• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • keron

Alla ni som tycker att amning är onödigt och överflödigt efter första året eftersom barnet kan äta mat och ur nappflaska och tröstas genom kramar, varför klarar ni inte er utan sex? Ni kan ju onanera och kramas med era män...

Nej det är verkligen ingen jämförelse med sex, så försök inte få amning till nåt sexuellt pga parallellen.! Men principen är densamma i stort sett.

• Majlisen

Skulle poängtera att det inte är tvärtom och att anknytningen inte blir dålig för att man inte ammar, men den texten föll bort. Så det inte blev några missförstånd. Vidare så kan jag också trösta mitt barn utan bröstet. Men just bröstet är ju en återknytningspunkt oftast för barnet. Därför tröstas de flesta ammande barn bäst av bröstet. Och då talar vi också om ledsna halvårsbebisar, eller tremånadersbebisar för den delen med. Det är precis som att vissa ledsna barn vill ha en snutte och napp i det ögonblicket. När jag är med så vill hon helst ha bröstet om hon blir ledsen. Men vid hämtning på förskola (brukar inte amma där, för då lie vi sittande så länge) brukar det räcka med kramar, pussar och att jag bär en stund pm hon är ledsen när jag kommer.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.n r
  • Psychopath

Världshälsoorganisationen rekommenderar delamning till 2 år. Så det är inget konstigt eller äckligt alls.

• Anonym (respekt)

Men herregud, låt folk göra som de vill. Hemma. Men väljer man att amma en tvååring offentligt måste man vara beredd på både höjda ögonbryn och äckeluttryck i ansiktet. För att offentlig amning av tvååringar är inte socialt accepterat.

Så amma gärna hemma, hur länge som helst på min del.

• Dr Mupp
    Anonym (respekt) skrev 2013-09-15 10:38:42 följande:
    Men herregud, låt folk göra som de vill. Hemma. Men väljer man att amma en tvååring offentligt måste man vara beredd på både höjda ögonbryn och äckeluttryck i ansiktet. För att offentlig amning av tvååringar är inte socialt accepterat.
    Att öppet visa homosexuallitet eller utvcklingstörning är inte heller helt socialt accepterat. Betyder det att det är ok att visa äckel och säga att de är pervera och äckliga?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • AmmarJA

Jag ammar min 3,5 åring för att hon trivs med det (delammar förstås). Hon är mycket tuff och trygg tjej för övrigt och jag tror inte att hon vill ha tutten som tröst.  Och jag är en närvarande mamma som leker och läser mkt för övrigt så jag tror inte att amningen beror på att hon inte får tillräcklig tid med mig. Så länge hon är liten och trivs med det tänker jag inte neka henne brösten. Dock verkar hon bli mindre och mindre intresserad av den och jag tror inte att hon kommer att fortsätta efter 4. Gör hon det kommer jag väl att avvekla allting vid senast 5åå.

• Anonym (Singelmamma)

Allt handlar ju om barnet är intresserad av mat eller inte. Min mjölk blev alldeles för tunn när hon var runt 4 månader så jag fick göra gröt varje kväll för att hon skulle kunna sova gott =)

Inget snuttande eller gos där inte. Bara sleva in sen sov hon ;)

Men det är så olika för alla, en del har superbra mjölk och varför skulle ett barn då hellre vilja ha något annat?

Men visst när de blir större så handlar det trots allt om gränser. Amningen är bra fram tills att barnet kan äta mat själv så funkar det ju inom alla däggdjur. Därefter handlar det bara om bekvämhet och snuttegos. Ungefär precis som alla dessa föräldrar som stoppar in en napp i munnen på barnet så fort det skriker. Trösta det istället och muntra upp det.

Napp är en övergång från amningen, för att den behöver suga inte som nån tröst. Jag kan nog reagera mera på alla dessa nappbarn som är helt fixerade i sina nappar. Hur naturligt är det?

Jag drog bort nappen när min var 11 månader för då kunde hon själv berätta vad som var fel (förstå hennes signaler alltså) Jag kommer alltid vara av den åsikten att kramar är bättre än både bröstet och nappar när barnet kommer upp i 1 årsåldern!       

Men bara för det så bryr jag mig inte om hur andra gör för så länge jag uppfostrar mina barn på mitt sätt som jag tycker känns rätt så är jag väldigt nöjd =)  

• Vila

Jag tycker inte att det är konstigt att ge sitt barn bröstmjölk som är designat speciellt för människobarn. Det är ett utmärkt mellanmål. Vi dricker ju komjölk. Jag har delammat mina barn i ca 15 mån. Min syster ammade i 2,5 år och många tyckte att "det var väl dags att sluta nu." Men hennes flicka behövde närheten och tryggheten i amningen och som tur är lyssnade syrran inte på de negativa rösterna,

• EstherH

Kan vi inte bara lägga ner den här diskussionen om amning? World Health Organization rekommenderar helamning i 4-6 månader och därefter delamning i 2 år eller längre, detta på grund av att hälsofördelarna förstärks med amningens längd. MEN. Vill man inte amma så länge, så vill man inte. Och jag tror inte någon långtidsammare har tänkt att deras barn ska amma upp till tonåren.

Det är inte äckligt och perverst att amma sitt barn lite längre. Jag kan inte tänka mig att alla långtidsammare är smygpedofiler, det skulle ju vara helt absurt. Det är inte heller fel och skamligt att inte amma sitt barn länge, man kan komma nära sitt barn på andra sätt.

• Anonym
    Anonym (respekt) skrev 2013-09-15 10:38:42 följande:

Det strutar jag i. Och det går så bra. Jag ammade min tvååring hur som helst.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!