• TrueMeaning

Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?

Jag väntar första barnet nu och har BF om 59 dagar. 

Så fort någon frågar om jag är rädd inför förlossningen så säger jag nej. Men är mer rädd för resan till förlossningen, har ca 35 minuter med bil på dålig landsväg.

Men får alltid höra "Ja men du vet att första gången tar förlossningen lång tid så det är inget att fundera på".

Så, hur lång tid tog eran första förlossning?  
    Skriv gärna också vilken vecka ni födde i :) 

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?
  • Sthlmtjej24

Latensfasen vet jag inte riktigt, men ca 20 h.
    Aktiv fas 9 h varav 35 min krystning. 

• Meria

20 timmar tog det för mig från första värken, krystade i 2 tim. Blev värksvag så det blev lite segt sista biten. 

Jag hade 40 min in till sjukan, det var mitt i vintern och väglaget var dåligt. Så när vi ringde in efter att värkarna startade sa de att vi kunde komma med en gång. Var lugnt på förlossningen och då behövde inte vi åka i panik heller.  

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Sisisisi

Min första är född i v42+4. Från att värkarna blev regelbundna tog det 53 timmar. Vi hade ca 30 min till sjukhuset. Åkte in när jag hade värkar var tredje minut. När vi kom in var jag öppen fem cm och det tog 14 timmar tills bebben var ute.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Sunnevia

Med mitt första barn kom första värkarna runt mitt på dan, vi åkte in vid halv sju på kvällen och då var jag öppen 8 cm, sen föddes hon 21:54.

• FlitigaLis

Sonen föddes i v 37+5, två dygn efter vattenavgång och med ca 9 timmar helt öppen, så blev det akutsnitt.

Väntar andra barnet och är mest orolig att inte få tag i barnvakt

• Mercurialis

Mitt första barn föddes i vecka 36+3.
    Jag fick vattenavgång i vecka 32+3 men ingen värkstart så jag blev igångsatt i vecka 36+1. Det var först vid det fjärde igångsättningsförsöket den andra dagen som något började hända.
    Sonen föddes 14 timmar efter det sista igångsättningsförsöket. De sista fyra timmarna av förlossningen hade jag krystvärkar och krystade under tre av dem. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Blobba

Första sonen föddes 37+2. Startade med vattenavgång på natten. Han är född ca 17h senare. Värkarna startade ganska omgående efter det. Krystvärkar sista ca 50min. Åkte in ca 2,5h innan han kom ut, var då öppen 9cm. Vi har ca 5min till sjukhuset.
    Lycka till!

• Carniwhore

Vattnet gick på söndag morgon i vecka 38+2. Då ville de att vi skulle komma in till förlossningen på kontroll. Tar ca en timme att åka. Fick vänta där hela dagen innan de hade tid att ta emot oss och blev hemskickade igen för att invänta värkar. Började känna lite molande vid tolv på natten. Sedan klockade jag värkar och badade om vartannat till kl 6 på morgonen när värkarna kom med två-tre min mellanrum och höll i sig ca 40 sekunder. Så vi var inne på förlossningen vid lite efter sju och sedan föddes sonen kl 12 på förmiddan. Vid tio ändrade värkarna karaktär och gjorde fruktansvärt ont så då va de skönt att vara på förlossningen. Så du kommer hinna in, det brukar man göra som förstföderska :)

• kallelejon

Mitt första barn föddes tre timmar efter min första känning som var som en molande mensvärk i ryggslutet.
    Jag ringde då till bb som sa att det skulle dröja lääänge innan barnet skulle födas.

Det var dessutom 7 dagar före BF.

De sa att jag borde ta ett bad eller gå en promenad och bara avvakta.
    Jag lyssnade mer på mina instinkter och åkte in!!

Till mitt andra barn fick jag inskrivet i min journal att jag födde snabbt.
    Så tre timmar räknas som väldigt fort!!

Tror att ni hinner in om körtiden ligger på ca 35 min...

Lycka till!!!!!

Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?