Moulin Rouge skrev 2013-08-26 12:55:07 följande:
Jag är fullt införstådd med att det finns människor som faktiskt ringer ambulans i "onödan". Det jag hänvisade till var de exempel som togs upp i TS, och alla dom tre exemplen kan faktiskt visst indikera på behov av en ambulans.
Men mycket av det som diskuteras här som "onödiga" fall vet man ju som pat inte om. Ambulanspersonalen och annan sjukvårdspersonal kanske tycker det, men hur vet Svensson hemma i soffan att hans gastritanfall inte är en hjärtinfarkt?
Hur vet vanliga Svensson vad som är akut och vad som kan vänta till VC öppnar, och by all means - vad som anbelangar en ambulanstransport? Många vet säkert, men långt ifrån alla. Det som är självklart för en sjukvårdsutbildad är inte lika självklart för en okunnig. Det tycker jag man kan vara lite ödmjuk inför.
Jag tycker att man lägger alldeles för stort ansvar på den egna individen när man tycker att Svensson ska sitta hemma i stugorna och ställa sina egna diagnoser och själva räkna ut huruvida man är i behov av en ambulans eller inte.
Som sjukvårdspersonal tycker jag att det är en viktig del av ens yrkesroll att vara empatisk gentemot det faktum att är man sjuk, mår dåligt, råkat ut för en olycka eller har väldigt, väldigt ont så är man förmodligen kanske rädd också, och tänker kanske inte helt rationellt.
Lägg då hellre det ansvaret på larmoperatörerna om ni tycker att ni blir utbeordrade på "taxi-körningar".
Bröstsmärtor är en indikator på att man ska ringa ambulans. Men har man haft dom i tre dagar, kanske man själv kan köra till VC eller jour eller akuten? Iom att de inte blivit sämre på nåt vis....
Jag kan vara ödmjuk inför en del fall, absolut! Men har ingen lust att vara ödmjuk på FL, där är det all in som gäller för att reta upp lite och för att få folk att till slut fatta vad det eg handlar om, att du den dag det verkligen är urakut ska få en ambulans SNABBT!!!! Ok? Om männsikor inte bara sket i det när man är frisk utan försökte sig på att gå en kurs i första hjälpen (så man vet vad man ska göra när man ska vänta i 30 min när det är urakut dessutom) så får man lite mer trygghet och förståelse för vad som är akut eller inte.
Nu låter det ju som att hela saken handlar om att har man inte behov av ambulans, har man inte heller behov av doktor, och så är det ju inte. Sitter man och funderar på om man har behov av ambulans, när man väl bestämt att man behöver till doktorn, då har man troligen inget större behov! Faktiskt!
Jag lägger inte hela ansvaret på SOS, det gör jag inte. För deras jobb är att sålla bland ALLA som ringer, den stora massan som ringer för precis allt, iom att många dessutom anser att det ska vara rådgivning! Då är det inte lätt för dom att göra rätt bedömningar alla gånger. För ofta, spec här på FL finns det massa exempel på att man ska ÖVERDRIVA så man får hjälp...ja jag säger då det...överdriv hos doktorn, men gör det inte för att få ambulans, då är det falsklarm och det kan man få böter för!