• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 14:39:20 följande:

Att skälla ut nån är inte att anmäla! En anmälan måste vara skriftlig för att den ska ta rätt väg genom systemet. Så att fler systemfel undviks! Så med det du berättar är jag helt enkelt säker på att där och då, när du ringde fanns ingen ambulans att skicka, för dom hade patienter i bilen.

När ambulanser står på akuten har dom lämnat av patienter, det kan ta tid, ibland får man dessutom ny körning för att man ska köra en pat från akuten och vidare. Då står ambulansen där ett tag. Sen har vi ju rätt att äta och kissa vi med, och är man skittrött, ja då tar man chansen att vila lite innan nästa larm! Men som sagt, det gör man helst på stationen, därför har man jobb när man står på akuten!  
    riiiight.
    vi säger så du! min bror är läkare och jobbar OFTA på akuten och gjorde det även under sin AT han är av en helt annan åsikt än den du ger.
  • Åsa
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:24:39 följande:
    Nej, fattiga personer som åker i ondödan är inte överrepresenterade. Snarare tvärtom...det kan stå många fina bilar på gårdsplanen när man kommer...här kostar ambulans lika mkt som sjukresa.

Vill man ha råd om något är farligt eller inte så ringer man 1177, inte 112. Dom ska inte agera växeltelefonister utan lägga sin tid på att verkligen kunna hinna svara snabbt när det verkligen är brådis!  

Här kostar ambulans 150 spänn. Som skickas på faktura i efterhand. Som ofta inte betalas.

I den bästa av världar ringer personen 1177, i verkligheten inte alltid.
  • emelielj

Jag har ringt ambulans en gång i mitt liv och det var när jag hittade en livlös man som låg på gatan.
    Jag åkte till akuten med min son när han hade 40,3 i feber och inte orkade prata, sitta eller titta.

• Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 14:43:08 följande:

Oj då, har du en bror också
    ? ja vi är 5 syskon så jag har 3 bröder.

• Scrubs81
    Åsa skrev 2013-08-26 14:41:17 följande:

Här kostar ambulans 150 spänn. Som skickas på faktura i efterhand. Som ofta inte betalas.

I den bästa av världar ringer personen 1177, i verkligheten inte alltid.

Så kanske några fler faktiskt tänker till och ringer 1177 efter att ha läst här (sen kan man diskutera 1177 men det är en annan tråd *pust*)

Kostar också 150 kr där jag jobbar. Ingen aning om folk betalar! 
  • Maggis
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:50:24 följande:

Man undrar ju när man läser på FL! 112 är rådgivning tex. Och så lägger man till det man möter ute! Och det ens kollegor möter ute! Och får en ganska bra samlad bild!
    Jag har medvetet valt min roll här på FL och jag har ganska kul under tiden Det är ett nöje för mig och något jag både tar skitseriöst men ändå inte! Ingen känner mig IRL och vet hur jag eg är. Men jag lovar, jag lägger ner tid och kraft och engagemang där med! Men här får jag verkligen utlopp för att ta det en nivå högre! Om jag sen inte blir omtyckt, det är lixom inte så viktigt. Men för var och en som faktiskt läser det jag skriver och sakta men säkert börjar förstå och tänka om, det gör mig glad, på riktigt!
    Det hoppas jag.
    Men jag föredrar ändå att ta en diskussion med någon som fixar att diskutera trevligt, det handlar inte om att vilja vara omtyckt. Någonstans så känns det ändå som att det är lite Flashback att sitta på nätet och vara otrevlig men det är väl bra då att du har kul och att det fyller en funktion för dig även om jag inte fattar varför man har ett sådant behov. 
    Personligen så sållar jag direkt bort den typen av inlägg; det ger mig inget att läsa saker framförda i besserwissersvenska. Tyvärr.
    //Maggis
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 15:06:44 följande:
    Det hoppas jag.
    Men jag föredrar ändå att ta en diskussion med någon som fixar att diskutera trevligt, det handlar inte om att vilja vara omtyckt. Någonstans så känns det ändå som att det är lite Flashback att sitta på nätet och vara otrevlig men det är väl bra då att du har kul och att det fyller en funktion för dig även om jag inte fattar varför man har ett sådant behov. 
    Personligen så sållar jag direkt bort den typen av inlägg; det ger mig inget att läsa saker framförda i besserwissersvenska. Tyvärr.
    Sen tror jag du och jag har en ganska så normal diskussion. Men noterar du hur jag blir bemött redan från början så läggs ju ribban också på den nivån! Eller hur? Visst jag bidrar till viss del själv, men inte så till den milda grad som en del vill påskinna. Då lägger man in mer värderingar än man måste. Personligen anser jag mig inte otrevlig mot folk som har en normal ton tillbaka, men jag är inte heller gulligull som man tydligen måste vara för att gå hem hos vissa. Nu är många inlägg rensade här idag, just för att jag inte accepterar att vissas attityd sjunker nedanför fotknölarna. Du vet att jag jobba på ambulansen (ja vi har pratat mkt tidigare då jag haft andra nick, men jag har fått byta då folk avslöjat min identitet här på FL och då har vi varit mkt överens). Jag har väl utvecklat mig efter hur andra bemöter mig kanske Men rak och ärlig och det accepteras inte alltid! Så är det och jag tar det!
  • Maggis
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 15:14:22 följande:
    Sen tror jag du och jag har en ganska så normal diskussion. Men noterar du hur jag blir bemött redan från början så läggs ju ribban också på den nivån! Eller hur? Visst jag bidrar till viss del själv, men inte så till den milda grad som en del vill påskinna. Då lägger man in mer värderingar än man måste. Personligen anser jag mig inte otrevlig mot folk som har en normal ton tillbaka, men jag är inte heller gulligull som man tydligen måste vara för att gå hem hos vissa. Nu är många inlägg rensade här idag, just för att jag inte accepterar att vissas attityd sjunker nedanför fotknölarna. Du vet att jag jobba på ambulansen (ja vi har pratat mkt tidigare då jag haft andra nick, men jag har fått byta då folk avslöjat min identitet här på FL och då har vi varit mkt överens). Jag har väl utvecklat mig efter hur andra bemöter mig kanske Men rak och ärlig och det accepteras inte alltid! Så är det och jag tar det!

Vet du; jag fixar rak och ärlig. Jag vill inte ha gulligull. Och jag läste en del inlägg som inte var så trevliga tidigare av andra så jag förstår att du svarar upp. Men något i din ton reagerar jag på och jag brukar inte vara överkänslig.
    //Maggis
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 15:21:51 följande:

Vet du; jag fixar rak och ärlig. Jag vill inte ha gulligull. Och jag läste en del inlägg som inte var så trevliga tidigare av andra så jag förstår att du svarar upp. Men något i din ton reagerar jag på och jag brukar inte vara överkänslig.

Ok! Ja sån är jag, och det ligger väl säkert en hel del äkta frustration bakom! Du vet, när man är högutbildad för att rädda livet på folk i urakuta situationer, och när de väl inträffar, då kör man taxikörningar och folk både dör och lider i onödan!
  • troddeduja

När jag hade ett kraftigt njurstensanfall en gång tog jag bilen in till akuten själv. Inte att rekommendera!
    Jag stannade bilen utanför akutmottagningens dörr och bokstavligen ramlade ur bilen och kräktes samtidigt.
    Jag fick lite skäll av vårdpersonalen för att jag inte ringt efter ambulans :-/

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans