• TrueMeaning

Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?

Jag väntar första barnet nu och har BF om 59 dagar. 

Så fort någon frågar om jag är rädd inför förlossningen så säger jag nej. Men är mer rädd för resan till förlossningen, har ca 35 minuter med bil på dålig landsväg.

Men får alltid höra "Ja men du vet att första gången tar förlossningen lång tid så det är inget att fundera på".

Så, hur lång tid tog eran första förlossning?  
    Skriv gärna också vilken vecka ni födde i :) 

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?
  • Familjen L

Födde mitt första barn, en dotter i v.42+0. Förlossningen startade spontant av en rejäl värk 03.20. Var inne på förlossningen runt 8.30-9.00. Var öppen 9cm. Dock tog det lite tid att öppna sig helt, men ut kom dottern och hon föddes kl.12.47. Så ca9,5h från första onda värken.

• Linnez

Hade verkar drygt ett dygn, mitt vatten gick inte så öppnades inte de sista centimeterna föns de gjorde hål på "ballongen", efter det gick det 35 minuter varav 5 minuter krystande. Så var lite drygt att gå å vänta 8-10 timmar när det kunde vart gjort på 40 min, men men. Det var första barnet i vecka 36. De på Gävle förlossning var underbara så var inte ett dugg orolig. Jag hade inte lagt en tanke på förlossning för jag ville inte gå och förvänta mig någonting iaf det skulle gå åt pipan med någonting, nog lättare att ta det som det kommer.

• My S

Sonen föddes i 39+5. Förlossningen var som en långsam acceleration, latensfasen var långsam, öppningskedet (fram till 7 cm) var normalt (ca 1 cm/h) och sista delen av öppningsskedet (7-10 cm) samt utdrivningsskedet tog totalt 17 minuter. Så i sin helhet var förlossningen både långsam och snabb :) Jag väntar mitt andra barn nu och kommer definitivt inte vilja vänta hemma allt för länge. Man VET ju aldrig....

• LillGris

Från första värken tog det ca 3 dygn. 48 timmar med etablerat värkarbete.

• NenneLo

6 h.. Det var inte skönt att åka bil i 30 min med värkar!!

2011-09-13 Loke <3
  • Knyttan

Värkarna kom igång på tisdag morgon, men blev aldrig regelbundna. På torsdag kväll åkte vi in på kontroll eftersom jag var så trött o skulle få något att sova på, vi trodde att vi skulle få åka hem igen. Men på kontrollen var jag 5 cm öppen. Fortsatte så i tio timmar till innan de tog hål på hinnorna för att påskynda förlossningen (då var jag bara 6 cm öppen). Tillslut satte de mig på oxcytocindropp. Tretton timmar efter inskrivningen kom första krystvärken, sen gick det på 25 min. Men jag fick alltså varken regelbundna värkar eller vattenavgång. Sonen är född i v 39 + 0.

• MissEofc

Tog nästan precis 4 timmar från första ontet tills hon var ute i vecka 38+3.
    Var inne för igångsättning men det slapp jag när barnmorskan sa att jag redan var öppen 4 cm vid undersökningen :)

• Curlie

Började med vattenavgång runt 23:00 på fredagen, hon föddes 04:44 på lördagen. Så 5,5 h ca.

Jag ringde in till förlossningen när vattnet gick men då sa de åt mig att det nog var en flytning, att jag skulle ta en binda och komma in kl nio nästa dag. Just det!!!

Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?