verkligen kör omkring på i de gula bilarna! 

Nja, man behöver faktiskt inte ringa 112 för feberkramp på småbarn. Utan det är oftast helt ofarligt och går snabbt över (även om man själv anser att de varar i evighet..). Men det visste vi ju inte första gången hon krampade utan då blev det bara panik hemma.

Och om jag tolkat dig rätt i dina tidigare inlägg så skulle ju vi ha fattat att det var ofarligt. Eller tycker du att det hade varit helt ok att vi ringt även andra gången hon krampade trots att vi då visste att det var ofarligt? Det är ju okej att ringa om nån krampar...
    Om inte så har du ju egentligen samma åsikt som oss andra, man ringer 112 när man inte vet om det är farligt eller inte.   Och sen får en kunnig och utbildad personal avgöra vilken hjälp man behöver!
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-26 12:01:47 följande:
    Hmm , men är det inte fråga om en missuppfattning här?
    Man ringer, eller sk alltid ringa larmnummret 112 om man är osäker på vad man ska göra, vilken typ av transport eller hjälp som behövs.
    Sen utifrån våra uppgifter så skickar SOS Alarm ut de resurser som behövs, eller hänvisar till annat än deras egna..

I vart fall så ringer jag 112 av den anledningen, å det har funkat bra varje gång, d.v.s dom har tagit/frågat efter de uppgifter dom har behövt, aldrig har jag behövt beställa nån Polis, ambulans eller brandbil, dom har bara agerat utifrån det dom anser varit det rätta.   

Nope...112 är ingen växel och rådgivning, men är det akut, se nedan, så agerar dom som du beskriver.
    Läs gärna här: http://sosalarm.se/112/Om-112/Att-larma-112/Nar-ska-du-ringa-112/ 

När ska du ringa 112?
    Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödsituationer där det föreligger fara för liv, egendom och miljö. Är det inte en akut fara ska man inte ringa 112.  .

Om du är i en situation som inte behöver akut hjälp kan du ringa något av dess nummer:

112 Nödnummer vid fara för liv, egendom eller miljö 1177 Sjukvårdsrådgivning 114 14 Polisens nummer vid icke akuta händelser 113 13 Informationsnummer vid allvarliga olyckor och kriser Vad är en akut nödsituation?

Med sunt förnuft kan du ofta avgöra om du ska ringa 112 eller inte. Men för att reda ut begreppet akut nödsituation så kännetecknas den av att fara föreligger för liv, egendom eller miljö och där man behöver omedelbar hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.

Här är några exempel på situationer när du ska ringa 112: Du ser bilar krocka. Du ser en båt med människor sjunka. Du ser rök och/eller lågor slå ut genom ett fönster på en byggnad. Du påträffar en medvetslös person. Du ser en bil köra genom ett broräcke och hamna i vattnet. Du ser människor som slåss vilt. Du påträffar en person som blöder kraftigt från huvudet och verkar vara mycket förvirrad.
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 12:20:19 följande:

Ett kraftigt migränanfall med kräkningar, yrsel, ljuskänslighet är ingen onödig transport. För övrigt så utgår du ifrån att alla har koll på sätt att ta sig till sjukhus, vilket inte är fallet. För sjukresa krävs dessutom intyg vilket inte alla vårdinrättningar är så generösa med att skriva, av någon outgrundlig anledning. 

Ringer du så ordnar dom sjukresa åt dig. TILL sjukhuset. Det kan vara en annan sak hem. Men det är ju detsamma om du åker ambulans in!
  • Severus

Man är allt bra pantad om man använder 112 som ett 1177-nummer.....
    De på 1177 kan i sin tur koppla över om de anser det vara riktigt akut.
    112 är ingen vårdupplysning
    Säkert något aparsle som tycker det

• Scrubs81
    Dramaqueen1981 skrev 2013-08-26 12:21:36 följande:
    Det man gör är ju att ringa 112 när en olycka skett. Om man är osäker på vad som hänt eller hur illa det är hjälper 112 till. Men vid stor blödning, chock, medvetslöshet, förgiftning, hjärtstopp ( såklart). Jag tror man vet när det är dags att ringa 112.

Uppenbarligen vet ju inte folk det, varken här i tråden eller IRL!
  • Maggis
    Åsa skrev 2013-08-26 12:23:48 följande:
    Maggis: Migränexemplet tog jag från dig (som exempel på kronisk åkomma som näppeligen är akut om än outhärdlig); givetvis är det annorlunda om det finns extra faktorer inblandade. Men principen i resonemanget  - att akutsjukvården inte är dimensionerad efter ett stort antal ickeakuta åkommor - kvarstår ju, välj valfritt ickeakut exempel. Något som är (för utomstående) uppenbart ickeakut om än påfrestande då. Inte knepigare fall som den bosniska tanten med PTSD, panikångest och bensoabstinens som för sjuttonde gången kommer in med hjärtklappning/magont/andnöd - hon kan ju faktiskt just denna gång ha drabbats av en infarkt så hon är ett sämre exempel. 

Ja, det finns diverse effektivitetsbrister i sjukvården, både sådana sjukvården äger själva och sådana som beror på omvärlden. Jag återkommer dock till svårigheten  och det - för mig - inte helt sjlävklara när sjukvården tvingas ta på sig ickemedicinska problem av typ patientens ekonomi, eller varför inte den av dig nämnda bristen på boende på lämplig nivå för färdigbehandlade. Det är givetvis jättejobbigt för den som inte kan hoppa till bussen och inte har har råd att ta sig in för att få sin stukade fot ilndad och självklart har personen rätt till vård, men är ambulanssjukvården rätt nivå att hantera det?

Saken är ju den att vi hanterar det, på alla tänkbara nivåer. Så varför skulle just ambulansen vara undantagen? Det handlar om luckor i hanterandet men för mig är inte lösningen att dissa patienter pga det. Just i migränfallet så finns det oftast också en komponent av kraftig smärta och annan påverkan (även om den nu inte är livshotande) som bättre tas om hand i en ambulans än en taxi eller, för den delen, personbil. Är det dessutom atypiskt för just den personen så har vi flertalet gånger gått vidare med datortomografi för att utesluta blödning. Så helt ickeakut är det inte.

Säkert är det så att människor körs i ambulans trots att deras tillstånd kanske skulle klara bil eller taxi men jag tog mest mitt exempel för att det är ett tillstånd som kan vara riktigt smärtsamt och ibland gömma andra saker varför man av den orsaken kan tänka sig en ambulanstransport hellre än taxi om man inte har någon som kan köra och inte råd att betala taxi. Som med allt annat finns det gråzoner här också och det verkar lite som att folk inte kan ta till sig att vad som är akut för en person inte är akut för en annan. Det handlar ju om vad man upplevt tidigare; om man känner igen det eller inte och hur dåligt man mår. Personligen så vänder jag mig inte ens i sängen om jag kan låta bli när det sätter igång och att sitta rätt upp och ner i en bil i en halvtimma i det tillståndet är otänkbart. Men det är ju jag. 
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:20:05 följande:

Men folk ringer ju ambulans för att de blivit stuckna av en geting utan att få reaktion mer än lokalt...utan att vara allergiska...

Ja, det kan man ju ifrågasätta, naturligtvis. Min fråga är om man verkligen skickar ambulans på det? För i så fall är det ju knas någonstans.

//Maggis
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 12:23:49 följande:

Skillnaden är väl att sjukresan oftast ska betalas på plats med ambulanskostnaden kommer i efterhand. Jag kan ha fel där men jag tror det är så. Personligen så har jag träffat människor som inte haft en spänn att ta sig någonstans för innan deras (oftast sjukpenning eller liknande kommer) och då är allt för dyrt just då. Svårt att tro men så är det.

Har du skickat migränfall i helikopter? Ujuj... 

Jupps, sövd blev patienten också....innan vi visste det var migrän, för det visste inte pat själv

Sjukresan får du också på faktura, där jag jobbar. 
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-26 12:39:17 följande:

Så länge det inte är 100% tycker jag inte det gör nåt..
    Mer intressant är hur många som skulle ha varit hjälpta av ambulanstransport, men inte fick det.., allt över 1 person är för mycket.. 

Vad jag förvånas över är att folk ens kommer på tanken att ifrågasätta andras beslut om tillkallande av akut hjälp, ja jag begriper åxå att det finns ett missbruk, precis som med allt annat, men det får vi leva med.

Värre är att vi i Sverige är så otroligt dåligt utrustade med helikopter-ambulanser, å det i ett land som till största delen är oframkomligt för annat än terängåendefordon å helikopter.., det är inget annat än en vårdskandal.. 

Fast ni har förstås inte upplevt känsla av att vara maktlös vid en olycksplats, å kan antagligen inte förstå..       

Jag har vårdat patienter i ett par timmar och kännt mig i det närmaste maktlös, då helikoptern inte kunnat lyfta pga sk dåligt väder....

Men du kanske var tvungen att vara maktlös för just då nyttjades samtliga ambulanser av personer utan vårdbehov.....så jag tror du ska tänka till om närmare 100% där...tänk om, tänk rätt. Den bästa ambulansen är i beredskap i garaget, inte upptagen på vägen. Och expressens artiklar ska man ta med en nypa salt och läsa ur olika synvinklar de allra flesta gånger. Tyvärr leder de bara till mer oro i lägren, folk ringer mer och hotar dessutom, SOS vågar inte ta beslut de eg vet de borde utan larmar ut, för vem vill lixom hamna på expressens förstasida för att skoskavet inte fick ambulans....
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 12:46:25 följande:

Saken är ju den att vi hanterar det, på alla tänkbara nivåer. Så varför skulle just ambulansen vara undantagen? Det handlar om luckor i hanterandet men för mig är inte lösningen att dissa patienter pga det. Just i migränfallet så finns det oftast också en komponent av kraftig smärta och annan påverkan (även om den nu inte är livshotande) som bättre tas om hand i en ambulans än en taxi eller, för den delen, personbil. Är det dessutom atypiskt för just den personen så har vi flertalet gånger gått vidare med datortomografi för att utesluta blödning. Så helt ickeakut är det inte.

Säkert är det så att människor körs i ambulans trots att deras tillstånd kanske skulle klara bil eller taxi men jag tog mest mitt exempel för att det är ett tillstånd som kan vara riktigt smärtsamt och ibland gömma andra saker varför man av den orsaken kan tänka sig en ambulanstransport hellre än taxi om man inte har någon som kan köra och inte råd att betala taxi. Som med allt annat finns det gråzoner här också och det verkar lite som att folk inte kan ta till sig att vad som är akut för en person inte är akut för en annan. Det handlar ju om vad man upplevt tidigare; om man känner igen det eller inte och hur dåligt man mår. Personligen så vänder jag mig inte ens i sängen om jag kan låta bli när det sätter igång och att sitta rätt upp och ner i en bil i en halvtimma i det tillståndet är otänkbart. Men det är ju jag. 

Ja, det kan man ju ifrågasätta, naturligtvis. Min fråga är om man verkligen skickar ambulans på det? För i så fall är det ju knas någonstans.

Klart dom får ambulans för det, dom är ju röda i ansiktet och har hjärtklappning (för att säkert 10 pers på badstranden hetsar upp situationen) och får dom frågan om det är svårt och andas, ja då är det ju det också....fast det inte är så egentligen...men folk är så jäkla oroliga och rädda för allt!
  • Moulin Rouge

Jag är fullt införstådd med att det finns människor som faktiskt ringer ambulans i "onödan". Det jag hänvisade till var de exempel som togs upp i TS, och alla dom tre exemplen kan faktiskt visst indikera på behov av en ambulans.

Men mycket av det som diskuteras här som "onödiga" fall vet man ju som pat inte om. Ambulanspersonalen och annan sjukvårdspersonal kanske tycker det, men hur vet Svensson hemma i soffan att hans gastritanfall inte är en hjärtinfarkt?

Hur vet vanliga Svensson vad som är akut och vad som kan vänta till VC öppnar, och by all means - vad som anbelangar en ambulanstransport? Många vet säkert, men långt ifrån alla. Det som är självklart för en sjukvårdsutbildad är inte lika självklart för en okunnig. Det tycker jag man kan vara lite ödmjuk inför.

Jag tycker att man lägger alldeles för stort ansvar på den egna individen när man tycker att Svensson ska sitta hemma i stugorna och ställa sina egna diagnoser och själva räkna ut huruvida man är i behov av en ambulans eller inte.
    Som sjukvårdspersonal tycker jag att det är en viktig del av ens yrkesroll att vara empatisk gentemot det faktum att är man sjuk, mår dåligt, råkat ut för en olycka eller har väldigt, väldigt ont så är man förmodligen kanske rädd också, och tänker kanske inte helt rationellt.

Lägg då hellre det ansvaret på larmoperatörerna om ni tycker att ni blir utbeordrade på "taxi-körningar".

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans