• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:54:44 följande:

Och under de minuter det tog att köra in så hade samtliga fyra ambulanser landat på akuten och höll på att rapportera över patienter eller komplettera ambulansen...eller vill du att de ska komma utan Adrenalin?

nejdu de satt och drack kaffe och snackade med syrrorna.
  • Scrubs81
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 13:55:54 följande:
    nejdu de satt och drack kaffe och snackade med syrrorna.

Ok, och det såg du? Högst troligt var de inte lediga när du ringde, sen hann de bli lediga men då satt du redan i en taxi på väg och med så kort väg till sjukhus hade det bara fördröjt tiden tills du fick medicin om ambulans skulle ha larmats ut.
  • Moulin Rouge

Haha, alltså debatten tar sig rätt roliga vändningar emellanåt...

(...satt och drack kaffe... )

• Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:57:17 följande:

Ok, och det såg du? Högst troligt var de inte lediga när du ringde, sen hann de bli lediga men då satt du redan i en taxi på väg och med så kort väg till sjukhus hade det bara fördröjt tiden tills du fick medicin om ambulans skulle ha larmats ut.
    men du om t o m en läkare på akuten sätter sig och ringer och skäller ut sos alarm...då är det ganska så allvarligt. och när jag låg på övervak så hörde jag dem småprata och då sa ambulanskillarna att det var helt sjukt att de inte hade blivit utlarmade. de var helt paffa och stumma nästan, för de hade varit lediga i flera timmar. så nej det var sos operatören som inte tog detta på allvar.
  • Scrubs81
    Moulin Rouge skrev 2013-08-26 13:57:51 följande:
    Haha, alltså debatten tar sig rätt roliga vändningar emellanåt...

(...satt och drack kaffe... )

Trots allt har vi också rätt att få dricka kaffe på arbestid Men till skillnad mot många andra yrken blir det ofta kallt, eller får lämna koppen efter två klunkar! SOS drar oss ju så fort vi är lediga och inte har patient i bilen!
  • Moulin Rouge

Men det är väl så att det händer ibland att ambulanserna blir utlarmade på småpotatis och ibland får pat ödesdigra konsekvenser för att dom prioriterat fel på andra hållet. Tråkigt OCH allvarligt. Men det finns ju folk som är mer eller mindre duktiga på sitt jobb, så även på SOS Alarm. Kan heller inte vara helt lätt att sitta i en telefon och försöka avgöra hur pass allvarligt ett tillstånd är.

Tråkigt när debatten blir ett "vi och dom"...

• Scrubs81
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 14:00:06 följande:
    men du om t o m en läkare på akuten sätter sig och ringer och skäller ut sos alarm...då är det ganska så allvarligt. och när jag låg på övervak så hörde jag dem småprata och då sa ambulanskillarna att det var helt sjukt att de inte hade blivit utlarmade. de var helt paffa och stumma nästan, för de hade varit lediga i flera timmar. så nej det var sos operatören som inte tog detta på allvar.

Men SOS sa ju att det inte fanns några ambulanser

Nä du, det låter som din historia påverkas lite, faktiskt. Men jag antar att det finns en anmälan upprättad iom att du vet att det var så illa. (bara det att du säger att fyra ambulanser varit lediga i flera timmar i Stockholms innerstad, det räcker med en, gör ju att din historia haltar mycket
  • Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 14:32:45 följande:

Men SOS sa ju att det inte fanns några ambulanser

Nä du, det låter som din historia påverkas lite, faktiskt. Men jag antar att det finns en anmälan upprättad iom att du vet att det var så illa. (bara det att du säger att fyra ambulanser varit lediga i flera timmar i Stockholms innerstad, det räcker med en, gör ju att din historia haltar mycket
    jag har inte gjort någon anmälan om det är vad du frågar? för att jag ansåg att läkaren gjorde det i mitt ställe när han skällde ut dem.

öh jag har ofta sätt flertalet ambulanser lediga när jag behövt uppsöka akuten, 4 st är inte ovanligt att jag har sett.
  • Scrubs81
    Moulin Rouge skrev 2013-08-26 14:06:43 följande:
    Men det är väl så att det händer ibland att ambulanserna blir utlarmade på småpotatis och ibland får pat ödesdigra konsekvenser för att dom prioriterat fel på andra hållet. Tråkigt OCH allvarligt. Men det finns ju folk som är mer eller mindre duktiga på sitt jobb, så även på SOS Alarm. Kan heller inte vara helt lätt att sitta i en telefon och försöka avgöra hur pass allvarligt ett tillstånd är.

Tråkigt när debatten blir ett "vi och dom"...

SOS operatörer har ett skitsvårt jobb. Självklart. Och viss överprioritering måste förekomma. Men grundproblemet är att många ens ringer 112 utan att riktigt analysera sin situation och vad de själva faktiskt kan göra! Förstår du hur jag tänker? Det gör ju inte SOS jobb lättare, eller hur?
    Som vårdpersonal möter man alla typer av människor och man vet att folk ljuger för en, och man vet att folk överdriver och man vet att folk underdriver. Det tar tid att lära sig vem som är vem och hur man ska bemöta dom. Jag ser dom IRL, det gör inte SOS. Typiska ex är ju våra sk stammisar. Ringer dom 112 och hamnar på vanliga centralen, ja då får dom ingen ambulans, ringer dom 112 och hamnar nån annanstans pga hög belastning så får vi köra prio 1...hur blir det så?
    Men iom att jag pratar med dessa operatörer ganska så ofta, så får jag också en ganska ok inblick i vad folk verkligen ringer om! Mkt är faktiskt "om utifall kanske" nåt kommer att hända eller utveckla sig. För säkerhets skull helt enkelt. Jag kan köpa för säkerhets skull i vissa situationer när man bor långt bort från sjukhus, men inte när man bor i storstan!   
  • Scrubs81
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 14:34:55 följande:
    jag har inte gjort någon anmälan om det är vad du frågar? för att jag ansåg att läkaren gjorde det i mitt ställe när han skällde ut dem.

öh jag har ofta sätt flertalet ambulanser lediga när jag behövt uppsöka akuten, 4 st är inte ovanligt att jag har sett.

Att skälla ut nån är inte att anmäla! En anmälan måste vara skriftlig för att den ska ta rätt väg genom systemet. Så att fler systemfel undviks! Så med det du berättar är jag helt enkelt säker på att där och då, när du ringde fanns ingen ambulans att skicka, för dom hade patienter i bilen.

När ambulanser står på akuten har dom lämnat av patienter, det kan ta tid, ibland får man dessutom ny körning för att man ska köra en pat från akuten och vidare. Då står ambulansen där ett tag. Sen har vi ju rätt att äta och kissa vi med, och är man skittrött, ja då tar man chansen att vila lite innan nästa larm! Men som sagt, det gör man helst på stationen, därför har man jobb när man står på akuten!  
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans