• TrueMeaning

Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?

Jag väntar första barnet nu och har BF om 59 dagar. 

Så fort någon frågar om jag är rädd inför förlossningen så säger jag nej. Men är mer rädd för resan till förlossningen, har ca 35 minuter med bil på dålig landsväg.

Men får alltid höra "Ja men du vet att första gången tar förlossningen lång tid så det är inget att fundera på".

Så, hur lång tid tog eran första förlossning?  
    Skriv gärna också vilken vecka ni födde i :) 

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?
  • Slagathor

Vattnet gick vid midnatt. Värkar började kring 01.30. Hon är född strax före 10. Perfekt.

• Yllraz

Toppentråd! Första barnet och har bf om 10 dagar.  Har ev lite känningar att det skulle kunna vara på g (molvärk sen i förrgår, spår av proppen, mer rejäla sd även om de inte gör ont).

Min nervositet ligger heller inte i själva förlossningen egentligen. Utan det är mest att vi har 1,5 timme landsväg mitt i vintern till förlossningen. Och dessutom var vi med om en olycka för ett par veckor sedan, så bilen är på skroten (vi hade änglavakt så det gick bra med oss) och svärmor som skulle skjutsa oss hann ta en sista minuten till Spanien... Så hon har bilen på flygplatsen och kommer inte hem förrän om fyra dagar.
    Vi måste alltså beställa sjuktaxi (det tar ca 30-90 minuter för den att komma och sen är det 90 minuter in till förlossningen).

Får väl se det som positivt att denna resa gör mig så nervös att jag inte ens hinner vara nervös inför själva förlossningen haha
    Men som sagt skönt att hitta den här tråden. Kan väl summeras med att: ja, det tar ofta tillräckligt lång tid så man faktiskt hinner in till förlossningen... MEN. Lyssna på magkänslan. Eller vad säger ni? :P

• Det vackraste
    Yllraz skrev 2014-01-17 08:58:59 följande:
    Toppentråd! Första barnet och har bf om 10 dagar.  Har ev lite känningar att det skulle kunna vara på g (molvärk sen i förrgår, spår av proppen, mer rejäla sd även om de inte gör ont). Min nervositet ligger heller inte i själva förlossningen egentligen. Utan det är mest att vi har 1,5 timme landsväg mitt i vintern till förlossningen. Och dessutom var vi med om en olycka för ett par veckor sedan, så bilen är på skroten (vi hade änglavakt så det gick bra med oss) och svärmor som skulle skjutsa oss hann ta en sista minuten till Spanien... Så hon har bilen på flygplatsen och kommer inte hem förrän om fyra dagar. Vi måste alltså beställa sjuktaxi (det tar ca 30-90 minuter för den att komma och sen är det 90 minuter in till förlossningen). Får väl se det som positivt att denna resa gör mig så nervös att jag inte ens hinner vara nervös inför själva förlossningen haha Men som sagt skönt att hitta den här tråden. Kan väl summeras med att: ja, det tar ofta tillräckligt lång tid så man faktiskt hinner in till förlossningen... MEN. Lyssna på magkänslan. Eller vad säger ni? :P

De allra flesta förstföderskor har gott om tid ja. Men du har rätt, gå på känslan! Jag gick på den och efter smärtgraden. När det kändes som att jag ville ha smärtlindring åkte vi. Och kom ihåg att ringa dem och berätta att ni är på väg innan. Vi hade ca 45 min resväg men fick beställa taxi så tog en halvtimme innan den kom och en timme tills vi var på förlossningen. Kul att du är laddad. Hur har du tänkt ang smärtlindring?
  • Apelsin

17 timmar från första minsta värk. 

• Alltochinget

Alla sa till mig att första barnet tar låååång tid. Kände första värk ca kl 23.00. Tog alvedon för jag trodde det var förvärkar. Värkarna fortsatte. Jag började klocka dem och vid kl 01 väckte jag min sambo. Hade då ca 4 min mellan värkarna. Ringde förlossningen. De bad mig ta ett bad. Det gjorde jag. Hade då 2 min mellan värkarna. 01.30 gick jag upp ur badet och då började det trycka neråt! Nu kommer bäbisen tänkte jag och vi kom iväg ca kl 02.00. 02.15 var vi framme, fullt öppen men vattnet hade inte gått så de tog hål på hinnorna. 02.57 föddes vår dotter. Så visst kan det gå fort. Innan 23.00 hade jag inte känt Nånting! Världens bästa förlossning. Sprack lite som jag var livrädd för men det var ingen fara. Var lite öm de första dagarna sen mådde jag prima. Tre dagar senare när vi var hemma tog vi vår första barnvagnspromenad.

Lycka till!

• Uliise

24 timmar från första lilla lilla mensvärks-känningen. Hann dock bara vara på förlossningen i 3 timmar, var 9 cm öppen när jag kom in. Vattnet gick när jag krystade.

Skulle säga att sista 4 timmarna var riktigt jobbiga, innan var det hanterbart eftersom jag stannade hemma.

• Mammatillw

Vattnet gick 14,00 i v. 39+4, värkarna kom direkt. Regelbundna och kraftiga, fick Eda vid 17,00 sedan är sonen född 19,27 efter 3 krystvärkar. Sprack ingenting och hade en fantastisk förlossning :)

• Sara H

Vattnet gick 17.50. Sonen född med sätesbjudning exakt fyra timmar senare, 21.50. Häftigaste upplevelsen i mitt liv!

• 3 små hjärtan

Vaknade med svaga verkar vid 12-tiden på natten men kunde somna om. Gick upp och duschade och så runt 4.30 och tänkte att det var långt kvar. Sedan blev det snabbt intensivt och vi hann vara en timme inne på förlossningen innan vår bebis tittade ut kl 6.30! Hade aldrig gissat att det kunde gå så fort första gången.

• Lilly Jk

ganska precis 24 timmar från första lilla värk.

I vecka 42.

Lillfis 19/3-2013
  • Kik 6

Hej! Min förlossning startade på lördagen med värkar, kraftiga så att det var svårt att sova på natten av smärtan. I bland var det 8 minuters mellanrum. På söndagen på dagen tog värkarna uppehåll i några timmar, men sen fortsatte de på natten. Hade värkar på måndagen med och svårt att sova på grund av smärtan.
    På måndagsnatten/ tidig tisdags morgon åkte vi in för värkarna var regelbundna med 4 minuters mellanrum. Då hade jag bara öppnat mig 2 cm sa dom. Fick en "sov dos" med mig hem för att kunna få sova lite. Sov lite grann men tabletterna tog inte bort smärtan speciellt mycket. På tisdags natten/ tidig onsdags morgon var värkarna så regelbundna igen och täta så vi fick åka in när vi ringde förlossningen. Till min förtvivlan hade jag bara öppnat mig 1/2 cm till alltså öppen 2 1/2 cm. Men fick stanna kvar! Yes! Fick morfin tabletter för att få lite sömn, knappt sovit sedan fredagen. Det hjälpte lite. Sedan tog det 1 dygn till innan min älskade son föddes! Han är född 00.31 torsdags morgon. Det gick väldigt segt och har inte hört om någon annan som har varit med om en så lång förlossning, med lång latensfas. Det tog nästan 6 dygn!! Ca 144 timmar! Men jag orkade otroligt nog, man orkar verkligen mer när man måste! Superkrafter/ urkrafter som någon tidigare kallade det! Jag behövde ingen sugklocka, jag behövde inte bli igångsatt. Jag hade en helt normal förlossning, tog lite tid bara.
    Så det kan ta låång tid, men kan gå väldigt bra ändå! :) Skulle vara kul att höra om någon mer som haft lång förlossning! Jag väntar nu barn nummer 2 och hoppas det går snabbare den här gången haha! Beräknad 7/7. :)
    Vi får vänta och se :)

• elilin

8 dagar över tiden.

Starta 7.30 slemproppen gick

Runt 8.30 började värkarna.

10 satte vi oss i bilen framme vid ackis 11, sonen e född 11.34.

Kan medela att mina värkar kändes knappt min mensvärk brukar vara värre än vad dessa värkar var så vi åkte nog lite sent in bara för de gjorde ju inge ont :p

Lycka till :)

• veronica03

I v. 38, plotsligt. Inga egentliga forvarkar. Ca kl 12 fick jag plotsligt en laaaaaaaang kraftig avgrundsvark som varade nastan en minut nar jag satt hemma och sag film. Nasta kom 10 min senare. Darefter kom de var 5 minut, sa vi korde pa sjukhus. Baby var ute ca 16.30 (med epidural). Vantar nu nr 2 och ar lite nervos over hur snabbt det kommer att ga dennea gang.

Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?