• TrueMeaning

Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?

Jag väntar första barnet nu och har BF om 59 dagar. 

Så fort någon frågar om jag är rädd inför förlossningen så säger jag nej. Men är mer rädd för resan till förlossningen, har ca 35 minuter med bil på dålig landsväg.

Men får alltid höra "Ja men du vet att första gången tar förlossningen lång tid så det är inget att fundera på".

Så, hur lång tid tog eran första förlossning?  
    Skriv gärna också vilken vecka ni födde i :) 

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?
  • Ox2

Vattenavgång 15.30 på eftermidagen. Värkstart vid midnatt, regelbundnavärkar vid 03.00. Kom in på förlossningen 05.00 fullt öppen med krystvärkar i bilen. Har bara 5-10 min till förlossningen beroende på rödljusen:P krystade 1.5h, sonen född 06.32.

• leiapp

Med första barnet tog det 14 timmar från första värk till han var ute. Första värken kom vid 16.30 hemma hos några kompisar. Jag ville väl inte riktigt våga tro på att det var dags men kände väl nånstans att det var det. På vägen hem storhandlade vi och när vi kom hem lagade vi mat och gjorde pannkakor till efterrätt. Tog en promenad efter maten. Allt medan värkarna kom regelbundet. Vid 21 ringde jag förlossningen och fick rådet att ta ett bad och två Alvedon. Det gjorde jag och senare gick vi och la oss. Fick inte sova nånting värkarna gjorde att jag vred mig som en mask i sängen. Upp och gå. Sista gången vi ringde hade jag för ont för att prata med barnmorskan då fick vi komma in :). Vi åkte in till BB (har 10 min att åka, när det inte är rusning dvs.) kl 01.30. Vid inskrivning var jag öppen 4 cm. 06.10 börja krysta och 06.35 var han ute.   

• Ollibolli

Föddes i v 39+2.
    Vet inte hur lång latensfasen var eftersom jag inte märkte av den så tydligt. Men från att vattnet gick och värkarna kom igång ordentligt så tog det 5,5 timmar.

• The Fugly

Från första känning (mensvärk): 17 h
    Från aktiv förlossning (värkar var 3-5 minut): 2 h 40 min varav 30 min krystning. 

Ever stop to think, and forget to start again?
  • chrissepisse

Vaknade vid midnatt och kände mig konstig, rastlös och illamående. Första värken någon gång vid tretiden. Vid sjutiden fick jag ont och åtta skrevs vi in på förlossningen. Jag var då öppen 9 cm. 10.38 kom barnet, så ca 11 timmar från allra första tecknet på att något var på gång och åtta timmar från första värk. Han föddes i 39+2.

• many87

Vattnet gick kl 19,00, värkarna startade 19,40 precis nör vi satt oss i bilen, har 45min i bil in till förlossningen (i december väder) När dom undersöker mig först kl 22 är jag fullt öppen å kl 23,45 är vår lilla dotter ute. Född i v 36+6

• lovely89

slemproppen gick hemma 04.30, ringde till förlossningen och förvarna, kände inget men var orolig ändå då det var blod, la mig i sängen för att försöka somna, men var för rädd för att somna, 05.00 började jag sakta få värkar. 05.30 hade jag väldigt ont så ringde förlossningen som bad mig ta 2 iprem, 06.00 hade jag så ont hemma att jag skrek och grät och kunde inte stå upp, ringde taxi och åkte bara in 06.25 var vi inne, fick åka rullstol till förlossningen, var öppen 8 cm, te tog hål så vattnet gick 06.34 och 06.36 var hon ute. :)

• waris

Vattnet gick en tisdagsmorgon runt 9, ut kom han torsdag eftermiddag Dock rände jag lite på stan på onsdagen, med MAXIbinda!!

• Lotta 3

Första tog 6 Tim från första värk. Andra 20 min tredje ca 1tim

Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?