• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Scrubs81
    Moulin Rouge skrev 2013-08-26 13:21:19 följande:
    Om lillan sätter nåt i halsen och inte får luft så ser jag gärna att ambulansen är där på fem röda. Likaså vill jag ju heller inte att någon sitter fastklämd i en krockad bil och förblöder för att ambulansen är ute på ett skoskav.
    Men en ambulans som är ute och behandlar ett skoskav är fortfarande larmoperatörens ansvar och inte uppringarens.
    (Såvida den som ringt inte uppgett ngn annan allvarligare åkomma som senare vid ankomst visar sig vara just ett skoskav. Men det är en helt annan diskussion anser jag, när man helt enkelt ringer och hittar på för att få ambulans.)

Och det ena behöver inte utesluta det andra. Samtidigt som jag skulle vilja att det alltid fanns en ambulans på plats direkt när det väl behövs, så kan jag ändå förstå att alla "vanliga" människor har inte alltid förmågan att själva bedöma huruvida en åkomma kräver ambulanstransport eller inte. Det är upp till SOS Alarm att göra den bedömningen.

Ta magont sen fem dagar då istället, så låter det bättre i allas öron (tydligen, även om jag kan likställa behoven av ambulans för dessa två åkommor).
    Anser du det rimligt att ens behöva ringa 112 för magont sen fem dagar? Spec fredag kl 18.10...

Som jag rabblat många gånger nu! Om du inte fixar det själv på nåt vis, ring 112. Men SNÄLLA försök först ivarjefall när det gäller icke akut påkommna buksmärtor där det inte krävs smärtlindring, misstanke om armbrott, diffusa buk/bröstsmärtor sen flera dagar osv osv osv. Händer nåt där och då och situationen innehåller en människa som har svåra smärtor, som blöder hejdlöst, som är rejält blek och kladdig, som är blå om läpparna, alt andas på ett onormalt vis, RING! Men inte för att rådfråga utan för att ni behöver en ambulans. Är ni osäkra och har tid att vara osäker, ring 1177 eller påbörja resan! Det spar ni tid på    
  • Scrubs81
    Severus skrev 2013-08-26 13:25:15 följande:
    Min man fick förresten köra en bårtransport till akuten. Mannen påstod att han inte kunde gå. De möttes upp av en sköterska som frågade VAD som gjorde ont. Mannen tjöt efter en säng att rullas in på. Sen sa han "hemorrojder"...
    Sköterskan "då kan du gå!!"
    Och det fick han göra.

Ung 75% av patienterna går ut till ambulansen utan problem
  • MrsPenn
    Severus skrev 2013-08-26 13:25:15 följande:
    Min man fick förresten köra en bårtransport till akuten. Mannen påstod att han inte kunde gå. De möttes upp av en sköterska som frågade VAD som gjorde ont. Mannen tjöt efter en säng att rullas in på. Sen sa han "hemorrojder"...
    Sköterskan "då kan du gå!!"
    Och det fick han göra.
    Men han kunde ju inte gå?
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:22:21 följande:

Du har alltså ingen taxi på 10 mils avstånd där du jobbar?
    Hur ska jag ta mig in i en taxi medan jag ligger på marken med en arm bruten?
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:34:45 följande:
    Hur ska jag ta mig in i en taxi medan jag ligger på marken med en arm bruten?

Jag antar att dina ben och rygg inte är brutna, och inte den andra armen heller....
  • Moulin Rouge

Scrubs81:

Jag förstår faktiskt vad du menar och jag håller med dig att det är ett problem. Jag inser att det måste vara oerhört frustrerande att sitta med både kunskapen, möjligheten och medlen att verkligen kunna rädda liv, och så behöva kuska runt på pat med förstoppning och nageltrång (för att använda ytterligheter).
    Men det jag reagerar mot är att i din värld är det solklart vad som kräver ambulans och inte, men du verkar inte riktigt ha förmågan att inse att det inte är lika kristallklart för vanliga dödliga. Mannen med bröstsmärtor i tre dagar har kanske slagit undan tanken på infarkt ett antal ggr. Han tänker kanske "det går över. Jag väntar och ser." Men det går inte över. Eller så vägrar han inse att det kan vara en hjärtinfarkt, vägrar söka vård och på tredje dagen är frun utom sig av oro och bestämmer sig för att ringa 112 mot mannens vilja. Det finns x antal scenario till varför ambulans tillkallas efter tre dagar med bröstsmärtor och jag tycker att man kan vara lite mer empatisk mot pat. och inse att dom inte har blicken alltid för vad som är akut och inte.

• Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:34:12 följande:
    Men han kunde ju inte gå?

Du anar inte hur många patienter som säger saker. Dom behöver bara push framåt, så klarar dom en hel massa saker som dom inte trodde
  • guinevere

Jag har ringt 112 när det inte var akut på det sättet. Då fanns dock inte ännu något samlat 1177-nr och jag var nyinflyttad i staden. Ringde för att en gammal dement dam ramlade omkull på gatan och klagade över ryggsmärtor. Problemet var ju dock att hon var uppenbart dement och jag inte visste var hon hörde hemma. Jag var dock helt ärlig i mitt samtal med SOS så det blev ju inget högprioriterat. Hann sedan komma personal från damens boende som visade sig ligga några gator bort och de blev skitsura på mig. steri Men jag visste ju inte att det låg ett boende där!

Men 1177 kan vara lite uppstressande också. När min dotter var sjuk frågade dem om jag bedömde att det behövdes en ambulans och en del av mig kände en viss hysteri bara av frågan! (svarade dock nej vilket var rätt beslut)

Talking bad about you wouldn't make sense 'cause you're way up under my rank
  • Mineralvatten
    Jaja88 skrev 2013-08-26 10:42:41 följande:
    Jag vaknade en natt och hade svårt att andas och ont i bröstet. Ringde 1177 och det blev värre så jag slängde telefonen till sambon men då hade 1177 redan tillkallat ambulans!
    Det tog 45 minuter innan ambulansen kom, och de är anmälda för det. Jag var dessutom gravid och där och då trodde jag att jag skulle dö :/

Jag ringde 1177 en till gång när sambon inte kunde lyfta armarna eller ställa sig upp, hon tillkallade ambulans även då!

Men jag har inte ringt själv utan frågat först. Skulle inte ringa efter ambulans i onödan!
    varför har du anmält den för att de tog 45 min att komma??? det finns inte ambulanser i överflöd och de kanske var ute på en olycka eller liknande. den första ambulansen som kommer till en olycka agerar ju dessutom sambandscentral och kör alltså inte in folk till sjukhus.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans