• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 22:38:20 följande:
    Nej har inte sagt att du är helt inne på detta med fara för liv heller så du behöver inta ta åt dig

Mycket av de diskussioner som förs är dock relaterat till fara för liv tycker jag.

Akut smärta är väl det främsta symtomet jag syftar på men det skulle också kunna vara t.ex. svår ångest eller icke-livshotande andningsbesvär som i fallet jag själv tog upp. Symtom som orsakat mycket lidande som akut behöver lindras där så inte kan ske på plats.

Tack

Sen är ju svår ångets inget vi kan göra så mkt åt i ambulansen. Och är det äldre som är inskrivna i hemsjukvården borde ju ssk kunna ringa och få ordination. Jag vet att det är mkt olika rutiner om detta, men många körningar beror ju på bristande rutiner inom den kommunala sjukvården.
  • Fennyxx

Folk är faktiskt inte kloka. Jag jobbar på en akutmottagning och får regelbundet frågan: Nu när jag stukat tån åkte vi ju hit själva.. vi vill ha ersättning för det!

Nej, sjukhuset (andra skattebetalare) ska inte betala er för att ni hade godheten att besöka akuten. Möjligen kanske man har en försäkring som ger erstättning men att sjukhuset skulle betala för att man inte behövde ambulans är ju en helt sjuk idé.  

• Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 22:41:24 följande:
    Tack

Sen är ju svår ångets inget vi kan göra så mkt åt i ambulansen. Och är det äldre som är inskrivna i hemsjukvården borde ju ssk kunna ringa och få ordination. Jag vet att det är mkt olika rutiner om detta, men många körningar beror ju på bristande rutiner inom den kommunala sjukvården.
    Jo de kan behöva en akut transport till akutpsyk.

Visst kan vi ringa och få ordination av läkare (och gör det också ofta när det gäller t.ex. oxascand, heminevrin, morfin  osv) men vi har ett mycket begränsat basförråd att ta ur så en ordination utan tillgång till läkemedel gör ju ingen nytta. Hade vi t.ex. haft tillgång till nitrolingualspray i basförrådet hade man ju kunnat testa om det hjälpte vid bröstsmärta. Hade vi haft tillgång till inhalationer hade man kunnat testa det vid andningsbesvär osv osv.

Vore intressant att få höra om vad du upplever som bristande rutiner inom kommunal sjukvård som leder till onödiga körningar för er? Jag håller med om att det finns massor som skulle kunna förbättras.
  • LunaLunatic
    Aileen Allannah skrev 2013-08-25 22:40:45 följande:
    Va? Man dör inte av att ha ont, och kan man göra en enkel fixering hemma och ta ett par alvedon så kan man nog klara sig i taxi till sjukhuset.
    Jag vet faktiskt inte hur jag skulle ta mig till taxin om jag bröt benet hemma. Är väl inte så bra stödja på benet misstänker jag.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 22:54:44 följande:
    Jo de kan behöva en akut transport till akutpsyk.

Visst kan vi ringa och få ordination av läkare (och gör det också ofta när det gäller t.ex. oxascand, heminevrin, morfin  osv) men vi har ett mycket begränsat basförråd att ta ur så en ordination utan tillgång till läkemedel gör ju ingen nytta. Hade vi t.ex. haft tillgång till nitrolingualspray i basförrådet hade man ju kunnat testa om det hjälpte vid bröstsmärta. Hade vi haft tillgång till inhalationer hade man kunnat testa det vid andningsbesvär osv osv.

Vore intressant att få höra om vad du upplever som bristande rutiner inom kommunal sjukvård som leder till onödiga körningar för er? Jag håller med om att det finns massor som skulle kunna förbättras.
    Precis, transport till akutpsyk och det går via taxi eller att anhörig kör!

Inom den kommunala sjukvården fattas det folk (nu pratar vi alltså utifrån där jag jobbar), sjuksköterskorna får släcka bränder, inte jobba förebyggande. Folk åker in och ut på sjukhus och ingen vill ta ansvaret för de gamla. En fast läkare som sköterskan snabbt kan få kontakt med. Brytpunktssamtal genomförs aldrig har jag förstått. Underbemanning leder till minsta motståndets lag och då är en ambulans lätt att ringa. Mycket oerfarna sjuksköterskor som leder till fler pat till sjukhus.  det jag kommer på nu...är lite trött efter alldeles för många arbetspass på raken med alldeles för få sjuka patienter, däremot en massa transporter....det sliter..
  • Scrubs81
    nanneN skrev 2013-09-04 22:40:44 följande:
    Jag anser att det är en väsentlig skillnad på rollen som sköterska på ett sjukhus och sköterska i en ambulans.

I en ambulans är den primära uppgiften att se till att patienten snarast *transporteras* till vård. Kräver transporten livsuppehållande åtgärder, smärtlindring eller vad det nu må vara så ska det givetvis göras, men den primära uppgiften är fortfarande att transportera.

En sköterska stationerad på en akutmottagning däremot kan mycket väl, och bör även, prioritera annorlunda. Att bota och vårda är givetvis alltid primärt, men saker som att lindra och trösta behöver inte alls komma långt efter.

Passar på att slänga in en kuggfråga:
    Låt säga att en ambulans har två larm. Inget av dom är livshotande, dock har båda smärtsamma skador.
    Ambulansen kan nu välja på att åka på det första larmet, sätta smärtstillande och lindra den första patientens lidande, trösta, prata med anhöriga osv för att sedan transportera patienten till närmsta sjukhus. Detta med med bieffekten att patient två kommer att tvingas lida en längre stund.
    Alternativet är att ambulansen enbart prioriterar transport, vilket resulterar i att båda patienterna kommer att ha ont men båda kommer snabbare under vård och kan få lindring.
    Vilket alternativ skulle du välja?

Jag skulle uppskatta om man inte hittar på egna alternativ såsom "man kan sätta smärtstillande medans man transporterar patient ett" eller liknande. Scenariot är givetvis påhittat för att illustrera den typ av val man kan tvingas göra som ambulanspersonal och behöver inte alls vara ett verkligt scenario, utan ska bara framhäva den typ av situation man ofta befinner sig i.
    tänk så olika man kan resonera, det märks att du gått en utbildning i något du inte jobbar med

En ambulanssjuksköterska har inte alls transport i fokus. Första beslutet är att välja load and go eller stay and play, då har du redan tagit en del kontroller och använt din kliniska blick en hel del. Att vårda patienten är fokus! Du ska kunna lösa allt och ha en plan. Transporten sköter din kollega!

Och din kuggfråga förstår jag mig inte på öht! Jag väljer inte mina patienter! Men dom patienter jag får mig tilldelade av SOS tar jag hand om, det är SOS ansvar att se till att det finns resurser och SOS har iof en omöjlig uppgift eftersom trycket in för att få rådfråga är så stort....
  • Mamisita

Jag kan inte alls det här men kan man få någon annan typ av sjuktransport om man inte är i så "akut tillstånd" att man behöver en ambulans men ändå bör ta sig till sjukhus? Kör taxi medvetet sjuka personer (el vill de inte isf om de vet att personen är skadad ta turen)?

• Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 23:02:57 följande:
    Precis, transport till akutpsyk och det går via taxi eller att anhörig kör!

Inom den kommunala sjukvården fattas det folk (nu pratar vi alltså utifrån där jag jobbar), sjuksköterskorna får släcka bränder, inte jobba förebyggande. Folk åker in och ut på sjukhus och ingen vill ta ansvaret för de gamla. En fast läkare som sköterskan snabbt kan få kontakt med. Brytpunktssamtal genomförs aldrig har jag förstått. Underbemanning leder till minsta motståndets lag och då är en ambulans lätt att ringa. Mycket oerfarna sjuksköterskor som leder till fler pat till sjukhus.  det jag kommer på nu...är lite trött efter alldeles för många arbetspass på raken med alldeles för få sjuka patienter, däremot en massa transporter....det sliter..
    Jo i vissa fall kan säkerligen transport ske via taxi eller anhörig men det är nog inte alls lämpligt att åka taxi när det handlar om riktigt svåra psykiska problem, aggressivitet, hallucinationer, extremt kraftig ångest, suicidförsök osv osv. Dessutom är det ofta svårt att få tag på anhöriga mitt i natten, ännu svårare är det ofta att försöka få anhöriga att ombesörja transport eller att ens komma hem till sin anhöriga. Många gånger står man där och har ingen bra lösning på det akuta problemet och då återstår ofta bara 112.

Detta är ett återkommande problem som är jättesvårt att lösa. Jag har varit i situationer där både ambulans och polis varit med där det handlar om psykiska problem. Ambulansen får inte ta med någon mot sin vilja och har väl inte heller de resurser som krävs för att på ett säkert sätt transportera någon som är en fara för sig själv eller andra. Polisen får dock inte heller ta med någon som inte vill om det inte finns vårdintyg och läkare skriver i princip ALDRIG vårdintyg på gamla sjuka människor. Vilket är absurt för det är relativt vanligt förekommande att det hade behövts tvångsåtgärder men det vill man inte ta till bara för att det handlar om gamla människor.
  • Scrubs81
    Mamisita skrev 2013-09-04 23:10:39 följande:
    Jag kan inte alls det här men kan man få någon annan typ av sjuktransport om man inte är i så "akut tillstånd" att man behöver en ambulans men ändå bör ta sig till sjukhus? Kör taxi medvetet sjuka personer (el vill de inte isf om de vet att personen är skadad ta turen)?
    Taxi kör sjukresor! Så man kan absolut beställa taxi för att åka tillsjukhuset. Att ringa efter ambulans bara för att man inte kan ordna skjuts själv är absolut riktigt idiotiskt. Det finns även liggande sjuktransporter om man inte orkar sitta upp.
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 23:11:40 följande:
    Jo i vissa fall kan säkerligen transport ske via taxi eller anhörig men det är nog inte alls lämpligt att åka taxi när det handlar om riktigt svåra psykiska problem, aggressivitet, hallucinationer, extremt kraftig ångest, suicidförsök osv osv. Dessutom är det ofta svårt att få tag på anhöriga mitt i natten, ännu svårare är det ofta att försöka få anhöriga att ombesörja transport eller att ens komma hem till sin anhöriga. Många gånger står man där och har ingen bra lösning på det akuta problemet och då återstår ofta bara 112.

Detta är ett återkommande problem som är jättesvårt att lösa. Jag har varit i situationer där både ambulans och polis varit med där det handlar om psykiska problem. Ambulansen får inte ta med någon mot sin vilja och har väl inte heller de resurser som krävs för att på ett säkert sätt transportera någon som är en fara för sig själv eller andra. Polisen får dock inte heller ta med någon som inte vill om det inte finns vårdintyg och läkare skriver i princip ALDRIG vårdintyg på gamla sjuka människor. Vilket är absurt för det är relativt vanligt förekommande att det hade behövts tvångsåtgärder men det vill man inte ta till bara för att det handlar om gamla människor.
    Handlar det om så svåra problem kan det vara aktuellt med polistransport. Högst troligt vill inte patienten frivilligt följa med. Jag kan inte tvinga nån, som du skriver. Ett vårdintyg är ju då nödvändigt, men ovanligt. Ofta kan ju den som känner patienten bäst lösa det bäst. Och, är man gamal kanske man ska få ta vissa beslut själv också, vill man inte...vem är då vi att försöka tvinga dom? Egentligen...
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans