Moulin Rouge skrev 2013-08-26 08:56:57 följande:
Alltså en fraktur i ett ben eller en arm som är så uppenbar att även vanliga Svensson ser att ngt är brutet är inget man ska ge sig på att flytta själv. Det kan åsamka stor skada på intilliggande organ och vävnader. Har ingenting att göra med hur ont man har. Är det däremot så diffust att det skulle kunna vara en kraftig stukning t ex så är det ju bra om man kan ta sig till akuten på egen hand.
Likaså i exemplet om astmaanfall. Får man inte luft så dör man. Klarar man inte av att häva anfallet med sina mediciner så ringer man ambulans. Punkt. Det kan gå mkt snabbt när det gäller astma, och man måste ha medicin - snabbt.
Getingstick är vid överkänslighet direkt livshotande.
I övrigt tycker jag det är direkt oproffsigt om man jobbar inom ambulanssjukvården att sitta här och mer eller mindre håna folk som man tycker ringer i tid och otid. Att sitta och raljera om att man tar för lite ansvar för sitt eget liv. Beklämmande faktiskt. Håller med en föregående "talare" att det kan få ödesdigra konsekvenser och få någon att avstå från att ringa SOS för att man är rädd för att ringa i onödan.
En icke medicinskt kunnig varken kan eller ska ta sådana beslut själva.
Och man behöver inte gå till sådana ytterligheter som att gång efter gång tjata om skoskav och magont i fem dagar, för helt seriöst - ringer folk ambulans för att man har skoskav? Knappast va...
Du kanske ska sluta påstå att jag raljerar, det gör man om man driver med saker man inte har så mkt kunskap om. Jag HAR fått åka ut till folk med skoskav, JA! Det är inte alls vanligt (tur) men det har hänt. Och har jag fått göra det, har troligen fler också gjort det. Och herregud, magont i fem dagar är en mkt vanlig orsak till ambulans, (eller tre dagar, eller sju, välj själv...).
Det handlar om att få folk att FATTA vilken väg vi vandrar. Om utvecklingen ska fortsätta, att antalet transporter bara ökar och ökar, vart hamnar vi om fem år om folk inte sansar sig och förstår vad det innebär att inte ens försöka ta sig till doktorn på egen hand, utan bara vill ha det serverat? Man tar ALLTID beslut om sin egen kropp själv! ALLTID!!!! Annars får man ett vårdintyg på sig.
Och skilj också på...det här handlar om HUR man tar sig TILL doktorn, inte om man ska dit öht! Börjar man åka själv och tillståndet förändras, ja då ringer man ambulans. Och har på så vis även sparat tid, för man är närmare sjukhuset! Men när folk som har behov av att komma till doktorn ska åka ambulans, trots att de inte har behov av den prehospitala vården får vi på sikt bar mer och mer ödestigra konsekvenser av att folk DÖR för att ambulansen inte hinner fram i tid.