• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Jesper f

Mig ska du nog inte fråga, den gången jag åkte ambulans fick jag UTSKÄLLNING av ambulanspersonalen att jag inte hade ringt långt innan på dom, när jag försökte förklara att jag verkligen inte ringer på ambulans om nöden så inte absolut kräver.

• cosinus

Har ringt ambulans 2 ggr p g a falsk krupp hos sonen.

Det var efter det att läkarna på akuten spänt ögonen i oss och sagt åt oss att ge f-n i att köra själv med ett så dåligt barn.

Fick förklara för 112 första gången att det var på läkarorder vi ringde och då kom det en ambulans. Andra gången var sonen i samma rum så de hörde hans kämpande för luft i bakgrunden så då behövde vi inte argumentera och de kom med blåljus. Det kändes dock lite onödigt men det kunde ju inte jag veta att de skulle dra den på den prio-nivån.

För uppenbara benbrott som ser ut att ligga fel skulle jag ringa ambulans, likaså om någon behöver smärtlindring för att ö h t kunna flyttas.

• Asdfjk

I nödfall, absolut inte när det bara är en bruten arm eller dylikt. 

Jag har ringt ambulans en gång, det var när min vän hade ramlat av cykeln och slagit huvudet i trottoaren. Hon var medvetslös, visade sig att hon hade spräckt skallbenet. Hon låg i koma ca en vecka och var kvar på sjukhuset ytterligare några veckor efter att hon hade vaknat. Så ja, som sagt, endast när det är riktiga nödfall. 

• tindralva

Jag skulle absolut ringa ambulans om något av barnen bröt benet. Borde ju vara bättre att folk med utbildning flyttar barnet så det inte gör mer ont än nödvändigt och så måste väl benet vara still vid ett benbrott?

Jag har aldrig ringt ambulans men för drygt 4 år sedan blev ena dottern så dålig att jag hade gjort det om jag varit ensam vuxen hemma. Nu har jag en väldigt lugn man som kunde köra (10 min bilfärd) till akuten medan jag satt bredvid dottern i baksätet och hjälpte henne vid kramperna. Det var inte livshotande men det visste vi inte då utan drygt ett dygn senare. 

Jag vet inte, ska man ringa taxi istället om man inte klarar att köra av olika anledningar? Tänkte om man själv gjort sig illa så man inte kan köra? Finns säkert de som ringer "utan anledning" men man kanske inte alltid vet det? Man är chockad och stressad och tänker 112 det första man gör.

• MrsPenn
    cosinus skrev 2013-08-26 22:00:35 följande:
    Har ringt ambulans 2 ggr p g a falsk krupp hos sonen.

Det var efter det att läkarna på akuten spänt ögonen i oss och sagt åt oss att ge f-n i att köra själv med ett så dåligt barn.

Fick förklara för 112 första gången att det var på läkarorder vi ringde och då kom det en ambulans. Andra gången var sonen i samma rum så de hörde hans kämpande för luft i bakgrunden så då behövde vi inte argumentera och de kom med blåljus. Det kändes dock lite onödigt men det kunde ju inte jag veta att de skulle dra den på den prio-nivån.

För uppenbara benbrott som ser ut att ligga fel skulle jag ringa ambulans, likaså om någon behöver smärtlindring för att ö h t kunna flyttas.
    självklart! bra!
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • modsey

visst kan man åka ambulans för benbrott!
    Det är inte helt ovanligt att ambulans sjuksköterskorna behöver ge morfin för att förflytta personen som skadat sig och det är inget en privatperson eller sjukresa kan göra.
    Finns ett vårdbehov helt enkelt som ambulansen kan uppfylla så är det berättigat till ambulans.

• Sarilariz

Är svårt att avgöra ibland.

Har ringt ambulans tre gånger, eller inte jag men närstående till mig och jag som åkt den. En gång vid kraftiga smärtor i buken när jag var gravid, visade sig vara en ofarlig cysta som spruckit, men jag blev grå började kräkas och skrika så min man blev rätt förståeligt rädd. En gång vid en allergisk reaktion på läkemedel och det kändes som om luftvägarna svullnade. En gång vid en överdos och blev okontaktbar.

Min son föll på huvudet en gång i våras, han sprang och snubblande och for med huvudet rakt ner i en tröskel och svimmade av en sekund. Där hade jag ringt ambulansen direkt om jag inte visste att det skulle gå snabbare för mig personligen att köra honom in själv vilket jag gjorde. Det var tack och lov ingen fara.

Men, jag ringer om jag tror att det finns risk för dödsfall eller varaktiga skador. Vid kraftiga slag i huvudet, eller inre smärtor, om personen förlorar medvetandet etc. Sår, brutna ben m.m. behöver inte ambulans enligt mig. Men förstår att man kan bli rädd och ringa 112, men det viktiga är att man då så noga man kan berätar vad som hänt, hur personen mår, så får en mer kvalificerad person göra bedömningen. 

• Sarilariz
    Sarilariz skrev 2013-08-26 23:48:42 följande:
    Är svårt att avgöra ibland.

Har ringt ambulans tre gånger, eller inte jag men närstående till mig och jag som åkt den. En gång vid kraftiga smärtor i buken när jag var gravid, visade sig vara en ofarlig cysta som spruckit, men jag blev grå började kräkas och skrika så min man blev rätt förståeligt rädd. En gång vid en allergisk reaktion på läkemedel och det kändes som om luftvägarna svullnade. En gång vid en överdos och blev okontaktbar.

Min son föll på huvudet en gång i våras, han sprang och snubblande och for med huvudet rakt ner i en tröskel och svimmade av en sekund. Där hade jag ringt ambulansen direkt om jag inte visste att det skulle gå snabbare för mig personligen att köra honom in själv vilket jag gjorde. Det var tack och lov ingen fara.

Men, jag ringer om jag tror att det finns risk för dödsfall eller varaktiga skador. Vid kraftiga slag i huvudet, eller inre smärtor, om personen förlorar medvetandet etc. Sår, brutna ben m.m. behöver inte ambulans enligt mig. Men förstår att man kan bli rädd och ringa 112, men det viktiga är att man då så noga man kan berätar vad som hänt, hur personen mår, så får en mer kvalificerad person göra bedömningen. 
    Skall väl nämna att det beror på de brutna benen. Ligger benet i en konstig vinkel rakt ut från kroppen t.ex blir det nog ambulans, om såret sprutar blod blir det också ambulans. Men vid ett mistänkt armbrott kan man ju köra själv exempelvis.
  • KiaL

Måste nog säga att jag tycker folk rent allmänt springer till doktorn för minsta lilla. Den ena vrickade stortån efter den andra eller förkylning med huvudvärk hänger på akuten var och varannan dag. Iofs. har jag själv varit på akuten ett flertal gånger med både barnen och mig själv. Men då har det varit halvakut och på sådana tider då VC varit stängt. Har själv aldrig tillkallat ambulans men ringt 112 i panik när min då 3åriga dotter fick tag på grabbens ritalin och käkat upp kapslarna. (trodde jag i alla fall, men det visade sig att hon spottat ut dem i burken igen och kladdiga som de var så hade de fastnat i burken så de inte syntes.) Då sa de till mig att hålla koll på hennes allmäntillstånd och ringa igen om hon blev dålig så skulle de skicka en ambulans. Mitt jobb ringde efter en ambulans till mig en gång när jag hade haft hjärtklappning i 45 minuter. Det slutade direkt när de kom. Men de ansåg att det var självklart med att ringa 112 fast de var osäkra. Så scrubs81 resonemang att bara ringa när man är säker på att det är akut håller inte riktigt.

• LillaVanilla

Jag har ringt 112 och fått ambulans vid två tillfällen. Båda gångerna har min man, som har diabetes, blivit medvetslös och krampat pga lågt blodsocker. Då har ambulans kommit och gett dropp. En gång tog de honom till sjukhuset, andra gången fick han stanna hemma.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans